Hellulu

Tror jag sett nåt nångång där dom slipade o färgade en sliten ekbänkskiva mörkare
Hur går man tillväga? Är det bara att oljebetsa? Lack på bänkskiva är väl mindre bra
 
A
Oljebets är nog bäst och klart enklast att få bra.

Prova på en liten provbit.
 
  • Haha
Jesper1977
  • Laddar…
Osmos Hårdvaxolja finns i några infärgade varianter, vi använder dessa när vi skall färga in bänkskivor. Finns på1/2 liter samt 1 liters burkar.
 
  • Gilla
Viktor81
  • Laddar…
Jag har betsat och mattlackat en köksbänkskiva, funkar hur bra som helst. Varför skulle inte lack vara bra? När den väl har härdat igenom kan den inte gärna ge i från sig några farliga ämnen... Det är ju samma lösningsmedel som i många oljor..
 
BjörnBygg skrev:
Varför skulle inte lack vara bra? När den väl har härdat igenom kan den inte gärna ge i från sig några farliga ämnen... Det är ju samma lösningsmedel som i många oljor..
Nackdelen med lack är att det är själva lacklagret som utgör skyddet för träet. Blir detta lager skadat (t.ex. genom att man tappar något eller råkar rispa med en vass kniv, etc) kan fukt tränga under och missfärga, samt orsaka ännu mer lacksläpp.

Lack är även svårare att punktlaga utan att det syns. Ofta får man lacka om hela ytan.

Olja/hårdvaxolja är bättre eftersom det ger ett mer inträngande skydd i träet samt medger "punktlagning" utan att det syns. Detta kan vara en avgörande parameter om träet ofta utsätts för vatten (som köksbänkar faktiskt blir)

Ovanstående är exakt samma argument som används när man väljer mellan oljat/hårdvaxoljade eller lackade trägolv.
 
Ok tack för tips. Tror vi ska testa hårdvaxet på en provbit. Lack å bets körde vi på trappstegen men köksbänk känns lite tveksamt mtp slitaget men om man lägger en tjock å stark lack kanske det går
 
S
ingen lack om du ska det som köksbänk. helst olja eller vax.
 
Betsade en bänkskiva i vanlig ek med Herdins Ojlebets "Mörk ek", den ser nästan ut som valnöt idag och det blev väldigt bra. Kör bara vanlig bänkskiveolja över det underhållsmässigt nu, inte känt behov av hårdvax faktiskt....
 
Ok , då ska vi testa lite herdins också:D
 
A
Forbo skrev:
Betsade en bänkskiva i vanlig ek med Herdins Ojlebets "Mörk ek", den ser nästan ut som valnöt idag och det blev väldigt bra. Kör bara vanlig bänkskiveolja över det underhållsmässigt nu, inte känt behov av hårdvax faktiskt....
Är inte det synd på eken? iofs är valnöt snyggt men vill man ha den looken finns det ju enklare sätt.

:S
 
Enklare att köpa valnötsskivor givetvis men gandka dyrt och dessutom måste man passa in skiten och börja såga mm. Kan man få en mörkare kulör genom bets för att matcha övrig inredning är det ju lugnast att betsa befintlig ekskiba
 
Alfred Jonsson skrev:
Är inte det synd på eken? iofs är valnöt snyggt men vill man ha den looken finns det ju enklare sätt.

:S
Beror ju på vad man tycker...jag tycker inte ek är speciellt vackert i sig, men däremot är det förhållandevis billigt i bänkskiveformat och dessutom hållbart...så en mörk oljebets är ett bra alternativ till en valnötsskiva för flera tusen extra. Tycker jag....

Eller hade du något smartare alternativ för attt få valnötslook?
 
A
Forbo skrev:
Beror ju på vad man tycker...jag tycker inte ek är speciellt vackert i sig, men däremot är det förhållandevis billigt i bänkskiveformat och dessutom hållbart...så en mörk oljebets är ett bra alternativ till en valnötsskiva för flera tusen extra. Tycker jag....

Eller hade du något smartare alternativ för attt få valnötslook?
Nu anser jag inte att ek med bets ger "valnötslook" bättre än vad t.ex. bok med bets ger och de laminat som finns är också ett alternativ.

Ek kostar dessutom nästan detsamma 879:- vs 959:-

http://www.bygghemma.se/inomhus/kok-och-tvattstuga/bankskivor/bankskiva-basic-mork/p-142386

http://www.bygghemma.se/inomhus/kok-och-tvattstuga/bankskivor/bankskiva-basic-ek/p-142380
 
Redigerat:
  • Gilla
Standan
  • Laddar…
För att fortsätta på en gammal tråd, hur mycket behöver man slipa ner en föroljad bänkskiva innan man färgar den, eller är det kört att få en snygg infärgning? Vill ha den något mörkare än standard oljad ek, men den är föroljad.
 
Mirar skrev:
För att fortsätta på en gammal tråd, hur mycket behöver man slipa ner en föroljad bänkskiva innan man färgar den, eller är det kört att få en snygg infärgning? Vill ha den något mörkare än standard oljad ek, men den är föroljad.
Löste det sig? Jag ska också betala/ färga en ekskiva till valnötskulör så alla tips mottages tacksamt :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.