E
Hej,

Någon som kan rekommendera något bra medel att använd för att få bort skit(svart mögel) från fasaden. På södersida så är det jättesvårt att få bort de.På de andra sidorna har det räckt med såpa och vatten. Har testat biokleen mögeltvätt samt Biltemas mögeltvätt utan resultat.
Någon som har något annat medel att rekommendera som gör underverk?

tack på förhand,

Staffans2000
Yes.

E
Testat det också, funkar tyvärr inte heller.

Staffans2000
No!

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Jag har vitmålad panel och vindskivor (Nordsjö oljefärg) som blir prickigt och gråfärgat efter hand. Använder Klorin utspätt typ 1l till 6-8l vatten. Påför det med skurborste på långt skaft. Det svarta/gråa släpper direkt. Låter det verka i några minuter och spolar sedan med vatten. Då ser det ut som nymålat igen.

Vissa säger att det inte är bra med Klorin och att det förstör färgen (göres på egen risk) men jag har inte märkt något av det. Tvärtom - eftersom det blir så fint efter Klorinbehandlingen så behöver jag inte måla om huset speciellt ofta. Kör Klorin vartannat / vart tredje år och målar kanske vart 10e år eller så.

Man får vara noga att täcka allt som kan bli blekt av klorinet - tex markiser och sånt och ha rätt skyddsutrustning.

Så här såg det ut när jag klorinade sist.

Hustak med avrinningsspår, grön vegetation, del av terrass under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alexandra59 och 1 till
  • Laddar…
C Commodore64 skrev:
Så här såg det ut när jag klorinade sist.

[bild]
Blev inte teglet nedtill randigt efter klorinet? Och hur klarade sig bambun?

Redigerat:
yonna yonna skrev:
Blev inte teglet nedtill randigt efter klorinet? Och hur klarade sig bambun?
Teglet reagerar inte alls på klorinet - syntes ingenting alls när det torkat. Bambun klarade dig hur bra som helst. Syntes inget där heller. Så i mitt fall blev det inga sidoeffekter.

Men som sagt - man får vara försiktig och se till att det inte finns något som kan skadas och även ha bra skyddsutrustning själv.

Redigerat:
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.