har en släkting i tyskland som köpt särskilda säkringar som han kopplat till vissa proppar bland annat barnens rum. tydligen gör dessa att strömmen stängs mycket fortare så inget kan hända, om barnen tex pillar i kontakterna. Han säger att de heter F i säkringar. men det kanske bara är på tyska. jag hittar inget när jag söker på nätet. finns det nåt sånt i sverige.
tydligen kunde man även kolla om strömmen är rätt kopplad genom att prova säkringen på alla proppar en och en. om jordfelsbrytaren stänger när man satt i säkringen så är något felkopplat i det rummet.

äh nu fattar jag han menar jordfelsbrytare. det har vi ju redan, fast den sitter ju ensam till alla propparna, inte till en och en som han verkar ha..

Även du kan få nått som heter - personskyddautomat - och är en kombinerad säkring och jordfelsbrytare, men det kostar ju en liten slant och det behövs en till varje grupp. Fördelen är att får du ett jordfel så blir bara den felande gruppen "svart".

ok det kanske är nåt sånt. vad menar du med grupp? en till varje propp? vad är det som blir svart?

En grupp = en propp, om det inte är en trefasgrupp = tre säkringar. vid jordfel bryts gruppen och det blir "svart " (strömmen bryts).

var kan man köpa en sån, sätter man in den i hålet där proppen ska sitta eller är det nåt som är svårt för en amatör att installera? vet du vad den kostar ungefär?

Du måste byta central till en modern med normsäkringar, det är ett jobb som du bör ha hjälp med och det kostar, skulle jag gissa, mellan 3 - 7 000 lite beroende på hur "stor" den behöver vara

Går ju även att sätta en separat normkapsling med personskyddsautomater i för skydd av enstaka grupper, blir ju inte alls lika dyrt.

varför krångla till det??? har han redan en JFB som omfattar hela centralen så har han även personskydd på alla grupper... that's it..

Jo, men nu var det väl fördelarna med skydd av var grupp för sig det handlade om...eller :confused:

F kan står för flink = snabb.
Jordfelsbrytaren slår allt i säkringsväg som personskydd.

protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.