Demmpa Demmpa skrev:
Man slår på hel-/extraljusen strax innan mötet så att när ens egna helljusbild tänder upp så har ljusbilden precis passerat mötande föraren. Med andra ord så har inte bilarna fronter mött varandra när man börjar tända ljuset.
90-talist?

Nej, tvärtom är detta ett typiskt uttalande för en avsevärt äldre generation - det är så man fick lära sig i bilskolan för 100 år sedan när man hade dåligt halogenljus osv. Funkar inte att göra så med xenon eller led, eller ens med mycket halogen i fronten - det bländar något förbannat.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jäkla ofog, jag blir duktigt bländad när folk gör så.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vill nog säga att det inte fungerar med halogenljus heller (att tända innan mötet).
Vill minnas att min gamla mamma sa att hon lärt sig 10 meter före mötet.
Vid 90 km/h så färdas man 25 m/s.
Att då pricka in tändningen exakt 0,4 sekunder innan är naturligtvis omöjligt.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
dåligt halogenljus
Nej nej.. Halogen kom senare.
Dåliga glödlampor menar du..:crysmile:

Oavsett så är detta ett ofog av rang som måste upphöra nyss!

Jag slår på helljuset när jag passerat halva billängden, i praktiken blir det när bilarna ligger sida vid sida (y)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Problemet är väl att periferiseendet som är dåligt på att se detaljer istället är extremt ljuskänsligt. Periferiseendet ska varna för faror men behöver inte tala om för hjärnan exakt vad man ser. Vill man se detaljer får man vrida på huvudet.
När då en idiot slår på 400w lyse snett vänster framför mina vidöppna pupiller slår stora varningen till och skickar intensiv smärta rakt in i hjärnan.
Jag vill vända bilen och skjuta idioten.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.