Hej!
Min far har en Volvo 940 sedan -92 med ECC. När jag lånade den märkte jag att trots att kupéfläkten går för fullt så kommer det väldigt lite blås i munstyckena. Har testat lite fram och tillbaka men kan inte få den att blåsa som vanligt. Nu när värmen kommer blir det väldigt varmt trots att den lilla luft som kommer är kall och härlig.
Plockade ner handskfacket, men blev inte klokare av den röran där bakom. Googlade lite och hittade lite trådar som snackar om vacuumslangar och annat som jag inte begriper mig på. Inget som gav något bra svar dock. Jag antar att det sitter något mekaniskt spjäll någonstans som har kärvat. Hur kan jag hitta eller se detta?
Någon här som kan ge en bra steg för steg guide i hur man felsöker detta? Att lämna in till en verkstad för 1000 spänn i timmen är uteslutet. När jag vrider mellan de olika lägena för munstycken ändras luftflödet och om knappen står mellan två lägen hörs något "sug-ljud" typ som om man har ett litet rör som suger luft och om man håller för det med fingret. Svårt att förklara. Känns som om det finns något som suger och att det påverkas av väljaren för olika munstycken.
Tacksam för all hjälp
/S
Min far har en Volvo 940 sedan -92 med ECC. När jag lånade den märkte jag att trots att kupéfläkten går för fullt så kommer det väldigt lite blås i munstyckena. Har testat lite fram och tillbaka men kan inte få den att blåsa som vanligt. Nu när värmen kommer blir det väldigt varmt trots att den lilla luft som kommer är kall och härlig.
Plockade ner handskfacket, men blev inte klokare av den röran där bakom. Googlade lite och hittade lite trådar som snackar om vacuumslangar och annat som jag inte begriper mig på. Inget som gav något bra svar dock. Jag antar att det sitter något mekaniskt spjäll någonstans som har kärvat. Hur kan jag hitta eller se detta?
Någon här som kan ge en bra steg för steg guide i hur man felsöker detta? Att lämna in till en verkstad för 1000 spänn i timmen är uteslutet. När jag vrider mellan de olika lägena för munstycken ändras luftflödet och om knappen står mellan två lägen hörs något "sug-ljud" typ som om man har ett litet rör som suger luft och om man håller för det med fingret. Svårt att förklara. Känns som om det finns något som suger och att det påverkas av väljaren för olika munstycken.
Tacksam för all hjälp
/S
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=174139S steve5432 skrev:Hej!
Tacksam för all hjälp
/S
På vilket sätt hjälper den tråden mig? Fläktmotståndet styr ju fläktens hastighet och jag skrev att fläkten blåser för fullt.N Nyblivenhusägare123 skrev:
Det jag efterlyste var någon som pedagogiskt kan förklara hur man felsöker dåligt blås ut till munstyckena. Fläkten går på max varv men då det kommer ut väldigt lite luft genom munstyckena gissar jag att det 1) är läckage någonstans eller 2 spjällen vill inte öppnas som de ska.
/S
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ett långskott ( mycket långt ) är att det skulle kunna sitta ett igengrott kupefilter. Biltema sålde sådana ett kort tag. Bökigt att komma åt, man får lossa torpedplåten mellan framrutan och motorhuven.
Ett annat känt problem med dessa bilar är vakumventilen som reglerar luft till utblåsen på instrumentpanelen. Felbilden här är att de slutar blåsa när du trycker på gasen. Tar en dag att byta ventilen och man får skruva isär halva bilen.
Jag skulle börja med att kolla att det inte finns några nipplar på insugningsgrenröret som saknar en ansluten slang. Vakumet i insuget leds genom slangar till omkopplaren på instrumentpanelen och till vakumventiler som flyttar spjäll.
Det kan vara så att om det är en turbo har den en separat vakumpump, men jag har lite dålig koll på dom.
Följ slangarna från fördelaren bakom handskfacket och se om du hittar nån läcka.
Startgas kan funka att spraya på slangarna medan motorn går. Läcker det suger motorn i sig gasen och varvet ökar. Försiktigt, gasen är mycket brandfarlig.
Www.brickboard.com har annars väldigt mycket guider för felsökning på Volvo.
/Höghus
Ett annat känt problem med dessa bilar är vakumventilen som reglerar luft till utblåsen på instrumentpanelen. Felbilden här är att de slutar blåsa när du trycker på gasen. Tar en dag att byta ventilen och man får skruva isär halva bilen.
Jag skulle börja med att kolla att det inte finns några nipplar på insugningsgrenröret som saknar en ansluten slang. Vakumet i insuget leds genom slangar till omkopplaren på instrumentpanelen och till vakumventiler som flyttar spjäll.
Det kan vara så att om det är en turbo har den en separat vakumpump, men jag har lite dålig koll på dom.
