116 683 läst ·
366 svar
117k läst
366 svar
Extremt tillägg på faktura
Raderades ett tomt inlägg, som sedan redigerades.. Men det syns ju inte. Skriver inlägget igen, här:
Ja, så kan man ju tycka! Men offerten är inte entydigt tolkbar, den är bristfälligt skriven och är tvetydig, vilket leder till att det blir bekymmersamma efterspel, såsom ju är tydligt visat genom att motparten m.fl. har synpunkter som går stick i stäv med dina synpunkter.
Ja, så kan man ju tycka! Men offerten är inte entydigt tolkbar, den är bristfälligt skriven och är tvetydig, vilket leder till att det blir bekymmersamma efterspel, såsom ju är tydligt visat genom att motparten m.fl. har synpunkter som går stick i stäv med dina synpunkter.
En luddig offert kan jag hålla med om. Skulle jag få den offerten skulle jag ifrågasätta vad förmaterial som ingår innan jag beställer jobbet.
Tycker att offerten bör läsas som sådan:
Golv arbetet, inget tillkommande material.
Radiator tas bort, inget tillkommande material.
Nyvägg för hörnlösning, inget tillkommande material.
Flytta kökskanal, material tillkommer.
Utbyggnad av stomme, inget tillkommande material.
Komplettering av foder, inget tillkommande material.
Spackling målning, inget tillkommande material.
Montage av Ballingslöv, inget tillkommande material.
Montering av taklist, material tillkommer.
Elarbeten, material tillkommer.
Inkoppling vatten avlopp, material tillkommer.
Montering kakel, material tillkommer.
Alltså, kostnaden 29.000 är för det material där man inte tydligt skrivit att det är "exkl. material". De 29.000 inefattar också alla resor maskin hyror. Övrigt material är tillkommande. Ett väldigt konstigt upplägg på en offert kan tyckas dock...
Tycker att offerten bör läsas som sådan:
Golv arbetet, inget tillkommande material.
Radiator tas bort, inget tillkommande material.
Nyvägg för hörnlösning, inget tillkommande material.
Flytta kökskanal, material tillkommer.
Utbyggnad av stomme, inget tillkommande material.
Komplettering av foder, inget tillkommande material.
Spackling målning, inget tillkommande material.
Montage av Ballingslöv, inget tillkommande material.
Montering av taklist, material tillkommer.
Elarbeten, material tillkommer.
Inkoppling vatten avlopp, material tillkommer.
Montering kakel, material tillkommer.
Alltså, kostnaden 29.000 är för det material där man inte tydligt skrivit att det är "exkl. material". De 29.000 inefattar också alla resor maskin hyror. Övrigt material är tillkommande. Ett väldigt konstigt upplägg på en offert kan tyckas dock...
Jag, som är en ytterst godtrogen konsument, hade tolkat offerten som att material INTE INGÅR för de poster där det står "exkl material".
Jag hade dock tyckt att offerten var extremt dålig med just de skrivningarna eftersom jag hade känt att den slutliga kostnaden var omöjlig att uppskatta. Sannolikt hade jag bett om en prisuppgift på material där jag hade klargjort att jag ville att alla tillkommande materialkostnader skulle avtalas.
Tråden är lång och jag vet inte om vi har fått se listan på det tillkommande materialet (med prisuppgift) men det känns som om summan är fullständigt orimlig om TS uppgifter stämmer. Hela offerten andas "om du vill att någon skall göra ditt lilla jobb får du minsann se till att betala" (ungefär som när jag fick offerter på 400000 för ommålning av en villa mitt under brinnande byggboom) men jag kan inte bedöma arbetes omfattning. Det TS skriver om arbetet stämmer ganska bra med den uppfattningen.
Jag tror jag hade sagt något i stil med "aldrig i h..e att lite sladd och skruv kan kosta 63kkr - du får max 31.5 annars ses vi inför tinget" och hade sannolikt känt mig både handlingskraftig och lurad på samma gång...
