Huva fick göra liknande med mitt hus, dock lejde ut det men var helt galet ur länge det tog och dyrt det hela blev.

Hur många timmar tror du hamnar på / lagt hittils?

N Nyatag skrev:
Huva fick göra liknande med mitt hus, dock lejde ut det men var helt galet ur länge det tog och dyrt det hela blev.

Hur många timmar tror du hamnar på / lagt hittils?
Vet inte hur många timmar, började på utsidan förra året, men blev sjuk på hösten, så måste avbryta.

De som är svårt är att jobba smart, har inte kommit på de än😉

Men har tro på att kärnborra å spräcka mot de. Men är en idiotjobb, men ska göra det klart. Men de som är bra är att jag har en liten uthyrningsfirma, så har alla maskiner 😉💪

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T Tomasharrysson skrev:
Vet inte hur många timmar, började på utsidan förra året, men blev sjuk på hösten, så måste avbryta.

De som är svårt är att jobba smart, har inte kommit på de än😉

Men har tro på att kärnborra å spräcka mot de. Men är en idiotjobb, men ska göra det klart. Men de som är bra är att jag har en liten uthyrningsfirma, så har alla maskiner 😉💪
Underbart att du hade maskinerna - har hade vi flera grejer som kostade 3k per dag innan moms haha Och det hela tog över 2 månader heltid flera pers

Då har jag fått bort en bit på ca 1.2 m hög, 1 m bred bit berg😅

Kommer till att behöva undergjuta lite, då berget på några ställen går in väggen, men bara så lite så de sitter löst.

Har haft min bergborr på reparation, så nu kommer de gå lite fortare när den är uppe å går igen💪

• Bilden visar en utgrävd yta intill en husvägg med klippor och stenar, troligen som del i ett byggprojekt med behov av undergjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bergbit borttagen, visar ojämn yta och borrhål, omgivning med stol och sopborste, del av pågående byggprojekt.
    Skapa konto
  • Borrmaskin bredvid stenhäll intill grund av hus, med bortborrad del av berget och kablar liggande på marken, redo för undergjutning.
    Skapa konto
  • Rivningsarbete vid husgrund med borttagna stenblock och byggutrustning, inklusive en borrmaskin, syns vid en vägg i soligt väder.
    Skapa konto
  • Synlig del av ett berg där en bit på cirka 1,2 meter i höjd och 1 meter i bredd har avlägsnats, med resterande ojämnt och grusigt bergmaterial.
    Skapa konto
  • Gilla
Psan och 1 till
  • Laddar…
Så, då har man äntligen fått igång bergborrmaskinen. Prövar nu min teori med att spräcka mot ett kärnborrat hål. Aldrig sätt någon göra de, men bör fungera 💪

• Bergborrmaskin i bruk, kärnborrade hål fyllda med röda skyddsrör på en stenig yta som del av ett spräckningsprojekt.
    Skapa konto
  • Bergborrmaskin vid stenvägg med röda plugg i stenkärna, förberett för spräckning. Verktyg och utrustning syns runtom.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Då har jag prövat metoden med att spräcka mot kärnborra hål, fungerar sådär. Spricker upp, men inte så djupt som jag tänkt, tar också nästan en vecka.

Så nu kapar jag först ett 15 cm snitt längst med väggen, spräcker mot de. Fungerar perfekt, spräcker upp till nästa dag. Men man måste följa med, tar man inte de direkt så bygger trycket vidare mot väggen.

Ni som jobbat med berg vet, men ser inte alltid ut som att man kommer någon vatt på bilder, men 85 cm rakt ner i berget, de är en bit de😉

• Sprickor i berg med vattenansamling intill en betongvägg, synliga spår av spräckmetod i en bygg- och renoveringskontext.
    Skapa konto
  • Stenblock vid en vägg, borrhål i marken, verktyg och kabel synliga. Test av spräckmetod i berg, berett för vidare arbete.
    Skapa konto
  • Bilden visar en byggarbetsplats med borrutrustning och slangar för att spräcka berg intill en vägg. Synliga hål, sprickor och verktyg på marken.
    Skapa konto
  • Måttstock lutad mot en sprucken bergvägg med borrade hål i marken framför.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Har nu kommit en liten bit till, mitt experiment med att kärnborra, som jag gav upp då jag inte trodde de fungerade, fungerar faktiskt, men tar allt för lång tid.

