Hej!

Hur får man bort resterna av en fastklistrad badrumsmatta (från IKEA... >:()  från badrumsklinkers. Har provat en hel del medel utan att lyckas och börjar bli orolig för att färgen (ljusblå) ska försvinna.

Förslag: Vad tror ni om värmepistol?!

 
ClasseClas
Prova med en degskrapa för den mekaniska borttagningen. Sedan måste du kanske ta en dust med aceton, prova försiktigt!!
 
Rikligt med 5-56 på en bit hushållspapper och en del gnuggande brukar ta bort klisterrester från de flesta material. Helt otroligt....
 
Köp limbortagningsmedel.Finns lite varstans. Är det mindre rester så rekommenderar jag ett medel som heter Speedball som städfirmor använder. Tar bort fett,olja med mera och är helt säker på att limrester släpper med :-) Använd något av medlen och spryta på, låt dra en kort stund och sedan torka av. Fastnar det ändå så ta en klicksskrapa (rakbladssksrapa) och helt enkelt styr bort limmet med den...funkar kanon!!
 
Testa kemiskt ren bensin. ;)
 

Om man vill få bort gamla klistermärken från målade ytor, brukar det funka bra med att dränka in dem med matolja. Vänta ett tag så att allt löses upp och sen skrapa bort dekal och klister med en plast- eller gummiskrapa.

Sen eftertvättar man med bensin, vilket brukar ta hand om klisterrester bättre än aceton.

Kunde ju vara värt att prova.

MvH
Thorsten
 
ClasseClas
Tänk på att olja och 5-56 kan ge fläckar i fogen, som kan vara svårt att få bort!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.