5 617 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Extremt enkelt larm - vad skall man köpa?
Dörrkontakten pratar bara blåtand. Bör kombineras med ngn av shellyprodukterna som kan agera brygga mellan blåtand och Wifi. Blri i alla fall en billig lösning för ca 500:- sen kan den kompletteras med tempmätare mmE etompau skrev:
Jag kör Tapo. Så smidigt. Litet fixa själv i appen. Jag är långt ifrån ett tekniskt geni, bara väldigt intresserad av smarta lösningar. Inga problem med installation för mig och mycket driftsäkert. Suttit uppe något år nu. Köpte alla delar lösa från Amazon. Billigare än att köpa i kit. Appen är väl inte helt logisk, men inte så svår när man har fått kläm på hur man lägger in "scenarior" som t.ex. "Vad ska hända om trigger A aktiveras" o.s.v. Bra med enkel widget som man trycker på om man vill larma på/larma av huset. Jag har provat Siri, men det kan vara min gamla mobil som är litet trög. Jag har inte tålamod med Siri.
Kolla att du fixar rätt hub om du vill koppla till kameror. Jag har andra Tapo-kameror, som inte lirar med huben (deras enklaste hub), eftersom jag inte vill låsa in mig i en viss typ av kameror och att de ska kunna agera på egen hand. Alla Tapo-enheter är dock samlade i samma app. Det handlar om tycke och smak. Jag har klurat på Ajax, men min ekonomi tycker inte att det är prisvärt system idag. Jag har inte heller behov av någon extern väktare då jag vet att de ändå inte kommer att göra något den dagen jag eventuellt skulle råka ut för inbrott etc. Mina brandvarnare har jag i ett separat system. Jag har inte kollat om Tapo har kombinerad kolmonoxid- och brandvarnare. Just också för sårbarhet. Om du reser bort rekommenderar jag att du har batteribackup mellan larmhub och elnät. Man vet aldrig vad som händer med elen.
Kolla att du fixar rätt hub om du vill koppla till kameror. Jag har andra Tapo-kameror, som inte lirar med huben (deras enklaste hub), eftersom jag inte vill låsa in mig i en viss typ av kameror och att de ska kunna agera på egen hand. Alla Tapo-enheter är dock samlade i samma app. Det handlar om tycke och smak. Jag har klurat på Ajax, men min ekonomi tycker inte att det är prisvärt system idag. Jag har inte heller behov av någon extern väktare då jag vet att de ändå inte kommer att göra något den dagen jag eventuellt skulle råka ut för inbrott etc. Mina brandvarnare har jag i ett separat system. Jag har inte kollat om Tapo har kombinerad kolmonoxid- och brandvarnare. Just också för sårbarhet. Om du reser bort rekommenderar jag att du har batteribackup mellan larmhub och elnät. Man vet aldrig vad som händer med elen.
Jag använder mig av Sikkerthjem,
Funkar bra för mig.
Går via Wifinätet, och möjligt att ha i ett SIMkort som backup för just nu 359 kr / år, annars inga avgifter.
Går att bygga ut med rörelse, vibrations och vattensensorer kamera, brandvarnare.
Går att skicka larmen till flera användare, skapligt ok app.
https://www.sikkerthjem.se/
Funkar bra för mig.
Går via Wifinätet, och möjligt att ha i ett SIMkort som backup för just nu 359 kr / år, annars inga avgifter.
Går att bygga ut med rörelse, vibrations och vattensensorer kamera, brandvarnare.
Går att skicka larmen till flera användare, skapligt ok app.
https://www.sikkerthjem.se/
En trådlös router för 4G/5G om du inte redan har Internet i lokalen + En bra kamera med 4k upplösning. Jag har många Reolink. Appen är underbar. Larmar för djur, bilar och personer. Man väljer själv vilket. https://reolink.com/product/rlc-811wa/
Jag är jättenöjd med Aqara, har haft i många år och successivt byggt ut.
- lägre prisspann
- välj enkel hub eller kamera med inbyggd hubb
- finns många olika sensorer att köpa till för liten peng
- skickar notiser om t.ex rörelse eller öppna dörrar
- behöver inget abonnemang sparar video till SD-kort
- lägre prisspann
- välj enkel hub eller kamera med inbyggd hubb
- finns många olika sensorer att köpa till för liten peng
- skickar notiser om t.ex rörelse eller öppna dörrar
- behöver inget abonnemang sparar video till SD-kort
Ontech 9060 Är vad du behöver.