Har nu ändrat metod igen, men denna gången kan jag lova att de fungerar, och kommer gå fortare och få bort större bitar.

Nu använder jag en cut-n-break betongsåg, som också kan såga helt intill väggen för att laga ett spår, men jämfört med min andra betongsåg så kommer jag ca 35-40 cm ner.

• Betongsåg, verktyg och en trädgårdsslang ligger på stenig mark, omgiven av jord och färgade markeringar.
    Skapa konto
  • Betongverktyg och material vid en byggarbetsplats, inklusive en betongsåg och spåren av arbete nära en vägg, med spillror och vatten.
    Skapa konto
  • Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Snyggt! Ser ut som en Husqvarna såg med eldrift eller? Hur klarar klingorna att såga i sten? Vilket märke på dem och har du mätt slitaget?
Jag har lite samma situation fast inomhus och vill inte hålla på med bensindrivna verktyg. Alternativ är en hydraulisk som kan gå på samma aggregat som borren.
Imponerande tråd att följa!

Redigerat:
A Allt går skrev:
Snyggt! Ser ut som en Husqvarna såg med eldrift eller? Hur klarar klingorna att såga i sten? Vilket märke på dem och har du mätt slitaget?
Jag har lite samma situation fast inomhus och vill inte hålla på med bensindrivna verktyg. Alternativ är en hydraulisk som kan gå på samma aggregat som borren.
Stämmer, är en husqvarna k3000 cut-n-break. Går fint att såga i sten, går förhållandevis fort, de som tar lite tid är att knäcka biten som blir kvar i spåret.
Har inte funnits några kopior på dessa skivor, så märkte är Husqvarna.

Har inte mätt slitaget, men ser nästan inte använd ut.

Jag har en hydraulisk betongsåg också, men ingen som kan kapa helt intill väggen. Men annars är de ett monster, kan inte jämföras med bensin eller el. Är en atlas copco.

A Allt går skrev:
Har också gjort jobben på innsidan tidigare, se denna tråden:

https://www.byggahus.se/forum/threads/nu-bygger-jag-bad-i-kallaren.521502/

• Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
T Tomasharrysson skrev:
Har också gjort jobben på innsidan tidigare, se denna tråden:

[länk]
Kan btw för inomhus tipsa övriga läsare om att sätta ett 50 mm T-avloppsrör på dammsugaren och en gumminippel på borrstången så blir det helt dammfritt med en Pullman eller annan bra 2500 W dammsugare. En billig cyklon i stål (tex Dust commander) så blir det nästan inget i filtret heller utan man kan knacka ur var ca tredje timma.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Allt går skrev:
Kan btw för inomhus tipsa övriga läsare om att sätta ett 50 mm T-avloppsrör på dammsugaren och en gumminippel på borrstången så blir det helt dammfritt med en Pullman eller annan bra 2500 W dammsugare. En billig cyklon i stål (tex Dust commander) så blir det nästan inget i filtret heller utan man kan knacka ur var ca tredje timma.
Har uppdaterat min, lite nördigt. Men har en pullman ermator s13, sitter ett t-rör av stål, kopplat på en gymmimatta, som gör det enklare att starta borrningen, men nu till de nördiga. Den är kopplad till metabo auto-start, så startar å stoppar automatisk när jag börja borra😁

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Då är jag nästan färdig med utsidan, har bara 2 meter kvar, ca 50 cm djup. Har gått över till kilar nu, går snabbare, får resultat direkt. Men sista djupet tar jag med snigeldynamit, då den går djupare.
Gick som djupas ner 125 cm rakt ner i berget, sjukt🤣

Har haft lite problem med att husqvarna cnb kilar fast sig, hade satt ett vattenpass på den för att hålla den i rätt vinkel, men på något sätt så har det kommit ur position, så allt jag trodde va rakt va inte de, så kan va grunden till att det kilat sig.
Maskinen är inte heller 100% flush.

