Byggahus.se

Extremt besviken på JULA

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag köpte en väggslip i April för 2000kr hos Jula (se länk nedan).
    Sex-sju månader senare slutar de att sälja slippapper till maskinen, och idag har de tagit bort maskinen från sin hemsida efter att jag har varit i kontakt med dem.
    Jag kommer få slänga maskinen för jag hittar inte slippapper till den. Visst man kan borra osv men jag har inte tid med det. Det finns samma storlerkar på slippapper men inte samma hålbild. Jag har frågat Jula om de kan köpa hem papper till mig eller om jag kan lämna in maskinen och byta till en av deras. Men de kommer bara med spydiga svar.

Jag förstår inte hur de kan bete sig så här illa. Jag har handlat för en förmögenhet hos dem under många år och sen spottar mig rakt i ansiktet. Är det något jag kan göra? Får ett företag göra så här?

Maskinen:
    https://www.jula.se/catalog/verktyg...lektriska-tak-vaggslipar/tak-vaggslip-006974/

Svar från Jula:

"Tack för ditt mejl,

Jag hoppas att du förstår att vi absolut inte kan göra ett återköp av det skälet eftersom det inte fungerar på sättet när produkten fungerar och är använd

Det är klart att du kan få tag på sliprondeller på marknaden med diameter 215 mm som passar till din tak/väggslip

Med vänlig hälsning/Med vennlig hilsen
    Magnus
    Jula Customer Service"

• Laddar…
  2. E
    Medlem · Nivå 20
    • Laddar…
  3. P
    Husägare · Nivå 7
    Köp ett slippapper med rätt diameter , sätt på de , vips har du en borrmall, borra, och nu passar papper som finns , va glad att du fixat problemet på 3 minuter och lägg energi på nå annat istället (y)

• Laddar…
  4. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    • Laddar…
  5. jonmo
    Verktygstokig Nivå 16
    Ja, om du inte har ett kontrakt om att det skall finnas passande förbrukningsvaror för en längre tid får de välja att sluta sälja dem dagen efter du handlat. Det är en av nackdelarna med att handla hos just lågpriskedjor som Jula.

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Skulle precis posta liknade, finns gott om slippapper på eBay. Här är en annan som du kan ha hemma om några dagar: https://www.ebay.com/itm/Scheppach-...747171&hash=item5b55fdd1a7:g:a6oAAOSwE-xbIPEl

Jag förstår din besvikelse, men samtidigt så måste man också förstå att jula måste förändra sitt sortiment för att hänga med i konkurrensen. Visst skulle de kunna tillhandahålla tillbehör och reservdelar under en tid efter att en viss vara utgått men det kostar pengar som alldeles för få av dem som handlar där är villiga att betala. Därför tillhandahålls inte den servicen.

7. T
    Medlem · Nivå 9
    Jag har en äldre variant av deras meec-tools vägg slip.
    I somras skulle jag köpa nya papper till den då jag märker att det som dom rekomenderar till maskinen hade en annan hålbild.
    Då kolla jag på maskinen och den har samma artikelnr men hålbilden är ändrad (förbättrad jämfört med min)+ säkert nå mer saker.
    Men det fanns papper utan hål så jag köpte dom och fick göra egna hål.
    Världen går inte under och man får vad man betalar för men en vägg slip av den här typen "klarar man sig inte utan" när man väl skaffat ;)

• Laddar…
  8. anders07
    Medlem · Nivå 15
  9. N
    Medlem Nivå 1
    Jag förstår att det går att lösa.. men köper man en produkt för 2000kr från en större kedja som Jula så räknar man väl inte att behöva skapa en borrmall för att produkten ska fungera.
    Och ännu värre hur de svarar på mail. Om man ska vara så sniken att dra tillbaka den för man har några procent bättre GP på sin egna produkt, så kunde man de få konsumenterna som har köpt den här produkten i alla fall.

10. J
    Medlem Nivå 5
    jag Har varit med om liknande och kommer heller inte handla mer på Jula. Håller med dig om att det är dåligt av dem. Hornbach är bättre.

11. P
    Medlem Nivå 5
    Julas kundservice är makalöst dålig...

Vägrar följa KKL, även om man kastar lagboken i skallen på dem...

• Laddar…
  12. G
    Medlem Nivå 6
    Du köper en giraff för en spottstyver och blir förvånad när butiken droppar supporten när den går ur sortimentet? Som jag förstått det har flera här visat att det är inget problem att handla grejer till den så vad är problemet? Någon borrmall behöver du inte göra om du inte vill.

Jag är inte så förtjust i uttrycket att man får vad man betalar för, för ofta ser det inte ut så, men i det här fallet undrar jag vad du haft för förväntningar?

13. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Nu vet vi ju inte varför jula tog bort maskinen och tillbehör. Kan vara så att producenten inte längre ville leverera till Jula.
    Håĺler dock med om tråkigt svar från kundtjänsten även om svaret säkert är rätt i sak.
    Det är därför man ska gandla på systemet

14. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Å andra sidan köper man kanske en märkesprodukt för att det ska gå lätt att få tag på slitdelar från diverse andra leverantörer? Det verkar vara enkelt att köpa papper på t ex Ebay, så varför kräver du att få köpa dom just hos Jula?

• Laddar…
  15. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Om du hade köpt en festool slip hos en proffskedja och råkat ut för samma svar och service hade din reaktion varit förståelig, men inte nu.

Jula är ett lågprisvaruhus med allt vad det innebär, både positivt och negativt.