12 022 läst ·
87 svar
12k läst
87 svar
Få koll på mitt värmesystem i villa (vattenburen värme, el panna, shuntautomatik)
Det jag nämnde i mitt första inlägg om att byta ytterdörrarnas tätningslistor är det onödigt om jag får rätt på ventilationen?L Liteavvarje skrev:
Vet inte om jag har fått ordning pā allt än. Har gjort framsteg men fort osäker om ventilationen är som den skall.
Nu när jag går runt och håller handen under fönsterventilerna känner jag bara tillluft på södrasidan av huset och nästan inget på norra. Som jag sa igår natt var det tvärtom.
Produkter som diskuteras: "tätningslistor"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Att det drar lite olika ??? svårt att säga , men det med tätlister på alla ytterdörrar som du har ,
är inte fel , då vintern kommer och det drar in kalluft där får du kondens med is som följd på insidan vid tröskeln , massor av fukt ,töande is med vatten , kan bli så att tröskeln blir vattenskadad ,
Allt i allo , du får känna dig för hur det fungerar nu och framöver ett tag , med steka och lukta
är inte fel , då vintern kommer och det drar in kalluft där får du kondens med is som följd på insidan vid tröskeln , massor av fukt ,töande is med vatten , kan bli så att tröskeln blir vattenskadad ,
Allt i allo , du får känna dig för hur det fungerar nu och framöver ett tag , med steka och lukta
Kan det vara blåsten som gör att luftdraget från fönsterventilerna känns olika? Delar av Skåne är ju känt för att kunna vara blåsigt och att det ger lite övertryck på ena sidan huset och undertryck på andra sidan. Annars låter det mystiskt? Känner ungefär samma luftdrag på alla mina friskluftsventiler.
Stämmer rätt bra det du säger om blåst , det är lika som på mitt andra hus i skåne ,J Josth skrev:Kan det vara blåsten som gör att luftdraget från fönsterventilerna känns olika? Delar av Skåne är ju känt för att kunna vara blåsigt och att det ger lite övertryck på ena sidan huset och undertryck på andra sidan. Annars låter det mystiskt? Känner ungefär samma luftdrag på alla mina friskluftsventiler.
drar som tusan i ventilerna på vindsidan , skåne är vad det är , pannkaka rakt ut i havet
Det låter rimligt att blåsten påverkar. Är det bara något att leva med eller skall man göra något för att se till att det drar in luft oavsett riktning på vinden?
I sovrummen som just nu ingen luft drar in blir det väldigt instängt fort speciellt när dörrar är stängda. Även med öppna dörrar känner man att luften inte är fräsch. Man kan så klart öppna fönster igen men då kanske man återgår lite till hur det var tidigare att fönster står öppna 24/7 och man slösar energi. Eller har jag fel och även med fönsterventilerna öppna skall man ha fönstren öppna i dessa rum?
Kollade och sovrums dörrarna har ett gap när de är stängda vilket borde låta tillluften i rummet att dras ut ur rummet och mot badrum och ner mot köket.
I sovrummen som just nu ingen luft drar in blir det väldigt instängt fort speciellt när dörrar är stängda. Även med öppna dörrar känner man att luften inte är fräsch. Man kan så klart öppna fönster igen men då kanske man återgår lite till hur det var tidigare att fönster står öppna 24/7 och man slösar energi. Eller har jag fel och även med fönsterventilerna öppna skall man ha fönstren öppna i dessa rum?
Kollade och sovrums dörrarna har ett gap när de är stängda vilket borde låta tillluften i rummet att dras ut ur rummet och mot badrum och ner mot köket.
Med öppna fönster-ventiler och mekanisk ventilation ska man bara behöva öppna fönstren på sommaren när det är varmt väder. Ventilationsnormen är 0,35 liter/sek och kvm. För 130 kvm blir det 45,5 lit/sek eller 164 kbm/tim. Kan vara värt att en ventilationsfirma mäter upp hur det ligger till. Det är ju bra då om ytterdörrar har god tätning så luften i första hand sugs in via sovrum och vardagsrum. Takfläktar brukar vara rejäla men förutom lagren finns en annan komponent som åldras, el-kondensatorn (om det är en traditionell AC-fläkt). Blir den dålig tappar fläkten kraft/moment och blir känsligare/svagare vid blåst etc. Kostar runt 150 kr och kan vara värt ett byte om ventilationen känns svag.
