6 395 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Få in massagebadkar genom dörren?
Jag börjar nu närma mig slutet på vårat tvättsuge/dusch-projekt och nu återstår en fundering. Vi har funderat på om vi skall sätta in ett massagebadkar i ett hörn som än så länge är oinrett eftersom vi inte bestämt oss än. Problemet är om det går in genom dörren, någon som har nått smart sätt för att veta om det funkar? Om vi väl bestämmer oss för att skaffa ett kar vill jag inte stå och behöva såga upp den nya väggen för att få in det, då kan det kvitta...
Dörren har en öppning på 80cm och utanför den är det en hall som är 125cm som leder direkt till en ytterdörr som även den är 80cm. Badkaren som vi tittat på nu har måtten 1380x1380x680mm (LxBxH) eller 1700x1000x680mm.
Så frågan är alltså om ni tror det går att få in nått av dom utan att riva karmar eller andra åtgärder? Om inte så blir iaf valet lätt =)
Mvh Morgan
Dörren har en öppning på 80cm och utanför den är det en hall som är 125cm som leder direkt till en ytterdörr som även den är 80cm. Badkaren som vi tittat på nu har måtten 1380x1380x680mm (LxBxH) eller 1700x1000x680mm.
Så frågan är alltså om ni tror det går att få in nått av dom utan att riva karmar eller andra åtgärder? Om inte så blir iaf valet lätt =)
Mvh Morgan
Jo jag såg efter att jag skrivit att det andra borde inte vara några problem, mest det första 1380x1380x680 som jag funderade på eftersom man inte kan gå "rakt in" i dörren pga hallens bredd... Vill bara vara på den säkra sidan innan man står med ett kar som inte går att få in.
Lättast skulle väl va å bygga en låda med kartonger och/eller reglar/gles/läkt/va sjutton som helst med samma mått å helt enkelt testa om de går.
Surt å stå där med ett nyinköpt badkar å inse att man fattas 2cm för å komma in..
Surt å stå där med ett nyinköpt badkar å inse att man fattas 2cm för å komma in..
Om du kommer in med det på högkant, det gäller att vara stark och ha en eller helst två polare. Det borde ju gå att mäta med måttsticka. Jag tycker det brukar fungera. Jag har en erfarenhet att det brukar stämma efter att man mätt dörren. Men det gäller ju att mäta lite diagonalt om dörrarna inte är direkt efter varandra. Sedan får man ju vara rädd om karet, alltså vara ett par 3 stycken som lyfter. Och se till att det inte är vatten i kranarna som rinner in i elgrejerna, jag läste här på forumet om någon som fått vatten in på fel ställe så att jordfelsbrytaren löste ut efter att vatten runnit in i elgrejerna efter att karet varit på högkant. Lite nervöst är det säkert.
Tipps från coachen... 
Vårt badrum är 137 cm brett så vi har tittat på ett kar som är 135 cm brett. Klockrent vid första tanke. Höjden på karet är inget problem för dörrhålet in i badrummet, men sen kom vi att tänka på att vi efter att ha burit det på högkant in i badrummet måste lägga det ner. Det går aldrig med ett 135 cm i ett rum som är 137 cm. Diagonalen mellan "höger nere och vänster uppe" är ju betydligt mer än 137 cm...
Kanske en självklarhet, men vi tittade nog på kar i 2 veckor innan jag kom att tänka på detta...
/Johan
Vårt badrum är 137 cm brett så vi har tittat på ett kar som är 135 cm brett. Klockrent vid första tanke. Höjden på karet är inget problem för dörrhålet in i badrummet, men sen kom vi att tänka på att vi efter att ha burit det på högkant in i badrummet måste lägga det ner. Det går aldrig med ett 135 cm i ett rum som är 137 cm. Diagonalen mellan "höger nere och vänster uppe" är ju betydligt mer än 137 cm...
Kanske en självklarhet, men vi tittade nog på kar i 2 veckor innan jag kom att tänka på detta...
/Johan
I vårt gamla badrum stod ett kar som var 160 långt och väggen var kanske 3 cm bredare. Det rymdes endast 16mm utanpåliggande rör som stack upp från golvet. Men vi lyfte ut det innan renoveringen. Jag vet inte riktigt hur det gick till men vi lyfte upp det diagonalt och sedan på något sätt gick det och på samma sätt måste det ha kommit in. Men badrummet är ju långt och nedre delarna av badkaren är ju inte lika breda. Man kanske kan ta bort skyddsplåten eller plasten längst ner.
Vi fick vårat badkar för ca 2 veckor sen. Har hall på 120cm utanför badrumsdörren och badkaret var ett BC-209 från BT-trading. Litet kar (1700x860x680). Jag och lilla frun bar in det men det var ett jäkla plock. Fick lyfta in det på högkant. Skulle inte ha fixat att få runt det i hallen med ett 1400x1400 som var aktuellt från början.
Klicka här för att svara