Tingsrätten är lurig. Det handlar inte om den enda tolkningen eller den rätta tolkningen av ord. Det handlar om huruvida man faktiskt kan tolka ett ord, eller en mening, som endera parten gör. Vad jag har sett så slutar merparten av dessa tvistemål i en förlikning där båda parter är lika missnöjda. Sedan kan det ju finnas prejudikat som visar hur liknande frågor skall hanteras.
Trist situation som väl främst beror på en usel offert.
Jag hade dock tyckt att offerten var extremt dålig med just de skrivningarna eftersom jag hade känt att den slutliga kostnaden var omöjlig att uppskatta. Sannolikt hade jag bett om en prisuppgift på material där jag hade klargjort att jag ville att alla tillkommande materialkostnader skulle avtalas.
Tråden är lång och jag vet inte om vi har fått se listan på det tillkommande materialet (med prisuppgift) men det känns som om summan är fullständigt orimlig om TS uppgifter stämmer. Hela offerten andas "om du vill att någon skall göra ditt lilla jobb får du minsann se till att betala" (ungefär som när jag fick offerter på 400000 för ommålning av en villa mitt under brinnande byggboom) men jag kan inte bedöma arbetes omfattning. Det TS skriver om arbetet stämmer ganska bra med den uppfattningen.
Jag tror jag hade sagt något i stil med "aldrig i h..e att lite sladd och skruv kan kosta 63kkr - du får max 31.5 annars ses vi inför tinget" och hade sannolikt känt mig både handlingskraftig och lurad på samma gång...
Tingsrätten är lurig. Det handlar inte om den enda tolkningen eller den rätta tolkningen av ord. Det handlar om huruvida man faktiskt kan tolka ett ord, eller en mening, som endera parten gör. Vad jag har sett så slutar merparten av dessa tvistemål i en förlikning där båda parter är lika missnöjda. Sedan kan det ju finnas prejudikat som visar hur liknande frågor skall hanteras.
Trist situation som väl främst beror på en usel offert.
Egentligen inte så konstigt om man föreställer sig följande:T TechChad skrev:
Entreprenör: Vad ska du ha för kakel då? Har du köpt det själv?
Kund: Nja, vi är inte riktigt överens ännu, jag återkommer med det alt. köper det själv.
Entreprenör: Har ni funderat något på eluttag? Finns det matningar så det räcker? Ska ni ha hörnboxar eller vanliga uttag under skåpen? Vad vill ni ha för bänkbelysning?
Kund: Oj, det har vi inte ens tänkt på det får vi nog kolla upp.
etc..
Så kan det absolut vara. Kan ju också vara så att TS ej bestämt blandare till köket, priset på blandare varierar ju kraftigt. Det kan vara fler än en blandare, det vet vi inget om. Min kompis har tre blandare i sitt kök, en vid diskbänken vid fönstret, en vid hon vin köksön och en tredje vid andra änden av köket där han har sina köksmaskiner som används ofta. Vi har inte fått en spec av TS så vi ser vad det är för material som hantverkaren debiterat för och om det var bestämt fabrikat/modell.F falkn skrev:Egentligen inte så konstigt om man föreställer sig följande:
Kund: Nja, vi är inte riktigt överens ännu, jag återkommer med det alt. köper det själv.
Entreprenör: Har ni funderat något på eluttag? Finns det matningar så det räcker? Ska ni ha hörnboxar eller vanliga uttag under skåpen? Vad vill ni ha för bänkbelysning?
etc..
Nae, vi vet ju faktiskt inte hur samtalen gått kring det hela.F falkn skrev:Egentligen inte så konstigt om man föreställer sig följande:
etc..
