8 891 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Extremt sug i badrummet
Sida 1 av 2
Hej
Vi har just flyttat in i vår BR. Det verkar finnas extremt sug i frånluftsventilen både i badrummet och på toa. Det hörs i hela lägenheten, skapar undertryck - drar in oset från trapphuset samt dammet som syns på dörrkarmen i badrummet. Huset är byggd '74 och frånluftsventilen är av den runda modellen som inte går att vrida på.
Hur ska man gå åt problemet?
Vi har just flyttat in i vår BR. Det verkar finnas extremt sug i frånluftsventilen både i badrummet och på toa. Det hörs i hela lägenheten, skapar undertryck - drar in oset från trapphuset samt dammet som syns på dörrkarmen i badrummet. Huset är byggd '74 och frånluftsventilen är av den runda modellen som inte går att vrida på.
Hur ska man gå åt problemet?
Jag förstår inte exakt vilken typ TS syftar på men jag misstänker att:stanlund skrev:
blir svårt. Jag tolkar i varje fall TS som att den inte är justerbar, men jag kan ju missförstå. Sen är det ju lätt att man stryper för mycket om man justerar på fri hand.JOW skrev:
Se upp så att det inte är så att någon tyckte att det sög för mycket i sin lägenhet, stängde sina don ... grannen tycker det suger för mycket stänger sina don ... sedan har man en ond cirkel.
Kolla när BR utförde OVK senast (obligatorisk ventilations kontroll).
Kolla när BR utförde OVK senast (obligatorisk ventilations kontroll).
OVK ska utföras i flerbostadshus. viktigt är att man låter bli ventilerna. Skruvar man på en påverkas alla andra flöden kopplade till aktuell fläkt. Har föreningen gemensam fläkt för flera lägenheter eller separat för varje ?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Med tryckstyrd fläkt som betjänar flera lägenheter arbetar fläkten med att upprätthålla ett bestämt tryck i frånluftskanalen. Ofta kan även spiskåpor vara kopplade till frånluften i dessa system (men behöver inte). Under förutsättning att fläkten orkar hålla trycket ökar dess varvtal om någon vrider upp sin ventil för att det ´suger dåligt´. Dvs det går lättare för fläkten att suga så att den får suga mer luft för att undertrycket ska upprätthållas. Angränsande lägenheter påverkas inte så mycket men beroende på konstruktionen av systemen och hur kanaldragning är gjord samt hur många som öppnar eller stänger sina ventil osv. kan man få lite olika effekter. Om någon stänger sina friskluftsintag till sin lägenhet går det väldigt tungt för fläkten att suga luft härifrån, då kan frånluftsflödet öka i andra lägeneter.Inställda värden på ventiler från en injustering ska låtas bli. Bör kollas när injusterinen är gjord senast och möjligen begära en ominjustering.
Ingen fara, 
Skrev i början av tråden att det var ventiler som det inte gick att skruva på. Sitter det en fläkt monterad som kommit till på senare tid ? Då kan det möjligen vara så att man bara monetrat en fläkt och sedan ej bytt donen i lägenheterna så att det går att justera in anläggningen.
Skrev i början av tråden att det var ventiler som det inte gick att skruva på. Sitter det en fläkt monterad som kommit till på senare tid ? Då kan det möjligen vara så att man bara monetrat en fläkt och sedan ej bytt donen i lägenheterna så att det går att justera in anläggningen.
Efter att ha undersökt frånluftsventilen kunde jag trycka in den rörliga delen vilket ändrade ljudtonen lite. Det hörs dock fortfarande ett dånande ljud från själva luftkanalen dvs den som betjänar både vår och lägenheten under. Tydligen går husets fläkt på vinden på högvarv hela tiden.
Ordförande i föreningen säger att fläkten är gammal och kommer att bytas ut "någon gång". Det svaret är jag inte riktigt nöjd med eftersom man efter ett tag börjar bli irriterad på konstant drag och buller från ventilationen.
Hur gör man, vad har man för rättigheter för att påtvinga t.ex. ett fläktbyte?
Ordförande i föreningen säger att fläkten är gammal och kommer att bytas ut "någon gång". Det svaret är jag inte riktigt nöjd med eftersom man efter ett tag börjar bli irriterad på konstant drag och buller från ventilationen.
Hur gör man, vad har man för rättigheter för att påtvinga t.ex. ett fläktbyte?