Byggahus.se

Extremt sug i badrummet

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej

Vi har just flyttat in i vår BR. Det verkar finnas extremt sug i frånluftsventilen både i badrummet och på toa. Det hörs i hela lägenheten, skapar undertryck - drar in oset från trapphuset samt dammet som syns på dörrkarmen i badrummet. Huset är byggd '74 och frånluftsventilen är av den runda modellen som inte går att vrida på.

Hur ska man gå åt problemet?

2. J
    Medlem · Nivå 11
    Skruva igen den lite så att problemen försvinner, be brf om en ventilationsjustering.
    Alternativt, skruva igen den lite, fråga brf när nästa ventilationskontroll ska ske.
    Kontrollera status på tätlister i ytterdörren.

3. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Jag förstår inte exakt vilken typ TS syftar på men jag misstänker att:

blir svårt. Jag tolkar i varje fall TS som att den inte är justerbar, men jag kan ju missförstå. Sen är det ju lätt att man stryper för mycket om man justerar på fri hand.

4. E
    Medlem · Nivå 23
    Plocka ner donet (ventilen) så ser du hur du ska göra för att justera.

5. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Se upp så att det inte är så att någon tyckte att det sög för mycket i sin lägenhet, stängde sina don ... grannen tycker det suger för mycket stänger sina don ... sedan har man en ond cirkel.
    Kolla när BR utförde OVK senast (obligatorisk ventilations kontroll).

6. M
    Medlem Nivå 1
    OVK ska utföras i flerbostadshus. viktigt är att man låter bli ventilerna. Skruvar man på en påverkas alla andra flöden kopplade till aktuell fläkt. Har föreningen gemensam fläkt för flera lägenheter eller separat för varje ?

7. J
    Medlem · Nivå 11
    Om det är en fläkt som regleras till ett visst undertryck påverkas inte andra lägenheter, men det är väl normalt att inte veta när man "bara bor" i en lgh.

8. M
    Medlem Nivå 1
    Med tryckstyrd fläkt som betjänar flera lägenheter arbetar fläkten med att upprätthålla ett bestämt tryck i frånluftskanalen. Ofta kan även spiskåpor vara kopplade till frånluften i dessa system (men behöver inte). Under förutsättning att fläkten orkar hålla trycket ökar dess varvtal om någon vrider upp sin ventil för att det ´suger dåligt´. Dvs det går lättare för fläkten att suga så att den får suga mer luft för att undertrycket ska upprätthållas. Angränsande lägenheter påverkas inte så mycket men beroende på konstruktionen av systemen och hur kanaldragning är gjord samt hur många som öppnar eller stänger sina ventil osv. kan man få lite olika effekter. Om någon stänger sina friskluftsintag till sin lägenhet går det väldigt tungt för fläkten att suga luft härifrån, då kan frånluftsflödet öka i andra lägeneter.Inställda värden på ventiler från en injustering ska låtas bli. Bör kollas när injusterinen är gjord senast och möjligen begära en ominjustering.

9. J
    Medlem · Nivå 11
    Ja, jag formulerade mig lite klumpigt där, jag syftar alltså på att man oftast inte vet om det är en tryckstyrd fläkt eller ej, alltså inte ett försök till påhopp mot kunskapsnivå :)

10. M
    Medlem Nivå 1
    Ingen fara, :)
    Skrev i början av tråden att det var ventiler som det inte gick att skruva på. Sitter det en fläkt monterad som kommit till på senare tid ? Då kan det möjligen vara så att man bara monetrat en fläkt och sedan ej bytt donen i lägenheterna så att det går att justera in anläggningen.

11. S
    Medlem Nivå 1
    Efter att ha undersökt frånluftsventilen kunde jag trycka in den rörliga delen vilket ändrade ljudtonen lite. Det hörs dock fortfarande ett dånande ljud från själva luftkanalen dvs den som betjänar både vår och lägenheten under. Tydligen går husets fläkt på vinden på högvarv hela tiden.

Ordförande i föreningen säger att fläkten är gammal och kommer att bytas ut "någon gång". Det svaret är jag inte riktigt nöjd med eftersom man efter ett tag börjar bli irriterad på konstant drag och buller från ventilationen.

Hur gör man, vad har man för rättigheter för att påtvinga t.ex. ett fläktbyte?

12. N
    Medlem · Nivå 12
    Har du friskluftsventiler under/över fönstrena? De skall ju vara rätt injusterade oxå.

13. S
    Medlem Nivå 1
    De har vi i stängt läge eftersom annars blir det omöjligt att sova p.g.a. konstant hissnande/visslande ljud.

14. N
    Medlem · Nivå 12
    Där är nog orsaken..... Allt är fel injusterat.

15. S
    Medlem Nivå 1
    Hmm... men är det inte så att om jag öppnar de avlånga ventiler då blir det ännu mer drag och oväsen i lägenheten?