@Josth nu skriver du intressanta saker som jag råkar ha läst lite om den senaste timmen 
Läste här och här hur man går tillväga för att mäta ventilationen via frånlufts ventildonen (har 4 stycken: badrum och tvättrum) med en luftflödesmätare man kan hyra ganska billigt. Tänkte faktiskt fråga om det kan vara värt att göra det och se om värdena överensstämmer med vad man skall ha innan jag såg ditt inlägg.
Läste här och här hur man går tillväga för att mäta ventilationen via frånlufts ventildonen (har 4 stycken: badrum och tvättrum) med en luftflödesmätare man kan hyra ganska billigt. Tänkte faktiskt fråga om det kan vara värt att göra det och se om värdena överensstämmer med vad man skall ha innan jag såg ditt inlägg.
Ok, kul att du hittat andra bra ställen på nätet också! Alternativet att hyra är ju bra om man är lite allmänt händig. Det är ett bra mätverktyg och de har dessutom sänkt priset ett par hundralappar vad jag kan se. Absolut är det värt pengarna. Köksfläkten får man plasta in på något sätt med hål i mitten för att kunna mäta upp.
Det Josth säger är inte fel , men det med vinden kan du inte göra något åt , det kommer att blåsa in på vinsidan , medans det på baksidan blir ett vakum som skapar ett undertryck och suger kanske baklänges genom ventilerna stundtals
Du har nu fått en bild av verklighetens hårda skola som vi alla här på forumet genomgått mer eller mindre , så när du kommit till något resultat , så uppdatera tråden så kan andra dra nytta av det som kommit fram
liteavvarje
Du har nu fått en bild av verklighetens hårda skola som vi alla här på forumet genomgått mer eller mindre , så när du kommit till något resultat , så uppdatera tråden så kan andra dra nytta av det som kommit fram
liteavvarje
Ok låter som du har gjort en liknande mättning tidigare.
Har googlat lite om takfläkt och kondensator osv eftersom det är också nytt för mig. Vet inte vad jag har för fläkt på taket.
Det jag glömde nämna är att hela ventilationssystemet har rengjorts för 2 år sen (kollade igenom mina papper).
jag förmodar att de som rengöra inte direkt kollar om fläkten och kondensator fungerar mer än att den snurrar?
Ang. takfläkten och om kondensatorn är trasig eller ej hur kollar jag detta? När jag ändrar hastighet i köket hör man att det sugs ut mer luft och antar att takfläkten snurrar fortare. Är ganska säker på att bortsett från att den har rengjorts har den suttit sen huset byggdes och tror inte någon kondensator eller annat har byts på den.
Skall jag klättra upp på taket och öppna kåpan och kolla något?
Har googlat lite om takfläkt och kondensator osv eftersom det är också nytt för mig. Vet inte vad jag har för fläkt på taket.
Det jag glömde nämna är att hela ventilationssystemet har rengjorts för 2 år sen (kollade igenom mina papper).
jag förmodar att de som rengöra inte direkt kollar om fläkten och kondensator fungerar mer än att den snurrar?
Ang. takfläkten och om kondensatorn är trasig eller ej hur kollar jag detta? När jag ändrar hastighet i köket hör man att det sugs ut mer luft och antar att takfläkten snurrar fortare. Är ganska säker på att bortsett från att den har rengjorts har den suttit sen huset byggdes och tror inte någon kondensator eller annat har byts på den.
Skall jag klättra upp på taket och öppna kåpan och kolla något?
Redigerat:
Har tittat i manualen till Franke Alliance köksfläkten. Enligt sidan 6 https://onepim-content.franke.com/d...5127?idFile=126006_Bruksanv_240-16_Franke.pdf verkar det som grundflödet (liten punkt) kan ändras om det nu skulle behövas? I en annan tråd nämndes att minimum läge var inställd och gav inte det flödet som behövdes.
Redigerat:
Lugn nu när började problemet?
Har det skett någon större förändring med huset under senare tid? Att det susar vid dörren,kan huset ha blivit för tätt. Du har ju börjat stänga ventiler men öppnat sovrumsfönster. Om du ställer vredet på stora punkten drar det mer från frånluftsdonen då? Då ska takfläkten fungera om draget är tillräckligt bra. Annars kanske det räcker med ny kondensator som någon skrev, kostnad 100-200 kr. Gnisslar takfläkten kan det räcka att byta lager. Annars kan det bli fråga om ny takfläkt.
Du har en "alliance" köksfläkt som "samarbetar" med takfläkten som är ett mekaniskt Frånluftssystem och inte Ftx som är känsligt att blanda med luft från köket. Här blandas bara luften vid takfläkten som driver bort det.
