Hej! Har köpt detta bord och vill avlägsna lacken (det är jättefint på undersidan där det inte är lackat). Antar bordet är furu. Hur gör jag på enklast sätt? Finns ju sån där lack-/färgborttagning som säljs lite överallt(säkert skillnad mellan olika sorter), någon som har erfarenhet av det? Eller är slipa bättre? Vill inte måla bordet utan vill ha det trärent sedan, eventuellt olja in (eller kanske vaxa?)
 
  • Runt matbord i trä med lackad yta, står på ett golv av mörka och ljusa klinkerplattor. Bordet har fyra ben och en synlig skarv på skivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
H Hufsa skrev:
Hej! Har köpt detta bord och vill avlägsna lacken (det är jättefint på undersidan där det inte är lackat). Antar bordet är furu. Hur gör jag på enklast sätt? Finns ju sån där lack-/färgborttagning som säljs lite överallt(säkert skillnad mellan olika sorter), någon som har erfarenhet av det? Eller är slipa bättre? Vill inte måla bordet utan vill ha det trärent sedan, eventuellt olja in (eller kanske vaxa?)
International Interstrip fungerar jättebra. Har använt det på 50-tals fåtöljer i ek som jag inte ville slipa, bara få bort lacken och sen olja.
 
P Peter787 skrev:
International Interstrip fungerar jättebra. Har använt det på 50-tals fåtöljer i ek som jag inte ville slipa, bara få bort lacken och sen olja.
Ok! Hur stark är den? Tänker om den påverkar träet under? Hur gör man, smetar på, låter verka och sen typ torkar av? Eller skrapar?
 
P
H Hufsa skrev:
Ok! Hur stark är den? Tänker om den påverkar träet under? Hur gör man, smetar på, låter verka och sen typ torkar av? Eller skrapar?
Den gör att lacken släpper och skrynklar ihop sig, sen torkade jag bara bort kladdet med hushållspapper.
Det blev trärent och jag kunde olja in fåtöljerna efteråt.
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Den gör att lacken släpper och skrynklar ihop sig, sen torkade jag bara bort kladdet med hushållspapper.
Det blev trärent och jag kunde olja in fåtöljerna efteråt.
Ok, spännande! Ska testa (på ett av benen först för att vara på säkra sidan)
 
P
H Hufsa skrev:
Ok, spännande! Ska testa (på ett av benen först för att vara på säkra sidan)
Det enda jag tror eventuellt kan vara ett problem är 2-komponents lack, men eftersom mina fåtöljer var original var jag tämligen säker på att de inte var lackade med 2-komponentslack, men det borde finnas information från International på nätet om detta.
 
P Peter787 skrev:
Det enda jag tror eventuellt kan vara ett problem är 2-komponents lack, men eftersom mina fåtöljer var original var jag tämligen säker på att de inte var lackade med 2-komponentslack, men det borde finnas information från International på nätet om detta.
Hm. Svårt att veta då. Och svårt att veta om det kanske funkar ändå. Vad skulle kunna hända menar du?
 
P
H Hufsa skrev:
Hm. Svårt att veta då. Och svårt att veta om det kanske funkar ändå. Vad skulle kunna hända menar du?
I värsta fall att det inte löser upp lacken, men kolla på Internationals web, de borde ha en beskrivning vilka lack- & färg-typer Interstrip fungerar med, eller fråga i färgaffären.
 
P Peter787 skrev:
I värsta fall att det inte löser upp lacken, men kolla på Internationals web, de borde ha en beskrivning vilka lack- & färg-typer Interstrip fungerar med, eller fråga i färgaffären.
Ok! Kan ju vara värt att testa
 
Du kommer antagligen behöva slipa lite i alla fall och då kommer den gula tonen försvinna tillfälligt. Vill du ha tillbaka den snabbare så tillför linolja en svag gul ton som också den blir gulare med tiden.

Begagnade furubord är klart underskattade på marknaden.
 
Z z_bumbi skrev:
Du kommer antagligen behöva slipa lite i alla fall och då kommer den gula tonen försvinna tillfälligt. Vill du ha tillbaka den snabbare så tillför linolja en svag gul ton som också den blir gulare med tiden.

Begagnade furubord är klart underskattade på marknaden.
Ja, det behövs säkert slipas lite:-) men slipper gärna slipa bort all lack, känns både skitigt och tidskrävande, så bra med hjälp på traven😅Jag vill inte ha bordet gult, utan hellre åt ett mörkare håll, tänk gammal allmogeskål😅
Ja, fint att få ge det lite längre liv!
 
P
Z z_bumbi skrev:
Du kommer antagligen behöva slipa lite i alla fall och då kommer den gula tonen försvinna tillfälligt. Vill du ha tillbaka den snabbare så tillför linolja en svag gul ton som också den blir gulare med tiden.

Begagnade furubord är klart underskattade på marknaden.
I mitt fall med 50-tals fåtöljer, behövdes ingen slipning alls, det var bara att torka av kletet som bildades.
 
Okej, för att få vidare diskussionen om metod och resultat, så vill jag få bordet att se ut som detta i färgen (och gärna struktur/ känslan):
 
  • Rustikt träbord med enkel design, naturlig färg och tydlig trästruktur, stående på ett ljust golv mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rektangulärt träbord med lantlig stil och rustik finish, uppvisar naturlig trästruktur och varma färgtoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt bord med sliten, träig yta i naturfärger med gröna och gula nyanser, som eftersträvas till renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Olja på furu ger som bekant den klassiska gillestuga-looken. Kanske går att betsa det vitt för snabbt resultat.
Jag jagar också den där looken på en arbetsbänk i växthuset. Började med nytt virke från bygghandeln. Mitt experiment bygger på att tvätta med överfättad såpa och vatten, samt att låta den stå och användas i en nästan-utomhus-miljö. Hittills har det spruckit och slagit sig lite, grånat där det stått blöta krukor, gulnat lite där solen legat på. Provade även med vitpigmenterad såpa men fann det rätt värdelöst, blev rinnigt och gjorde ingen synlig skillnad på ytan. Så jag fortsätter med linoljesåpa höst och vår, kommer nog ta många säsonger.
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
Gillestugor är oftast lackade. Det som ger färgen ör att furu åldras dvs precis som alla andra furuföremål som nås av ljus.
Vill man hålla furu trävitt får man skura och det spelar ingen roll vilken såpa man har eller om reklamen för linoljesåpan stämmer bör man undvika den då linolja gulnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.