Byggahus.se

Få igång elpatron på pelletspannan(Janfire)?

1. I
    Medlem · Kristianstad · 974 inlägg

Ironside

Medlem
    Hej,

Bekanta har ett hus som står tomt men som behöver värmas upp till iallafall 13-15 grader. I källaren finns det en Janfire Integral panna med Flexi-A brännare och elpatron. Vi själva har haft pellets panna tidigare men den var mycket äldre än denna.

Först vill vi bara få igång elpatronen så att vi får upp värmen snabbt i huset. I förläggningen önskar vi få snurr på pellet bränningen men förrådet är just nu lågt och det behövs mer kunskap.

Såhär ser det ut :

Notera lappen det står : OBS!!! Brännaren får aldrig startas utan tömning av brännarkoppen = Explosionsrisk. Osäker på vad man menar med detta? På vår gamla panna hade vi brännar rör med roster i, menar man kanske sot uppsamlare längst in?
    Detta antar jag är elpatronen :
    Här har vi Flexi-A brännaren :
    Här blinkar samtliga lampor rött förutom den gröna längst upp.

Letar just nu efter manualer till panna och brännaren.

Så hur får man igång så att den går på elpatron och hur gör man för att få den till att endast värma upp till säg 13-15 grader?

2. E
    Medlem · 675 inlägg
    Börja med att slå på arbetsbrytaren till elpatronen.så kommer det antagligen sköta sig självt.

3. I

Ironside

Medlem
    Efter att ha läst lite så är jag ganska säker på att man ska slå på strömmen på väggen där det står elpatron. Elpatronen kommer då värma upp vattnet i pannan till ca 55 grader och försöka hålla det här. I vårt fall som bara vill hålla 13-15 grader kanske man ska justera ner elpatronen något samt sänka någon temp på pannan?

Jag har noterat en annan sak som är oroväckande är mätare på expansionskärlet, misstänker att den röda pilen är där det borde vara och den svarta är där den är. Isåfall behöver systemet fyllas på vilket jag inte vet än var det görs än.

4. E
    Medlem · 675 inlägg
    Kan ju vara att systemet är kallt med. Den röda brukar man ställa för maxtryck där säkerhetsventilen löser ut.
    Men lite lågt kanske.

5. I

Ironside

Medlem
    Aha, ja, huset har inte varit uppvärmt på 1 månad eller så och just nu är det 6 grader så kallt är det. Tror jag hittat vredet som fyller på systemet, antar att man egentligen hade kunnat fylla på och blir det för högt tryck när den värmer på så släpper säkerhetsventilen själv ut. Dock är det kanske säkrare att bara låta det vara och slå på strömstället till elpatronen.

Om man vill justera ner tempen lite, var gör man då detta?

6. E
    Medlem · 675 inlägg
    I värsta falla får du väl ställa shunten manuellt och sänka termostaten till elpatronen.

7. E
    Medlem · 675 inlägg
    Kan inte den där shunten men det kan ju vara den som sköter värmen ser ju ut att vara ett lite vred över displayen.

8. I

Ironside

Medlem
    Tror jag hittade manualen till shunten, mycket riktigt kan man ställa önskad framledningstemp på "joysticken" ovanför displayen. Det är dock just det, framledningstemp så det blir till att gissa lite. Kanske sänka den säg 5-10 grader från vad den varit tidigare(med antagande tatt den legat runt 20-22).

Elpatronen är ställd på 55 grader, kanske man ska börja även här med att sänka säg 10 grader. Det betyder såfall dock att pannan aldrig kan putta ut merän 45 grader på radiatorerna.

EDIT: Det är inga konstigheter att låta brännaren fortsätta vara igång? Annars såg jag att man kan stänga av den på pannan.

Redigerat 30 dec 2022 15:22
  9. E
    Medlem · 675 inlägg
    Kör själv max 45graders framledning för att spara på kompressorn i min bergvärme.
    Känns ju onödigt att brännaren ska vara igång om ni inte ska använda den än!?

10. D
    Renoverare · Stockholm · 1 637 inlägg

Dublin

Renoverare
    Flex-A brännaren har en brännarkopp som måste tömmas/sotas ur regelbundet. I mitt fall 1 ggn/vecka när det är kallt ute. Brännaren står vanligtvis på hjul (lite svårt att se på dina bilder) om du lossar brännaren och rullar ut den ser du brännarkoppen. Enklast är att tömma den med en asksug/hink.
    Brännaren behöver ju ingen ström när ni inte ska elda med pellets, å andra sidan spelar det väl ingen roll om strömmen är på, det är bara en lysdiod som drar energi.

11. M
    Medlem · Halland · 3 293 inlägg
    Trycket brukar man säga 0,3 bar + 0,1 bar för varje m till systemets högsta punkt.

12. P
    Medlem · 13 inlägg

Pellesverige

Medlem
    Varför lyser inget på pannan?
    Har en säkring löst ut?
    I så fall, koppla ur pelletsbrännaren, byt/slå på säkring igen.
    Hjälper detta?
    Fel på brännare, eller panna,
    obs bara gissningar, men vet lite om mycket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.