91 570 läst ·
187 svar
92k läst
187 svar
Extrem ökning av el
Läste du verkligen hela inlägget ?D Daniel 109 skrev:
Eller vill du bara kommentera för kommentarernas skull.
Jag fattar inget. Tyckte jag var tydlig.
Men men. Skall nog inte svara i nån mer tråd.
Ja, jag läste, men begriper inte vad du menar.
Energin försvinner ingenstans för att du får en överledning av kallvatten till varmvattnet. Det varma vattnet måste ju ta vägen någonstans för att energin ska försvinna. Var menar du att energi tog vägen?
Energin försvinner ingenstans för att du får en överledning av kallvatten till varmvattnet. Det varma vattnet måste ju ta vägen någonstans för att energin ska försvinna. Var menar du att energi tog vägen?
Jag tycker det låter galet. Visst att mars var kallare och vi gjorde också av med mer kWh i mars än februari men TS har något fel med så mycket kWh. Det är som många säger försöka mäta så mycket man kan och hoppas föreningen kollar över pannan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 592 inlägg
Läcker påfyllningsventilen för värmevattnet så kan det bli övertryck i värmesystemet så att övertrycksventilen släpper ut det.D Daniel 109 skrev:
L Lusbunken skrev:Visste inte att majoriteten var skickliga på elmätare, my mistake. Är ju på ett byggforum.
Klart jag går på sevab med det bemötandet och tvära vändningen från deras sida? Att sedan inte ens kunna skicka en tekniker när man bor 6 minuter ifrån deras lokaler, utan att nämna att det minsann går på 4200:- om något är fel, är motsatsen till att bry sig.
Inga förslag från de heller på vad som kan vara fel, blir bortviftad när man ber de se över månaderna över åren för att se att något är knas. Enligt dom är det inget konstigt. Det är inte seriöst eller betryggande att höra från en elleverantör som har både kunskap och erfarenhet av området.
Självklart kan mätaren vara konstig, men det vet jag inte för jag tänker inte pröjsa dom pengarna för en snabbkoll. Som sagt, jag har redan kollat de saker som nämnts i tråden och jag är tacksam - får se om pann-gubben hittar något.
Det som förbryllar mig är snittet som ligger konstant på 4.0 i mars månad fram mot slutet, medan förbrukningen på alla andra månader ligger närmare 2.
Om du inte litar på elbolagets elmätare kan du installera en egen direkt efter (be en elektriker göra det). Så gjorde jag (pga behov av lastbalansering) och så här tre år senare skiljer det knappt 1 kWh mellan elmätarna, trots att tiotusentals kWh har passerat.L Lusbunken skrev:Visste inte att majoriteten var skickliga på elmätare, my mistake. Är ju på ett byggforum.
Klart jag går på sevab med det bemötandet och tvära vändningen från deras sida? Att sedan inte ens kunna skicka en tekniker när man bor 6 minuter ifrån deras lokaler, utan att nämna att det minsann går på 4200:- om något är fel, är motsatsen till att bry sig.
Inga förslag från de heller på vad som kan vara fel, blir bortviftad när man ber de se över månaderna över åren för att se att något är knas. Enligt dom är det inget konstigt. Det är inte seriöst eller betryggande att höra från en elleverantör som har både kunskap och erfarenhet av området.
Självklart kan mätaren vara konstig, men det vet jag inte för jag tänker inte pröjsa dom pengarna för en snabbkoll. Som sagt, jag har redan kollat de saker som nämnts i tråden och jag är tacksam - får se om pann-gubben hittar något.
Det som förbryllar mig är snittet som ligger konstant på 4.0 i mars månad fram mot slutet, medan förbrukningen på alla andra månader ligger närmare 2.
Är det dessutom bra nu igen i april (normal förbrukning), är elmätaren hel då?
Om förbrukningen var högre än normalt förra mars, om än inte lika hög som mars i år, så verkar det hända något i mars som drar upp förbrukningen.
