10 716 läst ·
49 svar
11k läst
49 svar
Få igenom planavvikelser
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Planen är upprättad -54 och aldrig uppdaterad så jag hoppas att min kommun också förstår att planen inte går att följa.
Frågade kommunens handläggare om detta med höjden och på ett vanligt garage blir det så då det inte är några vinklar eller kupor. I planen är det inte benämnt garage, utan på den tiden kallades det "uthus". På huvudbyggnaden får höjden vara 7,60. Men ingen skulle vara gladare än jag om vi båda hade fel.
Frågade kommunens handläggare om detta med höjden och på ett vanligt garage blir det så då det inte är några vinklar eller kupor. I planen är det inte benämnt garage, utan på den tiden kallades det "uthus". På huvudbyggnaden får höjden vara 7,60. Men ingen skulle vara gladare än jag om vi båda hade fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Men när man anger max höjd i en det. plan så avses oftast byggnadshöjd, vilket lite förenklat är höjden där ytterväggen skär taket. Alltså snarare höjden på takfoten än nockhöjden. Det förekommer att man specifikt anger max nockhöjd, men det är ovanligt, och framförallt extremt ovanligt med så låg nockhöjd.
Att det. planen är lite äldre påverkar i någon mån möjligheten att få en mindre avvikelse godkänd, men så stor överyta som du vill ha kan "aldrig" anses vara en mindre avvikelse. Det gäller ju att avvikelsen inte bara godkänns av kommunen, den skall tåla granskning i mark o miljödomstolen också, ifall någon överklagar.
Att det. planen är lite äldre påverkar i någon mån möjligheten att få en mindre avvikelse godkänd, men så stor överyta som du vill ha kan "aldrig" anses vara en mindre avvikelse. Det gäller ju att avvikelsen inte bara godkänns av kommunen, den skall tåla granskning i mark o miljödomstolen också, ifall någon överklagar.
Jag har förstått att en del kommuner tolkar en gammal DP generösare. Dock är lagen tydlig. Så om någon överklagar så är det väldigt väldigt stor risk att beslutet rivs upp. Själv tycker jag att det är fel att kommuner resonerar som de gör. Men jag har förstått att kommuner verkar ha svårt att följa de regler som finns när det gäller bygglov.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Kollade planen igen och det står:
"Uthus får ej uppföras till större höjd än 2,5m. I uthus får bostad ej inredas."
Jag kan inte tolka det annat än att max nockhöjd är 2,5m då det skulle bli mindre skyskrapor om man fick bygga 7,6m vägghöjd på bostadshus.
"Uthus får ej uppföras till större höjd än 2,5m. I uthus får bostad ej inredas."
Jag kan inte tolka det annat än att max nockhöjd är 2,5m då det skulle bli mindre skyskrapor om man fick bygga 7,6m vägghöjd på bostadshus.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Jag tvivlar starkt på att det avses nockhöjd. en ospecificerad höjd är normalt byggnadshöjd som definieras som höjden av den höjdbestämmande fasaden. Det är lite av en vetenskap i sig att avgöra vilken fasad som är höjdbestämmande. Men oftast är det den fasad som ligger mot en väg eller annan allmän plats.
Att få bygga 7,6 m är inget ovanligt om det gäller tvåplanshus.
Att få bygga 7,6 m är inget ovanligt om det gäller tvåplanshus.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Är det så blir jag bara glad!
Nu har jag ritat garage med 2,5m invändigt och huset med 7,6m till nock med 2 våningsplan. Så detta med höjden borde inte bli så stort problem.
Nu har jag ritat garage med 2,5m invändigt och huset med 7,6m till nock med 2 våningsplan. Så detta med höjden borde inte bli så stort problem.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Tack för svaren!
Det skall bli intressant att se hur de reagerar på min ansökan när de får den. Sista utkastet är lika stor BY som det sista de gav lov till i samma planområde.
Om det blir den snälla eller jobbiga vägen får jag ta ställning till när de svarar och hur de svarar.
Det skall bli intressant att se hur de reagerar på min ansökan när de får den. Sista utkastet är lika stor BY som det sista de gav lov till i samma planområde.
Om det blir den snälla eller jobbiga vägen får jag ta ställning till när de svarar och hur de svarar.
Betänk att dina grannar kan överklaga bygglovet! Då lär du få avslag i LS.Robert-san01 skrev:
Den snälla vägen är den ända vägen som fungerar i ditt fall... Eftersom det är du som vill få igenom en väldigt stor avvikelse, då gäller det att stryka dem medhårs hela vägen..
Tja... jag tror inte att likabehandlingen är någon väg att gå... Kommunen gjorde fel när de gav bygglovet... De bröt faktiskt mot PBL..... Det gäller ett bygglov, alltså är det LS som är rätt ställe...Lane skrev:
Är det någon som verkligen varit med om att få igenom ett bygglov med tanke på likabehandlingen?
Då kommunen redan beviljat en avvikelse inom gällande detaljplan finns en trevlig paragraf i PBL 9 kap. 31 d.Robert-san01 skrev:Håller på med bygglovsansökan... Detaljplanen säger max 120kvm BY + 30kvm uthus. Har ritat ett hus som har BY på totalt ca 175kvm med förråd och är medveten om att det inte ens är nära. Förutom BY har jag hållit mig inom planens bestämmelser vad gäller höjder osv. Senaste huset som är byggt inom samma detaljplan har jag fått ut ritningarna på och det har en BY på ca 170kvm.
Någon som har tips på hur jag skall föra resonemanget i min ansökan för att ha någon chans att få igenom den?
Den innebär att byggnämnden ska göra en samlad bedömmning för redan beviljade bygglov och sedan avgöra om man kan bevilja bygglov för din nybyggnation.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Vilket underbart forum detta är!Joppa83 skrev:
vi pratade med en jurist som drivit flera sådana ärenden, dock hade ingen gått till rätten för kommunstyrelsen hade fattat beslut om bygglovet efter skrivelse.Odjuret skrev: