Hej,
Bekanta har ett hus som står tomt men som behöver värmas upp till iallafall 13-15 grader. I källaren finns det en Janfire Integral panna med Flexi-A brännare och elpatron. Vi själva har haft pellets panna tidigare men den var mycket äldre än denna.
Först vill vi bara få igång elpatronen så att vi får upp värmen snabbt i huset. I förläggningen önskar vi få snurr på pellet bränningen men förrådet är just nu lågt och det behövs mer kunskap.
Såhär ser det ut :
![]()
![]()
![]()
Notera lappen det står : OBS!!! Brännaren får aldrig startas utan tömning av brännarkoppen = Explosionsrisk. Osäker på vad man menar med detta? På vår gamla panna hade vi brännar rör med roster i, menar man kanske sot uppsamlare längst in?
![]()
![]()
![]()
![]()
Detta antar jag är elpatronen :
![]()
![]()
Här har vi Flexi-A brännaren :
![]()
Här blinkar samtliga lampor rött förutom den gröna längst upp.
![]()
![]()
Letar just nu efter manualer till panna och brännaren.
Så hur får man igång så att den går på elpatron och hur gör man för att få den till att endast värma upp till säg 13-15 grader?
521 läst · 11 svar
521 läst
11 svar
Få igång elpatron på pelletspannan(Janfire)?
-
-
30 dec 2022 14:40 #2
Börja med att slå på arbetsbrytaren till elpatronen.så kommer det antagligen sköta sig självt.
-
30 dec 2022 14:41 #3
Efter att ha läst lite så är jag ganska säker på att man ska slå på strömmen på väggen där det står elpatron. Elpatronen kommer då värma upp vattnet i pannan till ca 55 grader och försöka hålla det här. I vårt fall som bara vill hålla 13-15 grader kanske man ska justera ner elpatronen något samt sänka någon temp på pannan?
Jag har noterat en annan sak som är oroväckande är mätare på expansionskärlet, misstänker att den röda pilen är där det borde vara och den svarta är där den är. Isåfall behöver systemet fyllas på vilket jag inte vet än var det görs än. -
30 dec 2022 14:44 #4
Men lite lågt kanske. -
30 dec 2022 14:49 #5
Om man vill justera ner tempen lite, var gör man då detta? -
30 dec 2022 14:55 #6
I värsta falla får du väl ställa shunten manuellt och sänka termostaten till elpatronen.
-
30 dec 2022 14:57 #7
Kan inte den där shunten men det kan ju vara den som sköter värmen ser ju ut att vara ett lite vred över displayen.
-
30 dec 2022 15:13 #8
Tror jag hittade manualen till shunten, mycket riktigt kan man ställa önskad framledningstemp på "joysticken" ovanför displayen. Det är dock just det, framledningstemp så det blir till att gissa lite. Kanske sänka den säg 5-10 grader från vad den varit tidigare(med antagande tatt den legat runt 20-22).
Elpatronen är ställd på 55 grader, kanske man ska börja även här med att sänka säg 10 grader. Det betyder såfall dock att pannan aldrig kan putta ut merän 45 grader på radiatorerna.
EDIT: Det är inga konstigheter att låta brännaren fortsätta vara igång? Annars såg jag att man kan stänga av den på pannan.Redigerat 30 dec 2022 15:22 -
30 dec 2022 16:12 #9
Känns ju onödigt att brännaren ska vara igång om ni inte ska använda den än!? -
30 dec 2022 17:26 #10
Brännaren behöver ju ingen ström när ni inte ska elda med pellets, å andra sidan spelar det väl ingen roll om strömmen är på, det är bara en lysdiod som drar energi. -
Medlem · Halland · 3 293 inlägg 30 dec 2022 17:4430 dec 2022 17:44 #11
Trycket brukar man säga 0,3 bar + 0,1 bar för varje m till systemets högsta punkt.
-
Medlem · 13 inlägg 30 dec 2022 20:5730 dec 2022 20:57 #12
Varför lyser inget på pannan?
Har en säkring löst ut?
I så fall, koppla ur pelletsbrännaren, byt/slå på säkring igen.
Hjälper detta?
Fel på brännare, eller panna,
obs bara gissningar, men vet lite om mycket
Liknande trådar
-
Arlo Doorbell - får inte igång rörelsedetekteringen?
Villalarm & Hemautomation -
Ny pool, hur snabbt måste man få igång cirkulatonspumpen när man ska fylla poolen?
Pool -
Får inte igång golvvärmen (termotech)
Värme allmänt -
Hinner inte få igång värme innan vintern, problem med kondens?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Får inte igång vedklyven. Elfel!!
Verktyg, Maskiner & Fordon