anders07 anders07 skrev:
Och Arbanet fungerar, här t.ex. [länk]
Den är lite för stor men fungerar ändå bra (jag har en "no-name" maskin från Hornbach som också har 215mm cirkel men jag har kört med dessa Arbanet papper utan problem).
Abranet är riktigt bra! Kan rekommendera

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Ring producenten. Fråga var och vem/vilka som är återförsäljare. Normalt inget producenten säljer direkt emot slutkund. Ofta går det från producenten till en grossist, sen till butik där du och jag köper produkten. Vissa leverantörer innom järnhandeln levererar även direkt till butik.
T.ex: deewalt, hikoki, makita.

Hoppas det hjälper dig lite. Lycka till!

N Neocortex skrev:
Köp på biltema. De har EXAKT samma modell. Där kan du även köpa ny sliprondell. Jag har gjort det.
Biltema säljer väl inte Scheppach's slip? Möjligen är Julas Meec exakt samma som Biltemas motsvarighet.

Det är ju bara att köps ohålade papper på Biltema och göra egna hål.. Visst, det tar dig kanske en timme att håla ett antal papper men du slipper köpa ny slip eller ny stödrondell.

Kultypjämt kapten_krok skrev:
Abranet är riktigt bra! Kan rekommendera
skulle nog dra mig till gudomligt bra, räcker sjukt länge och levererar!

• Gilla
Kultypjämt och 1 till
  • Laddar…
karra karra skrev:
Det är ju bara att köps ohålade papper på Biltema och göra egna hål.. Visst, det tar dig kanske en timme att håla ett antal papper men du slipper köpa ny slip eller ny stödrondell.
Eller så köper man papper med rätt hålbild billigare på Ebay och sparar både tid och pengar...

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jula är ju ingen "proffsbutik" på det viset. De säljer precis vad de vill och saker utgår hela tiden och slippapper är säkert en grej och nästa kund är irriterad över att det inte finns nå reservdelar till nån kineskran. Det är liksom så här det fungerar i dylika affärer. Vill man ha bättre grejer och support i lång tid så får man välja en annan slags butik.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
A Nicke1234 skrev:
Hej,
har frågat Jula om de kan köpa hem papper till mig eller om jag kan lämna in maskinen och byta till en av deras. Men de kommer bara med spydiga svar.

Jag förstår inte hur de kan bete sig så här illa. Jag har handlat för en förmögenhet hos dem under många år och sen spottar mig rakt i ansiktet. Är det något jag kan göra? Får ett företag göra så här?

Maskinen:
[länk]

Svar från Jula:

"Tack för ditt mejl,

Jag hoppas att du förstår att vi absolut inte kan göra ett återköp av det skälet eftersom det inte fungerar på sättet när produkten fungerar och är använd

Det är klart att du kan få tag på sliprondeller på marknaden med diameter 215 mm som passar till din tak/väggslip

Med vänlig hälsning/Med vennlig hilsen
Magnus
Jula Customer Service"

Med all respekt: Hur "spydigt" var mejlet du skickade? Kanske är det lite så att "som man ropar i skogen får man svar" ?

Personligen anser jag Julas kundservice vara utmärkt i förhållande till deras priser.

Mitt tips är, som så många andras, köp papper någon annanstans och om det krävs, lägg några minuter på att göra egna hål :)

Se lösningarna istf att fokusera på problemen.

• Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Ett av problemen med Jula är att de vill göra återköp på alla reklamationer...

Jag har vid två tillfällen reklamerat varor de haft på tillfällig partier, både gångerna har jag fått bråka mig blå för att få ersättningsprodukter i enlighet med KKL.
När jag jobbade där för ett antal år sedan så gjorde vi nästan bara återköp bara för att kunden skulle få ett nytt kvitto med ny garantiperiod. Byts varan ut så är det garanti från inköpsdatumet på första kvittot som gäller vilket inte är lika fördelaktigt för kunden. Hade priset gått upp på varan så fixade vi alltid en rabatt så att kunden fick ersättningsvaran till samma pris som vid första köpet.
Sen fanns det vissa saker som vi alltid bytte över disk utan kvitton om kunden gick med på det för de sakerna var vi tvungna att skicka till Skara för felsökning först och om de inte lyckades laga så fick kunden en ny vara eller pengarna tillbaka. Problemet var att vissa av de produkterna visste vi att det var ett fel på och Skara tog ofta 6-8 veckor på sig att komma fram till att de inte kunde laga produkten så då blev kunden utan sin produkt i 6-8 veckor fast vi visste att det skulle sluta med att den ersattes med en ny vara. Då var det bättre att bara byta över disk och sen skriva av den reklamerade varan som demoex eller liknande.