Har både temperaturövervakning och larmmöjlighet till en websida/SMS/mail via 4G nätet för 299 kr om året.
Till den kan du ansluta en kupefläkt och ett enkelt abonnemangsfritt larm eller bara magnetkontakter om du vill göra det mycket enkelt.
https://www.ontechcontrol.com/produkter/ontech-9060/
Har både temperaturövervakning och larmmöjlighet till en websida/SMS/mail via 4G nätet för 299 kr om året.
Till den kan du ansluta en kupefläkt och ett enkelt abonnemangsfritt larm eller bara magnetkontakter om du vill göra det mycket enkelt.
https://www.ontechcontrol.com/produkter/ontech-9060/
I sommarstugan har jag en billig wifi kamera, med rörelse och ljud detektering + ir. Den mäter även temp och fukt.BL_BL skrev:
Får avisering från rörelse m.m. (den larmar om brandvarnaren går igång med av ljudet)
Köpte på outlet för under 500:- (en nedis)
Krävs doch någon form av uppkoppling.
Ontech fungerar perfekt för mig i sommarstugan, har inbyggd batteribackup så den är igång även om strömmen går - Då är wifi-internet-grejorna i regel körda. Sen finns väl även en rörelsesensor som tillbehör har jag för mig.M MagHam skrev:
Den nya 9060 (som krävs nu när 2G nätet släcks) har som du skriver inbyggd batteribackup som räcker ca 1 dygn.R RP61 skrev:
Vad man kopplar till den som larmgivare bestämmer man själv. Det är ju bara två enkla ingångar där man väljer NO eller NC. Dessa kan ju matas med en larmenhet (om man vill ha fördröjning och sirén) eller i sin enklaste form bara av en magnetgivare i en dörr.
Har Nexsmart kamera och SmartLife App i Androidtelefon. Går att få larm p.g.a. rörelse och/eller ljud.
Finns inspelning på lokalt minneskort, som kan spelas upp och även sparas i telefonen. Fungerar utmärkt för att kolla att alla fönster i sommarstugan är hela.
Finns inspelning på lokalt minneskort, som kan spelas upp och även sparas i telefonen. Fungerar utmärkt för att kolla att alla fönster i sommarstugan är hela.
Jag slår också ett slag för en kameralösning, med lagring i "molnet".
Då får du notiser att någonting händer, och det finns möjlighet att se vad som händer.
Jag kör med Arlos kameror och är helnöjd.
I appen ställer du in områden som ska övervakas, lägger in eventuella scheman och slår på/av övervakningsläget.
Dom har även infört en "branddetektion", men den verkar vara i utvecklingsfasen.
Det är förenat med en kostnad för molnlagringen, så det får man ta in i beräkningen.
Byter batteri 2-3ggr/år, men slipper istället dra kabel och kan placera kameran flexibelt.
Har extra batterier för smidigt byte.
För temperaturövervakningen har jag en Netatmo väderstation, fungerar kalasbra, och där kan man ställa in larmnivåer för temperatur, fuktighet mm som du får som notiser i telefonen.
Jag tycker att detta är en fullgod lösning för mig.
Sedan har jag byggt på med en "smarthem" lösning, men det känner jag har mer att göra med andra finesser än just närvarodetektering.
Då får du notiser att någonting händer, och det finns möjlighet att se vad som händer.
Jag kör med Arlos kameror och är helnöjd.
I appen ställer du in områden som ska övervakas, lägger in eventuella scheman och slår på/av övervakningsläget.
Dom har även infört en "branddetektion", men den verkar vara i utvecklingsfasen.
Det är förenat med en kostnad för molnlagringen, så det får man ta in i beräkningen.
Byter batteri 2-3ggr/år, men slipper istället dra kabel och kan placera kameran flexibelt.
Har extra batterier för smidigt byte.
För temperaturövervakningen har jag en Netatmo väderstation, fungerar kalasbra, och där kan man ställa in larmnivåer för temperatur, fuktighet mm som du får som notiser i telefonen.
Jag tycker att detta är en fullgod lösning för mig.
Sedan har jag byggt på med en "smarthem" lösning, men det känner jag har mer att göra med andra finesser än just närvarodetektering.