Hej, får motorskyddslarm S1 07 på en F2025-8kW och larmet kommer efter slump, den kan gå 1/2 dygn och sedan stanna på larmet.
Larmet återställs efter spänningslöses.
Allt är från 2009, någon med erfarenhet som kan dessa äldre värmepumpar?
På mjukstartskortet så är det kladdar av smält lim på botten av plåten Bild 2,3 och ser ut som det droppat ifrån kylflänsen, kan det vara orsaken? Brända komponenter kanske?
Larmet återställs efter spänningslöses.
Allt är från 2009, någon med erfarenhet som kan dessa äldre värmepumpar?
På mjukstartskortet så är det kladdar av smält lim på botten av plåten Bild 2,3 och ser ut som det droppat ifrån kylflänsen, kan det vara orsaken? Brända komponenter kanske?
Redigerat:
Du kan börja med att koppla ihop dom bruna och sedan dom svarta, dom grå är bara en överkoppling. Då kommer kompressorn att starta med ett ryck, men klarar det. Fungerar det då, så är mjukisen inte frisk. Nästa steg är att mäta på utgående på motorskyddet, ( den med röda och blå knappen och nertill där brun-svart-grå är kopplade ) mellan faserna, det blir att vara på på plats och se hur spänningen är, ska inte variera, mer än några volt. Börjar spänning flaxa, så är det säkert brända kontakter i kontaktorn. Börja där och kom tillbaka.
Kollat och spänningen flaxxar inte mycket där nere på utgående motorskyddet nertill där brun,svart och grå, mätte mellan samtliga och skiljde max 1volt vid körning, cirka par minuter efter start. Verkar väl vara mjukstartskortet? Fler tips?J jonaserik skrev:Du kan börja med att koppla ihop dom bruna och sedan dom svarta, dom grå är bara en överkoppling. Då kommer kompressorn att starta med ett ryck, men klarar det. Fungerar det då, så är mjukisen inte frisk. Nästa steg är att mäta på utgående på motorskyddet, ( den med röda och blå knappen och nertill där brun-svart-grå är kopplade ) mellan faserna, det blir att vara på på plats och se hur spänningen är, ska inte variera, mer än några volt. Börjar spänning flaxa, så är det säkert brända kontakter i kontaktorn. Börja där och kom tillbaka.
Har du förbikopplat mjukisen då. Enda chansen för att få vittring på om kortet är felaktigt. Det går att köra utan mjukien tills du sätter det ett nytt, om det fel på det. Betänk , det finns både bättre och sämre mjukisar, än det som sitter där.H HugoO2 skrev:
Nej har inte det då jag bara mätte nu när den var igång, kan du förklara hur man går tillväga lite mer?J jonaserik skrev:
Behöver man köra det en längre period eller?
mvh
Kan mjukstartskortet ta stryk om jag bara provar att byta kortet och det skulle vara kontaktorn eller motorskyddet istället för mjukstarts kortet?J jonaserik skrev:
Om jag gör en chansning på att det är felet.. Jag menar det lutar ju åt det då kortet var lite bränt bakom kylflänsen..
Vart mäter jag då om du kan förklara? TobbeT tobbetk skrev:
Mellan L1, U och L2, V på stiften?<
Ska där vara 400V eller vad?
Du mäter här har du 230v in på L1/L2 ska du har 230v ut på U/V (Mot mot stiften och jord/nolla)H HugoO2 skrev:
Att överkoppla mjukisen så är det lätt att göra med en sådan här, då behöver man inte kapa något.H HugoO2 skrev:
Den passar på kortet och den andra tampen trycks på. Du ska inte köra kompressorn, nu när skyddet löser ut. Är det mjukisen så kan kompressorn havirera, när den inte får rätt spänning på alla faser.
kör du utan mjukis och skyddet löser, så måste det mätas hur mycket den drar på varje fas.
Ve och fasa om den drar mycket olika, så är kompressorn inte frisk.
https://www.clasohlson.com/se/Flatstiftshylsa-1,5-mm-rod-hona,-10-pack/p/41-3209
Ok så mäta mellan L1 - jord, L2 - Jord och U - Jord V - Jord o där ska vara 230V, dimpar dessa ner så är kortet kass när kompressorn går?T tobbetk skrev:
Vad menar du med ”mot mot stiften jord/nolla”?
Redigerat:
Jo tänkte kolla på det nu ikväll då det börjat strula, har ett kort liggandes.J jonaserik skrev:Att överkoppla mjukisen så är det lätt att göra med en sådan här, då behöver man inte kapa något.
Den passar på kortet och den andra tampen trycks på. Du ska inte köra kompressorn, nu när skyddet löser ut. Är det mjukisen så kan kompressorn havirera, när den inte får rätt spänning på alla faser.
kör du utan mjukis och skyddet löser, så måste det mätas hur mycket den drar på varje fas.
Ve och fasa om den drar mycket olika, så är kompressorn inte frisk.
[länk]
Kan mjukstartskortet ta stryk om jag bara provar att byta kortet och det skulle vara kontaktorn eller motorskyddet istället för mjukstarts kortet?
Om jag gör en chansning på att det är felet.. Jag menar det lutar ju åt det då kortet var lite bränt bakom kylflänsen..
Svar nej är det fel så är det fel på kortet mest troligt. Bara prova inget händer direkt.H HugoO2 skrev:Jo tänkte kolla på det nu ikväll då det börjat strula, har ett kort liggandes.
Kan mjukstartskortet ta stryk om jag bara provar att byta kortet och det skulle vara kontaktorn eller motorskyddet istället för mjukstarts kortet?
Om jag gör en chansning på att det är felet.. Jag menar det lutar ju åt det då kortet var lite bränt bakom kylflänsen..
Kapar tråden.J jonaserik skrev:Du kan börja med att koppla ihop dom bruna och sedan dom svarta, dom grå är bara en överkoppling. Då kommer kompressorn att starta med ett ryck, men klarar det. Fungerar det då, så är mjukisen inte frisk. Nästa steg är att mäta på utgående på motorskyddet, ( den med röda och blå knappen och nertill där brun-svart-grå är kopplade ) mellan faserna, det blir att vara på på plats och se hur spänningen är, ska inte variera, mer än några volt. Börjar spänning flaxa, så är det säkert brända kontakter i kontaktorn. Börja där och kom tillbaka.
Har likanade fel på en F2030, men motorskyddet löser monetnt när jag återställer. Pumpen har funkat felfritt, senaste året. Innan de led vi av att den larmade ibland för korta kompressor stopp. Vilket vi till slut fick ordning på. Men det innbär att jag under ett par år nog stressat kompressorn en hel del. Detta skedde alltid på hösten när tempreraturen låg på plus-minus -5 grader
Kan man köra samma förbikoppling för att kolla om Kortet är kass på en F2030??
Skall lyfta på locket senare idag. Hoapps på kortet men är beredd på det värsta (kompressor.)
Klicka här för att svara




