Vid TV-antenninstallationen drog vi alla koaxialkablar från rummen till en och samma punkt för att få ett stjärnnät. Tanken var att när antennen från taket kom in skulle vi kunna sätta på video/DVD/Boxer först innan vi delade upp signalerna till husets alla jack. På så sätt skulle vi alltså kunna titta på video i vilket rum som helst. Men hur gör jag nu... Antennkabeln kommer in och avslutas med en skruvkontakt (F-kontakt?) och går in i en antennförstärkare. Från antennförstärkaren går det två kablar ut till två olika fördelningsdosor. Från fördelningsdosorna går sedan koaxialkablerna ut till alla rummen i huset.

Problemen:

- Alla sladdar har skruvkontakter. Så ser inte min video ut... anslutningssladdarna ju passar inte. Vad gör jag då?
- Efter antennförstärkaren delar det upp sig på TVÅ. Om jag sätter videon på ena sladden kan jag ju inte titta på video i den andra gruppen av rum. Skall jag koppla in video/DVD/boxer i en rad INNAN antennförstärkaren. Där är det enda stället där allt går i en enda kabel?
- De två fördelningsdosorna har verkar ha olika "styrka", det står olika värden på dem. Klantar jag till det om jag sätter allt innan antennförstärkaren.
- Vilken ordning skall man egentligen ha saker och ting? Typ: Antenn-Boxer-Video-Antennförstärkare-Fördelningsdosor eller...?

klipp av den felande änden på anslutningsladden o ersätt den med en F-kontakt
skaffa en lös rfmodulator som omvandlar signalen i scarten på videon mm så kan du mata in signalen i antennförstärkaren............sen har du bild i hela nätet...........funkar klockrent hos mig iaf

Det du säger är alltså (?):

- Jag skall klippa av sladden som kommer från antennen på taket och byta skruvkontakten till en "vanlig" som passar i Boxen.
- Sedan skall jag koppla en scartsladd från Boxen till videon.
- Sedan skall jag koppla en scart från videon till en RF-modulator
- Sedan skall jag koppla en "vanlig" kontakt från RF-modulatorn till antennförstärkaren (med en skruvkontakt) i andra änden.

En liten fråga... Varför måste jag egentligen använda Scart-sladdar, varför inte bara antennsladdar hela vägen? Det är alltså OK att göra allt innan antennförstärkaren?

ok skall du bara ha video så går det bra att köra med antensladden hela vägen.........ska du digitalbox eller annan utrustning som inte har inbyggd rf-modulator får köpa en separat................sen kan du sätta ett delningfilter innan förstärkaren o köra in video /digitalbox/dvd mm..........har det så hemma ...o sedan kör jag med trådlös överföring på fjärrkontrollen..............bekvämt 8-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.