58 128 läst ·
218 svar
58k läst
218 svar
Extrem ändring av energiförbrukning
mina element är gjorda för oljepanna.. behöver minst 45C för att ge tillräckligt med värme.B BoAK skrev:Enig men vill komplettera:
Vattenburna värmeelement från -70 talet kräver relativt hög vattentemperatur för att vara effektiva. Värmepumpar ska ge låg framvattentemperatur för bra COP. Prata med en kunnig konsult inför val. Eventuellt kan luft-luft värmepumpar vara ett alternativ.
Varmvattenberedare kan ha höga tomgångsförluster. Kolla den och värdera åtgärd.
LVVPn jag har idag ska ha en COP på 2.5-3 då det är -10 ute med 50C framledning
Visst sänker jag framledningen får jag bättre COP, men det är fösta vintern med just denna LVVP (just bytt) och har fast elpris så jag vill se hur maskinen klarar av kylan med 50C framledning
Så idag finns det maskiner som med högre framledning ändå levererar hyffsad COP även då det är kallare
PS i somras så jag värmde poolen via en poolvärmecäxlare, leverade LVVPn en COP på 8!! som mest (snitt 7)
Så TS behöver ej nödvändigtvis byta alla element osv osv utan bara köpa en LVVP som klarar av lite högre framledning
En enkel rimlighetsbedömning kan se ut så här: Din månadsförbrukning har ökat med ca 1000kWh. Oktober har 24x31=744 timmar. Genomsnittlig effektökning blir då 1000kWh/744h=1344W.
Du har alltså behövt tillföra ditt hus extra värme motsvarande en hårfön på konstant "mellanfart" för att både höja inomhustemperaturen och kompensera för kallare utomhustemperatur. Det låter inte helt uppåt väggarna om man tänker på att värmen ska fördelas i hela huset.
Du har alltså behövt tillföra ditt hus extra värme motsvarande en hårfön på konstant "mellanfart" för att både höja inomhustemperaturen och kompensera för kallare utomhustemperatur. Det låter inte helt uppåt väggarna om man tänker på att värmen ska fördelas i hela huset.
På vilket sätt skulle tidigare förbrukning vara integrationskränkande eller räknas som personuppgift?Scouten skrev:
I så fall kan ju inte de som har bytt bostad under året få den planerade elpriskompensationen eftersom den bygger på tidigare ägares förbrukning.
Istället för att killgissa, så har jag ställt frågan till chefen för mätinsamling hos oss och eftersom jag jobbar på ett energibolag, så tänker jag ta svaret som en sanning och förmedla det här sen.useless skrev:
Jag har redan pratat med mitt företags jurist som var med och satte upp GDPR reglerna hos oss (jag var iofs också med , men är inte jurist) på en lunch om motsvarande uppgifter.Scouten skrev:
Ett hus elförbrukning är inte att räkna som personuppgift.
Att stänga av cirkulationspumpen kan bli en dyr historia om man inte har någon form av automatikkörning.Scouten skrev:Jag föreslår att du som ny husägare nästa år ser till att pannan levererar exakt noll värme, åtminstone juni-augusti, det finns inget skäl att stötta med värme de månaderna. Se till att cirkulationspumpen stannar och att du inte värmer för uppvärmning under den tiden. Hos mig stänger värmeproduktionen av vid 14 graders utomhustemperatur, vilket gör att normalt sett så har vi ingen värmeproduktion alls under större delen av maj-september. Det finns roligare saker att lägga pengarna på än att elda för kråkorna.
I detta fallet tvivlaf jag på att han har det.
En avstängd pump kan fastna och således gå sönder om den står still förlänge.
I dag kan det vara svårt att hitta en likadan då det är krav på tryckstyrda pumpar och dessa är dyra.
Står inte i "Idle"Alfredo skrev:
-Ungarna vill helst att datorn skall ligga uppe med något spel så att de tjänar "RobBucks" eller någon annan "spelvaluta" när de är i skolan. Dessutom är det en massa krimskrams runt som drar ström, Wifi brygga, USB prylar m.m
Enklare att mäta än att gissa, köp en kWh mätare från Classe så får du se själv!
(ett Nintendo WII drar exempelvis mer än ett kylskåp även när spelkonsolen är "avstängd")
Ungarna vill helst att datorn skall ligga uppe med något spel så att de tjänar "RobBucks" eller någon annan "spelvaluta" när de är i skolan. Dessutom är det en massa krimskrams runt som drar ström, Wifi brygga, USB prylar m.mCheesen skrev:
Det är svårt att få även en bättre gamingdator med tillbehör att dra 1000W under full load. Det krävs nog plasmaskärm och en rejäl ljudanläggning för det.
Ett RTX3080 drar i snitt 320W när du spelar, processorn om man nu har en 12700K kan dra 190W, moderkort 75W, SSD 10W några fläktar 15W. = runt 600W när man spelar..
när datorn idlar så ligger den nog på på sin höjd 50-60W. Skärmen är ungefär lika törstig om det är en modern skärm. (Vill minnas att min 27" ligger på runt 40W)
Enklare att mäta än att gissa, köp en kWh mätare från Classe så får du se själv!
(ett Nintendo WII drar exempelvis mer än ett kylskåp även när spelkonsolen är "avstängd")
Med senaste årets elpriser är det ju bättre att du stänger av och ger ungarna rena pengar att köpa i-spel-valuta förT tanker skrev:Ungarna vill helst att datorn skall ligga uppe med något spel så att de tjänar "RobBucks" eller någon annan "spelvaluta" när de är i skolan. Dessutom är det en massa krimskrams runt som drar ström, Wifi brygga, USB prylar m.m
Det beror ju även på datans upplösning. Timdata kan du läsa ut en hel del ur. Månadsförbrukning är däremot tämligen anonym.useless skrev:
Datan kan ju kopplas till person i och med adressen. Den är känslig i och med att du kan utläsa levnadsvanor från den.
Nej, men om de skulle hämta mätarställning en gång i timmen skulle det bli känsligt.