Hej1

Bifogar 2 bilder. Där smuts har "grott" in i fasaden under en längre (år) period. Den ena bilden är under en utelampa och den på den andra bilden kommer smutsen från gesimsen/taket (eller hur jag ska förklara det).

Putsen är Lutosan från STO.

Jag har försökt att spraya 2 olika sorters algmedel på. Det ena minns jag inte, något från Jem & Fix, det andra är Tercol.

Eftersom det är puts är det väldigt svårt att komma åt att skrubba med tanke på strukturen. Jag vill helst inte måla, kommer aldrig bli samma nyans som resten av väggen antar jag.

Någon som har tips på rengöring??

• Fasad med grodd smuts under en gesims nära taket. Strukturen på putsen synlig, svår att rengöra utan att förlora väggens ursprungliga nyans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En putsad fasad med smutsrand under en utelampa, där smutsen har satt sig över tid och behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt utearmaturen på plast/gummi distanser, eller rostfria brickor så den kommer ut någon cm från fasaden. Då kommer förhoppningsvis det "smutsiga" droppet från armaturen missa väggen.

I övrigt hade jag högtryckstvättat fasaden försiktigt.

I InsidersUnited skrev:
Sätt utearmaturen på plast/gummi distanser, eller rostfria brickor så den kommer ut någon cm från fasaden. Då kommer förhoppningsvis det "smutsiga" droppet från armaturen missa väggen.

I övrigt hade jag högtryckstvättat fasaden försiktigt.
Ja, det var en bra idé. Jag tänkte annars sätta någon fog runtom. Men ska kanske testa med det du skrev.

Har fundera på högtryckstvätt också, men är rädd för att skada fasaden. Får se om jag vågar :).

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Det du söker efter är alkaliskt avfettning 😄 samma som till bilar så köp på närmaste biltema spruta på med flaskan det kommer i sen spola av med vattenslang.

Skulle du behöva skrubba lite så ta en skurborste.

DOCK! Så även om det inte känns som det så är resterande fasad mest troligen skitig från sand/djur/livet så du kommer eventuellt se att väggen blir ”för ren” så du kaaaaanske inte kommer vilja sluta tvätta

Superkewl Superkewl skrev:
Det du söker efter är alkaliskt avfettning 😄 samma som till bilar så köp på närmaste biltema spruta på med flaskan det kommer i sen spola av med vattenslang.

DOCK! Så även om det inte känns som det så är resterande fasad mest troligen skitig från sand/djur/livet så du kommer eventuellt se att väggen blir ”för ren” så du kaaaaanske inte kommer vilja sluta tvätta
haha fattar :D ska testa. Tack!

Superkewl Superkewl skrev:

Hej igen!

Tack för tips! Jag har lyckats få bort all smuts.
Sprutade på avfettning, lät det verkade, sen skrubbade jag med skurborste.

Tack!!

• Gilla
Superkewl och 2 till
  • Laddar…
J Johan_jo skrev:
Hej igen!

Tack för tips! Jag har lyckats få bort all smuts.
Sprutade på avfettning, lät det verkade, sen skrubbade jag med skurborste.

Tack!!
Hej! Kul att höra 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.