Installera en egen elmätare direkt efter huvudmätaren, koppla in mätare av förbrukningen till alla anslutna elapparater. Sätt dig i ett kalkylprogram och bevaka förbrukningen under året och framförallt, se vad som händer i mars nästa år. Då sparar du felsökningskostnaden från elbolaget (eftersom de inte kommer hitta något fel).
Skulle tro att det går på eltillskott på din panna emellanåt, den var ju rätt gammal. Det kan hända på gamla pannor när dom börjar bli slitna.L Lusbunken skrev:För jag har 0 tillit till sevab och deras vidriga personal. Jag tror inte du förstår hur jävla mycket skit det varit om dessa typer, och hur många gånger de varit med i tidningen.
Tänker inte betala 4200 för att en snubbe ska komma och säga att det inte är något fel, vilket han skulle göra oavsett.
Ska få hit gubben som tittar på pannan och så får vi se om det är den som tjuvar. Förmodligen inte, då vi ligger på 565 kWh hittills i april, 20 dagar in.
Det går ju att sätta en mätare som mäter vad pannan drar, det brukar vara den som är boven i sådana här fall.
För det första tycker jag inte förbrukningen är orimlig men jag tror som några redan påpekat att en elpatron går igång vid kyla av någon orsak som skulle kunna bero på ett fel i värmeanläggningen.
Sannolikheten är liten att felet beror på mätaren, det kan naturligtvis inte uteslutas men nu är det vintermånaderna som sticker ut så ja...
Mitt förslag är att installera en egen mätare vid centralen och sedan jämföra resultaten.
Märta Stenevis spartips för att spara på elen är annars att stänga av vattnet när du duschar hjälper inte det stäng av all el i huset då minskar förbrukningen markant.
Sannolikheten är liten att felet beror på mätaren, det kan naturligtvis inte uteslutas men nu är det vintermånaderna som sticker ut så ja...
Mitt förslag är att installera en egen mätare vid centralen och sedan jämföra resultaten.
Märta Stenevis spartips för att spara på elen är annars att stänga av vattnet när du duschar hjälper inte det stäng av all el i huset då minskar förbrukningen markant.
Be din elektrikersläkting sätta upp en egen elmätare efter elverkets på din sida i elanläggningen. Är det då samma förbrukning. Så drar något i huset.
Skiljer det markant genom att elverkets mätare går fortare, prata med de igen.
Skaffa en pålitlig certifierad elmätare och inget loppisfynd.
Mäta är att veta, anta är att - spekulera.
(Jobbar som mättekniker)
Skiljer det markant genom att elverkets mätare går fortare, prata med de igen.
Skaffa en pålitlig certifierad elmätare och inget loppisfynd.
Mäta är att veta, anta är att - spekulera.
(Jobbar som mättekniker)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 592 inlägg
Otrevlig? På vilket sätt då? Vem är du att bestämma att någon inte längre är kvalificerad att få hjälp?K koolla skrev:
Om det är en frånluftsvärmepump som är pannan kan det vara så att ni sänkt inomhustemperaturen för mycket, dessa brukar kräva ca 15-16 grader inomhus för att fungera, i annat fall slår de över till enbart elpatron.Damm i takventiler eller filter kan också få dem att gå extremt ofta på avfrostning.
Hej!
Min mars-förbrukning 2023 var också högre än mars 2022. Trots att jag har solpaneler och nu även värmepump vilket jag inte hade 2022. Mars 2023 var regnig och kall och solpanelerna gav mindre än hälften jämfört med mars 2022 (i Göteborgstrakten).
Min mars-förbrukning 2023 var också högre än mars 2022. Trots att jag har solpaneler och nu även värmepump vilket jag inte hade 2022. Mars 2023 var regnig och kall och solpanelerna gav mindre än hälften jämfört med mars 2022 (i Göteborgstrakten).