Hej, forumet!

Jag har en lagerlokal med endast en dörr/ingång. Jag har behov av en larmpanel, magnetkontakt för dörren. Larmet behöver kommunicera med Internet via antingen nätverkskabel eller trådlöst nätverk (5G om det finns en lösning som inte kostar skjortan). Bonus om det går att se temperatur och eventuellt kamera men dessa saker är egentligen inte nödvändiga, det viktiga är att det är ett larm för dörren och om larmet går att jag bli notifierad.

Finns en sådan enkel lösning som ändå är fungerande/stabil? Surfar man lite så hittar man larmsystem från olika leverantörer i Europa och Kina i varierande prisnivå men finns det något enkelt/simpelt som inte inkluderar en larmcentral och abonnemangskostnader och som verkligen fungerar?

Tack på förhand! 😀

Purre
Ajax brukar vara populärt. Sen är det inte 189kr billigt. Det är iaf utan abbonemang.

https://ajax.systems/

E etompau skrev:
En magnetkontakt som kommunicera via Wifi och till en app.
189 kr.

[länk]
Verkar vara en komponent som kräver andra saker?

BL_BL BL_BL skrev:
Verkar vara en komponent som kräver andra saker?
Andra saker=trådlöst nätverk (WiFi) inom räckvidd samt internetförbindelse.

Varför inte bara en webbkamera som kan skicka notis via mobilappen om rörelse vid dörren? Har Eufy själv och där får jag pushnotiser. Kräver inget abonnemang.

• Gilla
Citrona och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Andra saker=trådlöst nätverk (WiFi) inom räckvidd samt internetförbindelse.
Det jag läste var detta, därav trodde jag att det krävde annat; "Shelly BLU är Shelly's tillbehör som pratar Bluetooth. Dessa kräver Shelly Plus eller Pro enhet som fungerar som brygga mellan BLU och WiFi.".

BL_BL BL_BL skrev:
Det jag läste var detta, därav trodde jag att det krävde annat; "Shelly BLU är Shelly's tillbehör som pratar Bluetooth. Dessa kräver Shelly Plus eller Pro enhet som fungerar som brygga mellan BLU och WiFi.".
Ja du är korrekt, det är en sensor som inte går via Wifi, var lite för snabb här ...
Det krävs en "brygga" för att få kopplingen till trådlöst nätverk.

A anis16 skrev:
Varför inte bara en webbkamera som kan skicka notis via mobilappen om rörelse vid dörren? Har Eufy själv och där får jag pushnotiser. Kräver inget abonnemang.
Enda är väl bara att det kräver att det finns nätspänning där kameran är och att när man väl kommit in så vill man ju avaktivera "larmet" tills man går.

Jag skulle sätta upp en kamera på insidan som tittar på dörren. Sedan ställa in tidsintervall(er) när du vill ha notiser om någon går in eller öppnar dörren utanför tillåten tid. Ta tex en kamera från tp-link, tex Tapo c520WS trådlös, jättbra bildkvalitet, bra mörkerseende, app som du får notiser i, lokal inspelning och billig. Förutsätter att du har WiFi där annars får du fixa en billig router med ett sim-kort, 5G rekommenderas. Jag har exakt den lösningen för att hjälpa svärfar hålla koll på sitt hus

Visst, du kanske får en del falsklarm. Kameran har dock funktioner för analys, igenkänning av personer, funkar hyfsat

Komplettera med skyltar på lagerlokalen om att "Kameraövervakning sker"

• Gilla
widheg
  • Laddar…
BL_BL BL_BL skrev:
Enda är väl bara att det kräver att det finns nätspänning där kameran är och att när man väl kommit in så vill man ju avaktivera "larmet" tills man går.
Eufy finns både med batteridrift och utan. De behöver en homebase men ingår oftast i startkittet. Har för mig att appen har geofencing då den inte larmar när man är vid objektet.

Edit: ja, geofencing finns med. Dvs larmar när telefonen inte befinner sig nära adressen

Redigerat:
Sätt upp nån gammal mobiltelefon, där du installerat Alfred Camera. 4G/5G-abonnemang hittar du för runt 100 kr/mån.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ivuu

Är du lite tekniskt kunnig kan du lätt fixa så mobilen rapporterar sin egen temperatur (egentligen batteriets), t.ex via SMS. Jag har hackat ihop en sån med hjälp av Tasker, där jag kan sätta temp-gränser för larm, samt larm om strömmen gått. Den övervakar ett hus som oftast står tomt.

https://play.google.com/store/apps/details?id=net.dinglisch.android.taskerm

Redigerat:
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Det absolut billigaste och bästa är att köpa ett begagnat Verisure-Larm och övervaka det på egen hand via Appen/SMS.

Kostar kaffepengar på Tradera och 0:- i månadsavgift.
Dessutom bra kvalitet! 👍

• Gilla
Shiba15
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.