Så ser nu på hydrauliska alternativ för flush cut. Men metoden att kapa en fri yta å använda kilar fungerar bra.
Har också ett verktyg som jag sätter på min dewalt sds-max borrhammare, som jag slår ner kilarna med, så blir man inte så trött😉

Tror jag är färdig i slutet av september med allt, de är planen iaf, men vem vet, tar tid med berg, å man blir extremt sliten🤷🏻

• Dike vid husgrund med kablar, verktyg och borrhammare; del av renoveringsprojekt för att utvidga och fördjupa med snigeldynamit och kilar.
    Skapa konto
  • Djup skreva i berget med verktyg och kilar, omgiven av trasiga stenar, visar pågående bygg- och renoveringsarbete.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats med en trång passage bredvid en husvägg, verktyg och utrustning synliga, inklusive borrar och kilar.
    Skapa konto
  • Skreva mellan två bergväggar med vatten, en betongplatta och verktyg ovanpå, troligen uppstår vid utskärning med kilar och snigeldynamit.
    Skapa konto
  • Måttstock står lutad mot ett sprucket betongfundament, omgiven av sten och vatten, för att mäta djupet i ett byggarbete.
    Skapa konto
  • Tumstock mäter sprucket betongfundament och sten.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats med hål och kilar i berg intill en vägg; en röd hammare ligger på marken.
    Skapa konto
  • Bergsprängningsplats med kilar och borrhål, del av ett renoveringsprojekt där snigeldynamit används för att bryta ned i berget.
    Skapa konto
  • Grundarbete vid betonvägg med bergfräs och borrade hål, röda markeringar synliga på platsen, verktyg och utrustning i bildens bakgrund.
    Skapa konto
  • Bergsprängning och bergkrossning vid bygge, stenar och kilar på marken mot en betongvägg med röda linjer som visar arbetets framsteg.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt med verktyg, stenar och maskiner i en grop bredvid en husvägg; plankor används som en provisorisk bro.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 4 till
  • Laddar…
T Tomasharrysson skrev:
Då är jag nästan färdig med utsidan, har bara 2 meter kvar, ca 50 cm djup. Har gått över till kilar nu, går snabbare, får resultat direkt. Men sista djupet tar jag med snigeldynamit, då den går djupare.
Gick som djupas ner 125 cm rakt ner i berget, sjukt🤣

Har haft lite problem med att husqvarna cnb kilar fast sig, hade satt ett vattenpass på den för att hålla den i rätt vinkel, men på något sätt så har det kommit ur position, så allt jag trodde va rakt va inte de, så kan va grunden till att det kilat sig.
Maskinen är inte heller 100% flush.

Så ser nu på hydrauliska alternativ för flush cut. Men metoden att kapa en fri yta å använda kilar fungerar bra.
Har också ett verktyg som jag sätter på min dewalt sds-max borrhammare, som jag slår ner kilarna med, så blir man inte så trött😉

Tror jag är färdig i slutet av september med allt, de är planen iaf, men vem vet, tar tid med berg, å man blir extremt sliten🤷🏻
Hur ser det ut att försöka leda bort vattnet från huset?Tänkte om du kan kila in en gummiduk i själva berget och flikar upp den mot väggen.Grannen har liknade med berg som går direkt mot grunden på huset och regnar det kraftigt fick dom in vatten i huset.Jag körde spår i berget med vinkelslip och la gimmiduk mot väggen så vattnet leds bort.Verkar fungera bra.
Annars bra jobbat.💪

V växelventil skrev:
Hur ser det ut att försöka leda bort vattnet från huset?Tänkte om du kan kila in en gummiduk i själva berget och flikar upp den mot väggen.Grannen har liknade med berg som går direkt mot grunden på huset och regnar det kraftigt fick dom in vatten i huset.Jag körde spår i berget med vinkelslip och la gimmiduk mot väggen så vattnet leds bort.Verkar fungera bra.
Annars bra jobbat.💪
På baksidan har jag ett rör som leder bort vattnet, så skall koppla mig in på de.
Om du inte kommer under golvnivå är det en chansning då berg har sprickor och olika lager. Då kommer vatten leta sig vidare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.