När jag lämnar anbud där jag inte vill att anbudet ska vara en hel uppsats på 10 sidor bukar jag kortar ner vissa punkter. Sen så ser jag till att skriva förtydliganden i dom mail som följer med anbudet. Mailen är en del av anbudet men för att göra anbudet mer "hanterbart" vill man inte skriva 3 sidor om vad man menar med allt. I vissa fall går det inte att förklara saker i text och då ringer jag alltid efter att jag mailat anbudet.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Börja med ARN (Allmänna reklamationsnämnden så kostar det inte lika mycket pengar för själva tvisten). Gå vidare till RT först om du inte får rätsida på problemet där.H Husare17 skrev:Enligt konsumentrådgivningen så spelar det ingen roll att det först står exl material, eftersom det nedan specifiseras en rad för arbetet, och SEN en för material. Man kan inte räkna med att kunden förstår att summan för material endast gäller snickerier, eftersom han dessutom är totalentreprenör och fixar alla el/vvs-tjänster.
Vi är lugna, och vi överklagar hela vägen till tingsrätten. Finner det bara märkligt att en erfaren snickare inte är tydligare.
Det är inte TS som styr om/när det hamnar i Tingsrätten. Det är hantverkaren som måste skicka sin fordran först till Kronofogden, sen om TS bestrider kan hantverkaren begära att ärendet hanteras av tingsrätten som ett tvistemål. Gör hantverkaren inte det så hamnar det inte i Tingsrätten. Bestrider inte TS så döms till hantverkarens fördel. Om/När det hamnar i Tingsrätten får parterna ge in sina synpunkter och då måste TS lägga fram sina argument annars döms till hantverkarens fördel och vise värsa. Tingsrätten kan bestämma att målet ska avgöras på handlingar eller att man träffas i rätten.connywesth skrev:
Dessa antaganden kan absolut vara rimliga i vissa trådar, men i just detta fall skriver TS följandeF falkn skrev:Egentligen inte så konstigt om man föreställer sig följande:
etc..
"Vi har mailkonversation där det står att offerten ska gälla ett ”komplett, färdigt kök”."
Tills vi har fog att anta annorlunda så anser iallafall jag att "komplett" innebär att det inte är några utestående punkter som kakel, blandare etc kvar att fundera över.
Den omfattar ju alla delar, men alla delar är inte prissatta av någon anledning. Antingen för att TS inte kunnat lämnat besked. Eller för att hantverkaren inte brytt sig om att fråga.L larka742 skrev:Dessa antaganden kan absolut vara rimliga i vissa trådar, men i just detta fall skriver TS följande
"Vi har mailkonversation där det står att offerten ska gälla ett ”komplett, färdigt kök”."
Tills vi har fog att anta annorlunda så anser iallafall jag att "komplett" innebär att det inte är några utestående punkter som kakel, blandare etc kvar att fundera över.
Kul tråd, ska vi stänga den tills TS hostar fram lite mer underlag? Går inte att svara mer i nuläget utan den fulla bilden.
Det är ju efterblivet att lämna en sån offert till en privatperson. Jag hade betalat det offererade sen hade hantverkaren fått ta det till tinget om han hade velat ha mer....S skogstomten skrev:Jag hade personligen tolkat snickarens offert som snickaren förklarat och avsett. Dvs det kommer att tillkomma mer material (främst el & VVS samt material för flytt ventilation på vind med hörnlösning).
Snickaren skriver ”Material... Beräknad till i offert” dvs det material mm som redan ingår/täcks i själva offerten. Där snickaren uttryckligen alltså skriver/förtydligar att t ex elmaterial och VVS-material och material för flytt/ventilation hörnlösning vind tillkommer utöver offerten.
Sen tolkar jag det som att ALLA kostnader för arbetet (snickeri, el, VVS osv) täcks av offerten så att man i förväg kan räkna fram/specificera ROT-avdrag.
Så jag tycker det är tydligt att priset längst ner i offerten INTE är ett totalpris som täcker ALLT utan att det kommer att tillkomma en kostnad för visst material. (Specat/undantaget ovan) Där jag antar att snickaren inte vill/törs offerera vad ”okända” grejor och grejor från rörmokaren och elektrikern kommer att kosta.