Sen vet jag att det var många som var sura över att de fick ett tilgodokvitto i kundtjänst som de sedan fick lämna i kassan för att betala nya varan med eller få pengarna tillbaka. Anledningen till det var för att det under en period var några kreativa användare som kom på att de kunde göra ett återköp på en produkt och på så sätt få ut kontanter ur kassan. Efter det så spärrades möjligheten till att göra återköp direkt i kassan och kundtjänsten fick inte längre ha en kassalåda. De spärrarna sattes även på varje personals konto så att kassapersonal bara kan ta emot tillgodokvitton vid köp men inte skriva några egna och kundtjänstpersonal kunde endast skriva ut tillgodokvitton, men inte ta emot dem vid köp. Om de fortfarande har de spärrarna kvar vet jag inte, men jag skulle gissa på det

• Gilla
Fario och 8 till
  • Laddar…
P
Borra eller köpa på Ebay blir bara en extra sak i vardagsstressen.

Jag kan vara villig att hålla med om att svaret inte lät super-professionellt, men det känns inte som så mycket att haka upp sig på i detta fall. Nu har du förvisso redan fått flera förslag på var du kan köpa passande papper, men det hade annars varit naturligt att svara kundtjänsten med frågan om var du kan köpa dessa eftersom de svarar så säkert att det går.

Detta med papper som inte passar har jag löst på det sättet man kan stansa egna hål och även klippa till papper så de passar t ex min slipmus. Jag tycker dock att det är dåligt att man aldrig kan köpa reservdelar till små elmaskiner. Tex så behöver man ju byta plattan på maskinerna som pappret häftar emot ibland. Men var köper man en sån?
Vi måste visa vår konsumentkraft och kräva att de bättrar sig. Men det händer även lustiga grej där det inte bör hända. Jag hade Visakort hos Swedbank, fick ett nytt 26 December, igår fick jag ett brev. Du måste byta till mastercard för Visa upphör. Dvs jag måste byta redan nu. Kortet blev därmed hela 1 månad gammalt. Kunde de inte tänkt på det lite tidigare.

A Nicke1234 skrev:
Hej,

Jag köpte en väggslip i April för 2000kr hos Jula (se länk nedan).
Sex-sju månader senare slutar de att sälja slippapper till maskinen, och idag har de tagit bort maskinen från sin hemsida efter att jag har varit i kontakt med dem.
Jag kommer få slänga maskinen för jag hittar inte slippapper till den. Visst man kan borra osv men jag har inte tid med det. Det finns samma storlerkar på slippapper men inte samma hålbild. Jag har frågat Jula om de kan köpa hem papper till mig eller om jag kan lämna in maskinen och byta till en av deras. Men de kommer bara med spydiga svar.

Jag förstår inte hur de kan bete sig så här illa. Jag har handlat för en förmögenhet hos dem under många år och sen spottar mig rakt i ansiktet. Är det något jag kan göra? Får ett företag göra så här?

Maskinen:
[länk]

Svar från Jula:

"Tack för ditt mejl,

Jag hoppas att du förstår att vi absolut inte kan göra ett återköp av det skälet eftersom det inte fungerar på sättet när produkten fungerar och är använd

Det är klart att du kan få tag på sliprondeller på marknaden med diameter 215 mm som passar till din tak/väggslip

Med vänlig hälsning/Med vennlig hilsen
Magnus
Jula Customer Service"
Då kan kanske Jula informera om var dessa papper finns att köpa?

Husanders Husanders skrev:
Då kan kanske Jula informera om var dessa papper finns att köpa?
Tror jag inte deras personal ska lägga tid på det. Och tror inte dom får lova att rekommendera konkurrenter

Finns allround papper. Med en hålbild som är universalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.