9 899 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Extrem dränering på berg
Vet inte hur många timmar, började på utsidan förra året, men blev sjuk på hösten, så måste avbryta.N Nyatag skrev:
De som är svårt är att jobba smart, har inte kommit på de än😉
Men har tro på att kärnborra å spräcka mot de. Men är en idiotjobb, men ska göra det klart. Men de som är bra är att jag har en liten uthyrningsfirma, så har alla maskiner 😉💪
Underbart att du hade maskinerna - har hade vi flera grejer som kostade 3k per dag innan moms haha Och det hela tog över 2 månader heltid flera persT Tomasharrysson skrev:Vet inte hur många timmar, började på utsidan förra året, men blev sjuk på hösten, så måste avbryta.
De som är svårt är att jobba smart, har inte kommit på de än😉
Men har tro på att kärnborra å spräcka mot de. Men är en idiotjobb, men ska göra det klart. Men de som är bra är att jag har en liten uthyrningsfirma, så har alla maskiner 😉💪
Då har jag fått bort en bit på ca 1.2 m hög, 1 m bred bit berg😅
Kommer till att behöva undergjuta lite, då berget på några ställen går in väggen, men bara så lite så de sitter löst.
Har haft min bergborr på reparation, så nu kommer de gå lite fortare när den är uppe å går igen💪
Kommer till att behöva undergjuta lite, då berget på några ställen går in väggen, men bara så lite så de sitter löst.
Har haft min bergborr på reparation, så nu kommer de gå lite fortare när den är uppe å går igen💪
Så, då har man äntligen fått igång bergborrmaskinen. Prövar nu min teori med att spräcka mot ett kärnborrat hål. Aldrig sätt någon göra de, men bör fungera 💪
Då har jag prövat metoden med att spräcka mot kärnborra hål, fungerar sådär. Spricker upp, men inte så djupt som jag tänkt, tar också nästan en vecka.
Så nu kapar jag först ett 15 cm snitt längst med väggen, spräcker mot de. Fungerar perfekt, spräcker upp till nästa dag. Men man måste följa med, tar man inte de direkt så bygger trycket vidare mot väggen.
Ni som jobbat med berg vet, men ser inte alltid ut som att man kommer någon vatt på bilder, men 85 cm rakt ner i berget, de är en bit de😉
Så nu kapar jag först ett 15 cm snitt längst med väggen, spräcker mot de. Fungerar perfekt, spräcker upp till nästa dag. Men man måste följa med, tar man inte de direkt så bygger trycket vidare mot väggen.
Ni som jobbat med berg vet, men ser inte alltid ut som att man kommer någon vatt på bilder, men 85 cm rakt ner i berget, de är en bit de😉
Har nu kommit en liten bit till, mitt experiment med att kärnborra, som jag gav upp då jag inte trodde de fungerade, fungerar faktiskt, men tar allt för lång tid.
Har nu ändrat metod igen, men denna gången kan jag lova att de fungerar, och kommer gå fortare och få bort större bitar.
Nu använder jag en cut-n-break betongsåg, som också kan såga helt intill väggen för att laga ett spår, men jämfört med min andra betongsåg så kommer jag ca 35-40 cm ner.
Har nu ändrat metod igen, men denna gången kan jag lova att de fungerar, och kommer gå fortare och få bort större bitar.
Nu använder jag en cut-n-break betongsåg, som också kan såga helt intill väggen för att laga ett spår, men jämfört med min andra betongsåg så kommer jag ca 35-40 cm ner.
Snyggt! Ser ut som en Husqvarna såg med eldrift eller? Hur klarar klingorna att såga i sten? Vilket märke på dem och har du mätt slitaget?
Jag har lite samma situation fast inomhus och vill inte hålla på med bensindrivna verktyg. Alternativ är en hydraulisk som kan gå på samma aggregat som borren.
Imponerande tråd att följa!
Jag har lite samma situation fast inomhus och vill inte hålla på med bensindrivna verktyg. Alternativ är en hydraulisk som kan gå på samma aggregat som borren.
Redigerat:
Stämmer, är en husqvarna k3000 cut-n-break. Går fint att såga i sten, går förhållandevis fort, de som tar lite tid är att knäcka biten som blir kvar i spåret.A Allt går skrev:Snyggt! Ser ut som en Husqvarna såg med eldrift eller? Hur klarar klingorna att såga i sten? Vilket märke på dem och har du mätt slitaget?
Har inte funnits några kopior på dessa skivor, så märkte är Husqvarna.
Har inte mätt slitaget, men ser nästan inte använd ut.
Jag har en hydraulisk betongsåg också, men ingen som kan kapa helt intill väggen. Men annars är de ett monster, kan inte jämföras med bensin eller el. Är en atlas copco.
Har också gjort jobben på innsidan tidigare, se denna tråden:A Allt går skrev:Snyggt! Ser ut som en Husqvarna såg med eldrift eller? Hur klarar klingorna att såga i sten? Vilket märke på dem och har du mätt slitaget?
https://www.byggahus.se/forum/threads/nu-bygger-jag-bad-i-kallaren.521502/
Kan btw för inomhus tipsa övriga läsare om att sätta ett 50 mm T-avloppsrör på dammsugaren och en gumminippel på borrstången så blir det helt dammfritt med en Pullman eller annan bra 2500 W dammsugare. En billig cyklon i stål (tex Dust commander) så blir det nästan inget i filtret heller utan man kan knacka ur var ca tredje timma.T Tomasharrysson skrev:
Har uppdaterat min, lite nördigt. Men har en pullman ermator s13, sitter ett t-rör av stål, kopplat på en gymmimatta, som gör det enklare att starta borrningen, men nu till de nördiga. Den är kopplad till metabo auto-start, så startar å stoppar automatisk när jag börja borra😁A Allt går skrev:Kan btw för inomhus tipsa övriga läsare om att sätta ett 50 mm T-avloppsrör på dammsugaren och en gumminippel på borrstången så blir det helt dammfritt med en Pullman eller annan bra 2500 W dammsugare. En billig cyklon i stål (tex Dust commander) så blir det nästan inget i filtret heller utan man kan knacka ur var ca tredje timma.
Klicka här för att svara