SEN kan jag personligen tycka att 63000kr låter lite högt MEN det beror på vad som ingår och där ska man självklart som kund kunna få en detaljerad uppställning på det som man betalar för.
Sen verkar det som arbetet inledningsvis redan haft lite diskussioner fram/tillbaka om pris med just den hör hantverkaren. Då TS skriver ”...framför allt när vi inte var nöjda med den första offerten på 150000kr”. Då är det naturligtvis extra tråkigt att båda parterna inte redan i det skedet gjort sig mån om att gå igenom offeren mer i detalj för att undvika eventuella missförstånd.
Detta kommer hantverkaren att förlora i domstol, konsumentskyddet är så pass starkt.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Begär in specificerade uppgifter om allt som hantverkaren vill ha betalt för på sidan. Bestrid räkningen som felaktig och betala in det som står i offerten. Syftet med en offert är väl just att få veta vad man ska betala. Offerten är ju så dålig så firman lär inte komma långt med den såvida det inte finns nå mer tydlig information till den där hantverkaren förklarar hur den ska tolkas.
Enda orsaken jag kan se att lämna en så jäkla dålig offert som egentligen bara specificerar en del av ett jobb är att kunna salta fakturor efter eget tycke hur man vill senare.
Att så stora delar av arbetet verkar ligga utanför offerten och där finns inget alls avtalat ang materialpriser osv tyder på totalt förslappad hantverkare där kunden ska gissa resten eller..
Har hantverkaren dessutom misslyckats med att förmedla hur offerten funkar och är tänkt att funka så anser jag att hantverkaren får stå sitt kast här och det blev en del pengar att bjuda på när man inte bemödat sig att förklara ordentligt och sen sån dålig otydlig offert borde ha skickats i retur direkt och bara gör om gör rätt..
Dom som verkar tycka att kunderna alltid ska betala såna här offerter känns tyvärr som dom är såna som lever på den här typen av jobb där man mer eller mindre lurar kunder att leja dom och sen faktureras nåt helt annat än kunden uppfattat att man kommit överens om. Dags att kunderna tuffar på sig och betala det man kommit överens om resten kan hantverkaren se som läropengar till den lär sig att skriva offerter och hantera kunder på ett korrekt vis där slutpris och offert stämmer överens.
Enda orsaken jag kan se att lämna en så jäkla dålig offert som egentligen bara specificerar en del av ett jobb är att kunna salta fakturor efter eget tycke hur man vill senare.
Att så stora delar av arbetet verkar ligga utanför offerten och där finns inget alls avtalat ang materialpriser osv tyder på totalt förslappad hantverkare där kunden ska gissa resten eller..
Har hantverkaren dessutom misslyckats med att förmedla hur offerten funkar och är tänkt att funka så anser jag att hantverkaren får stå sitt kast här och det blev en del pengar att bjuda på när man inte bemödat sig att förklara ordentligt och sen sån dålig otydlig offert borde ha skickats i retur direkt och bara gör om gör rätt..
Dom som verkar tycka att kunderna alltid ska betala såna här offerter känns tyvärr som dom är såna som lever på den här typen av jobb där man mer eller mindre lurar kunder att leja dom och sen faktureras nåt helt annat än kunden uppfattat att man kommit överens om. Dags att kunderna tuffar på sig och betala det man kommit överens om resten kan hantverkaren se som läropengar till den lär sig att skriva offerter och hantera kunder på ett korrekt vis där slutpris och offert stämmer överens.
Det finns ju väldigt många anledningar till att inte kunna/vilja lämna ett fast pris. Men det innebär inte att man ska försöka dölja att det kommer att kosta mer.P polaris78 skrev:Begär in specificerade uppgifter om allt som hantverkaren vill ha betalt för på sidan. Bestrid räkningen som felaktig och betala in det som står i offerten. Syftet med en offert är väl just att få veta vad man ska betala. Offerten är ju så dålig så firman lär inte komma långt med den såvida det inte finns nå mer tydlig information till den där hantverkaren förklarar hur den ska tolkas.