4 033 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Extraljus volvo 940 - Finns extra halvljus?
Hej,
Gårdagens bilar har totalt kassa halvljus, man ser knappt vägen framför sig en mörk vinterkväll. Xenon är ju helt andra bullar! Man får inte modifiera om till xenom eftersom dessa byggsatser inte har en automatisk avdimmningsfunktion, som gör att ev. mötande trafikanter inte blir bländade när bilen befinner sig i "fel" vinkel.
Då är nästa steg, vad kan jag göra då? Några extraljus monterade på kofångaren? Men är sådana ljus bara helljus? Eller finns det extraljus som är halvljus? Jag vill alltså helt enkelt se bättre när jag kör, även vid mötande trafik.
Gårdagens bilar har totalt kassa halvljus, man ser knappt vägen framför sig en mörk vinterkväll. Xenon är ju helt andra bullar! Man får inte modifiera om till xenom eftersom dessa byggsatser inte har en automatisk avdimmningsfunktion, som gör att ev. mötande trafikanter inte blir bländade när bilen befinner sig i "fel" vinkel.
Då är nästa steg, vad kan jag göra då? Några extraljus monterade på kofångaren? Men är sådana ljus bara helljus? Eller finns det extraljus som är halvljus? Jag vill alltså helt enkelt se bättre när jag kör, även vid mötande trafik.
Nej, man får inte ha extraljus tillsammans med halvljus inte ens om det är avbländade extraljus. Det är t.ex. inte tillåtet att ha halvljus och dimljus tända samtidigt. Halvljuset ska på bilar vara två strålkastare, varken mer eller mindre.
Ta en närmare titt på dina reflektorer, de kanske inte är så bra som du tror. Man åker omkring och märker det inte eftersom försämringen sker gradvis. Även att montera i moderna lampor med högre ljusutbyte gör stor skillnad.
Hmmm, lite överkurs detta med relä o kablar. Men jag kan i alla fall förstå att bilen är i bra skick, i alla fall när man tittar under huven
Men kablar torkar väl antar jag med åren. Bilen är en slitvarg, volvo 940 96:a, har varit min fars från start o nu min, stått i garage som mest. Skall kolla upp "Osram night breaker" 
Min far är duktigt som tusan på elektronik(jobbade på 70-80-talet med att laga tv-apparater o dåtidens datorer), han kan mäta spänning, men hur vet man vilken spänning det skall vara? Står det tro på armaturen?tompas11 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Generatorn ska ladda med 14 volt och det borde vara 13,9 vid lampan.
Protte
Protte
Klicka här för att svara