Hej! Har köpt detta bord och vill avlägsna lacken (det är jättefint på undersidan där det inte är lackat). Antar bordet är furu. Hur gör jag på enklast sätt? Finns ju sån där lack-/färgborttagning som säljs lite överallt(säkert skillnad mellan olika sorter), någon som har erfarenhet av det? Eller är slipa bättre? Vill inte måla bordet utan vill ha det trärent sedan, eventuellt olja in (eller kanske vaxa?)
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
International Interstrip fungerar jättebra. Har använt det på 50-tals fåtöljer i ek som jag inte ville slipa, bara få bort lacken och sen olja.H Hufsa skrev:Hej! Har köpt detta bord och vill avlägsna lacken (det är jättefint på undersidan där det inte är lackat). Antar bordet är furu. Hur gör jag på enklast sätt? Finns ju sån där lack-/färgborttagning som säljs lite överallt(säkert skillnad mellan olika sorter), någon som har erfarenhet av det? Eller är slipa bättre? Vill inte måla bordet utan vill ha det trärent sedan, eventuellt olja in (eller kanske vaxa?)
Den gör att lacken släpper och skrynklar ihop sig, sen torkade jag bara bort kladdet med hushållspapper.H Hufsa skrev:
Det blev trärent och jag kunde olja in fåtöljerna efteråt.
Det enda jag tror eventuellt kan vara ett problem är 2-komponents lack, men eftersom mina fåtöljer var original var jag tämligen säker på att de inte var lackade med 2-komponentslack, men det borde finnas information från International på nätet om detta.H Hufsa skrev:
Hm. Svårt att veta då. Och svårt att veta om det kanske funkar ändå. Vad skulle kunna hända menar du?P Peter787 skrev:
Du kommer antagligen behöva slipa lite i alla fall och då kommer den gula tonen försvinna tillfälligt. Vill du ha tillbaka den snabbare så tillför linolja en svag gul ton som också den blir gulare med tiden.
Begagnade furubord är klart underskattade på marknaden.
Begagnade furubord är klart underskattade på marknaden.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Ja, det behövs säkert slipas liteZ z_bumbi skrev:
Ja, fint att få ge det lite längre liv!
I mitt fall med 50-tals fåtöljer, behövdes ingen slipning alls, det var bara att torka av kletet som bildades.Z z_bumbi skrev:
Okej, för att få vidare diskussionen om metod och resultat, så vill jag få bordet att se ut som detta i färgen (och gärna struktur/ känslan):
Olja på furu ger som bekant den klassiska gillestuga-looken. Kanske går att betsa det vitt för snabbt resultat.
Jag jagar också den där looken på en arbetsbänk i växthuset. Började med nytt virke från bygghandeln. Mitt experiment bygger på att tvätta med överfättad såpa och vatten, samt att låta den stå och användas i en nästan-utomhus-miljö. Hittills har det spruckit och slagit sig lite, grånat där det stått blöta krukor, gulnat lite där solen legat på. Provade även med vitpigmenterad såpa men fann det rätt värdelöst, blev rinnigt och gjorde ingen synlig skillnad på ytan. Så jag fortsätter med linoljesåpa höst och vår, kommer nog ta många säsonger.
Jag jagar också den där looken på en arbetsbänk i växthuset. Började med nytt virke från bygghandeln. Mitt experiment bygger på att tvätta med överfättad såpa och vatten, samt att låta den stå och användas i en nästan-utomhus-miljö. Hittills har det spruckit och slagit sig lite, grånat där det stått blöta krukor, gulnat lite där solen legat på. Provade även med vitpigmenterad såpa men fann det rätt värdelöst, blev rinnigt och gjorde ingen synlig skillnad på ytan. Så jag fortsätter med linoljesåpa höst och vår, kommer nog ta många säsonger.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Gillestugor är oftast lackade. Det som ger färgen ör att furu åldras dvs precis som alla andra furuföremål som nås av ljus.
Vill man hålla furu trävitt får man skura och det spelar ingen roll vilken såpa man har eller om reklamen för linoljesåpan stämmer bör man undvika den då linolja gulnar.
Vill man hålla furu trävitt får man skura och det spelar ingen roll vilken såpa man har eller om reklamen för linoljesåpan stämmer bör man undvika den då linolja gulnar.