4 012 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Få bort kondens och mögel på ett skärmtak
Jag har ett skärmtak på ca 30 kvm med väggar på endast två sidor. På takreglarna ligger endast råspont och takpapp. På vinterhalvåret bildas det kondens och taket blir svartprickigt av mögel.
Jag tänker sätta 70 mm cellplast direkt under råsponten och sedan ha en 20 mm luftspalt till träpanelen (ex.vis vitmålad ytterpanel, gran). Min fråga är nu om jag skall sätta någon typ av fuktspärr i form av byggplast och i så fall var? Mellan råsponten och cellplasten eller mellan cellplasten och träpanelen?
Jag tänker sätta 70 mm cellplast direkt under råsponten och sedan ha en 20 mm luftspalt till träpanelen (ex.vis vitmålad ytterpanel, gran). Min fråga är nu om jag skall sätta någon typ av fuktspärr i form av byggplast och i så fall var? Mellan råsponten och cellplasten eller mellan cellplasten och träpanelen?
Om det bara är väggar på två sidor så är väl taket i princip utomhus? Eller missförstår jag?
Det låter oerhört märkligt att få kondens i taket på en tämligen öppen carport(?). Normalt är det ju mycket god luftcirkulation, vilket borde omöjliggöra kondens.
Nå, ska du isolera så ska det i alla fall vara en luftspalt mellan isolering och yttertak, dvs du ska inte sätta isoleringen dikt an mot yttertaket, ej heller byggplast.
Är carporten/skärmtaket fristående el ihopbyggt med annat hus?
Om så, kan det vara luft från det andra huset som "pyser" ut under skärmtaket?
Nå, ska du isolera så ska det i alla fall vara en luftspalt mellan isolering och yttertak, dvs du ska inte sätta isoleringen dikt an mot yttertaket, ej heller byggplast.
Är carporten/skärmtaket fristående el ihopbyggt med annat hus?
Om så, kan det vara luft från det andra huset som "pyser" ut under skärmtaket?
Kondensen kommer av att taket blir kallare än luften klara nätter. Googla nattutstrålning. Hela idén med att isolera och sätta luftspalt / fuktspärr låter helt befängd.
Ytbehandla konstruktionen så att den tål kondensvattnet istället.
Ytbehandla konstruktionen så att den tål kondensvattnet istället.
Klicka här för att svara