Byggahus.se
Hej, jag försöker att få bort fronten på denna diskmaskin men lyckas inte komma åt den del som binder ihop fronten och diskmaskinen. Några tips?
 
  • Öppen diskmaskin med synlig inredning och frampanel delvis demonterad, verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en diskmaskins dörrmekanism och fästbeslag under demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen diskmaskinsfront med synliga metalldelar och kablar som försöker demonteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser att det är följande skruv som verkar hålla åt den hela, men hur kommer man åt den?
 
Dra ut diskmaskinen. Kan sitta fast med ett par skruvar i skåpet.
 
K
J Jr Jr1Jr skrev:
Hej, jag försöker att få bort fronten på denna diskmaskin men lyckas inte komma åt den del som binder ihop fronten och diskmaskinen. Några tips?
På många modeller måste man lossa en slags gångjärn i framkant, under front och lucka.
Modellnumret lär stå på maskinen (ett gäng siffror, grupperade om 3). Borde vara lätta att hitta instruktion/manual.
 
K
Ikea Lagan, tror jag.
Men känner inte igen frontmontaget från bilderna, tyvärr.
 
  • Bild på en etikett från IKEA för en LAGAN produkt, suddig bakgrund med byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämmer bra att det är Lagan, men dock hittar jag ingen manual för den specifika produkten av någon anledning. Riktigt krånglig jävel!
 
K
J Jr Jr1Jr skrev:
Stämmer bra att det är Lagan, men dock hittar jag ingen manual för den specifika produkten av någon anledning. Riktigt krånglig jävel!
Jag tycker att det ser ut som att du nog lossat fel/för många skruvar.
Har utgått från manualen (s. 12f.) -
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/lagan-integrerad-diskmaskin__AA-2255368-6-1.pdf.

Du har delat själva luckan (titta på bilden ur manualen), vilket inte verkar behövas för att avlägsna fronten.
Ser ut att vara någon form av "snap in-fästen", och att fronten ska dras rakt upp (efter att du skruvat ihop luckan igen).
Jag tror att den här videon (som är rätt kass) avser en maskin av det slag du har -
.

Jag har dock aldrig stött på den här typen av maskin tidigare, Har haft 2 andra skitdiskmaskiner från Ikea, men de har haft helt annan typ av infästning av fronten.
Illustration av monteringsanvisning för integrerad diskmaskinslucka, med indikationer på korrekt och felaktigt demonterade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en diskmaskinsmontering med skruvade metalldelar och synliga kablar enligt manualinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.