I beskrivningen kan du läsa att köksfläkten även har ett "frånluftsspjäll" som sitter i stora spjället. Det är stora spjället som klonkar. Frånluftspjället kan ställas in efter en 12 gradig skala (se bild). Det stämmer att du kan öka hastigheten genom att stifta om i köksfläkten. Men har det inte varit bra tidigare? du har ju också rengjort kanalerna.
Om du vill påverka eller mäta luftmängd (se bild för anslutning av slang) måste du ta bort den undre plåten som filtret sitter på. Det är 6 skruvar varav 2 st sitter under glaset till lampan. Vid kopparspolen kan du flytta de svarta kablarna till olika stift. Ser lite olika ut beroende på modell. Vissa har stift på båda sidorna. Vissa nyare modeller har klisterlapp med de olika volten. Tror bara det finns ansluten ström till 100 och 130 volt som grundinställningen är och 145 volt. OBS glöm inte att ta bort strömmen innan.
Har det skett någon större förändring med huset under senare tid? Att det susar vid dörren,kan huset ha blivit för tätt. Du har ju börjat stänga ventiler men öppnat sovrumsfönster. Om du ställer vredet på stora punkten drar det mer från frånluftsdonen då? Då ska takfläkten fungera om draget är tillräckligt bra. Annars kanske det räcker med ny kondensator som någon skrev, kostnad 100-200 kr. Gnisslar takfläkten kan det räcka att byta lager. Annars kan det bli fråga om ny takfläkt.
Du har en "alliance" köksfläkt som "samarbetar" med takfläkten som är ett mekaniskt Frånluftssystem och inte Ftx som är känsligt att blanda med luft från köket. Här blandas bara luften vid takfläkten som driver bort det.
I beskrivningen kan du läsa att köksfläkten även har ett "frånluftsspjäll" som sitter i stora spjället. Det är stora spjället som klonkar. Frånluftspjället kan ställas in efter en 12 gradig skala (se bild). Det stämmer att du kan öka hastigheten genom att stifta om i köksfläkten. Men har det inte varit bra tidigare? du har ju också rengjort kanalerna.
Om du vill påverka eller mäta luftmängd (se bild för anslutning av slang) måste du ta bort den undre plåten som filtret sitter på. Det är 6 skruvar varav 2 st sitter under glaset till lampan. Vid kopparspolen kan du flytta de svarta kablarna till olika stift. Ser lite olika ut beroende på modell. Vissa har stift på båda sidorna. Vissa nyare modeller har klisterlapp med de olika volten. Tror bara det finns ansluten ström till 100 och 130 volt som grundinställningen är och 145 volt. OBS glöm inte att ta bort strömmen innan.
@slurppe99 den enda förändringen är att jag har tagit ansvar för att lära mig och förstå hur husets system borde fungera/användas. Sen försöker jag förbättra genom att ändra inställningar där det går eller göra annat små arbete om det behövs.
Tyvärr har man tills nu inte gjort rätt som att tex alltid stänga tillluftsventiler, ha fönster helt öppna, haft dålig lukt av matlagning, dålig instängd luft osv.
Tyvärr har man tills nu inte gjort rätt som att tex alltid stänga tillluftsventiler, ha fönster helt öppna, haft dålig lukt av matlagning, dålig instängd luft osv.
Bra att du hittade manualen till fläkten! Viktigt att försöka sätta sig in i hur olika delar fungerar i sitt hus. Klättra gärna upp på taket och lyssna på fläkten hur den låter. Be någon stänga av strömmen till köket så fläkten stannar (skruva ur säkringen om det behövs) och lyssna hur den låter när den precis håller på att stanna. Känn på fläkten/rotorbladen om den verkar glapp lagren eller ej. Skriv upp modellbeteckning och effekt på fläkten och kapacitansen på el-kondensatorn.
Efter att man fått ordning på ventilationen i huset kan fortsätta med inställningarna på värmepannan. Värmekurvan beror bl.a. hur stort ventilationsflödet är i huset. Har man små radiatorer(element) och smala rör till dessa är det troligen ett högtempererat system i ett hus från 70/80-talen och värmekurvan behöver då vara extra hög.
Efter att man fått ordning på ventilationen i huset kan fortsätta med inställningarna på värmepannan. Värmekurvan beror bl.a. hur stort ventilationsflödet är i huset. Har man små radiatorer(element) och smala rör till dessa är det troligen ett högtempererat system i ett hus från 70/80-talen och värmekurvan behöver då vara extra hög.