Följ slangarna från fördelaren bakom handskfacket och se om du hittar nån läcka.
Startgas kan funka att spraya på slangarna medan motorn går. Läcker det suger motorn i sig gasen och varvet ökar. Försiktigt, gasen är mycket brandfarlig.
Www.brickboard.com har annars väldigt mycket guider för felsökning på Volvo.
/Höghus
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Med de symptomen tyder det på igensatt kupéfilter. Brukar behöva bytas var 3000e mil ungefär om de är "moderna" till sin konstruktion och inte ditsatta som nödlösning (dvs väldigt liten filteryta). Moderna bilar med dubbla stora filter håller längre. Saab 9-5 med enkelt men stort filter med aktivt kol är 3000 mil det rekommenderade men jag brukar byta när blåset avtar, oftast mellan 4000-5000. Mycket grusväg, tätare byten.
Min gamla BMW från 1991 hade nödfilterlösningen som det blev stopp i redan efter max 2000 mil.
Kan ibland samlas massa löv och annat framför filtret som måste dammsugas bort (igen beroende på konstruktionen). Det kan också orsaka mögelbildning som täpper igen filtret, det också.´
Så finns kupéfilter är det inget långskott utan snarare troligt.
Min gamla BMW från 1991 hade nödfilterlösningen som det blev stopp i redan efter max 2000 mil.
Kan ibland samlas massa löv och annat framför filtret som måste dammsugas bort (igen beroende på konstruktionen). Det kan också orsaka mögelbildning som täpper igen filtret, det också.´
Det var bara Biltema som sålde dom vad jag vet, Volvo hade inga egna. Det var en eftermarknadspryl som var alldeles för krånglig att byta så det såldes nog inte speciellt många.MultiMan skrev:
Med de symptomen tyder det på igensatt kupéfilter. Brukar behöva bytas var 3000e mil ungefär om de är "moderna" till sin konstruktion och inte ditsatta som nödlösning (dvs väldigt liten filteryta). Moderna bilar med dubbla stora filter håller längre. Saab 9-5 med enkelt men stort filter med aktivt kol är 3000 mil det rekommenderade men jag brukar byta när blåset avtar, oftast mellan 4000-5000. Mycket grusväg, tätare byten.
Och ja, jag köpte 2…
/Höghus
Hade dåligt drag I fläkten på min 2020 ford focus. Visade sig att nedre listen på vindrutan lossnat lite och släppte då ner regnvatten i kupefiltret som blev dyngsurt och släppte då knappt igenom nån luft. (Tillägga är att rutan är bytt efter ett stenskott så antagligen dåligt monterad list samt att det hade regnat nått galet mycket när det hände.) Så täppt kupefilter kan absolut ge symptomen.
/Kim
/Kim
Fläkten går bara på högsta hastigheten när motståndet är paj!S steve5432 skrev:På vilket sätt hjälper den tråden mig? Fläktmotståndet styr ju fläktens hastighet och jag skrev att fläkten blåser för fullt.
Det jag efterlyste var någon som pedagogiskt kan förklara hur man felsöker dåligt blås ut till munstyckena. Fläkten går på max varv men då det kommer ut väldigt lite luft genom munstyckena gissar jag att det 1) är läckage någonstans eller 2 spjällen vill inte öppnas som de ska.
/S
S steve5432 skrev:
Testa om alla spjäll fungerar.S steve5432 skrev:
Felsök först genom att vrida reglaget (mitten) i läge (klockan)
Kl 12 = endast defroster/vindruta, ingen luft i övriga
Kl 11 = endast utblås i instrumentpanel, ingen luft i övriga
Kl 6 = endast utblås mot fötter, ingen luft i övriga
Sen finns det två lägen till men de är mindre intressanta.
De 3 lägena ovan visar ju att de tre spjällen kan öppna och stänga individuellt.
Öppnar och stänger de som de skall?
Funkar dessa behöver du inte fundera på att leta vacuumslangar som följaktligen borde vara hela.
(Fast på en såpass gammal bil kan det vara bra att kika efter spruckna slangar i största allmänhet. Bra att hitta innan det ställer till större problem).
Det skulle vara mitt första råd, förutom kontrollera luftintag/ev filter så det inte är tätt med löv eller nått.
Men du skriver iofs
Vilket tyder på att du hör vacuum-sus i fel lägge där vaacumreglaget antagligen läcker och spjällens vaacuumstyrning fungerar.S steve5432 skrev:
Men öppnar och stänger de ordentligt? (Enl ovan).
Vill man riva ner och titta eller byta grejer i värmepaketet , så lär det gå på ca 10h
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man behöver dock inte ta bort instrumentpanelen. Det räcker så här…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får du inte hjälp här på forumet så finns det tre Volvoforum där det nog är lättare att hitta rätt kompetens.
Bilderna kommer från www.garaget.org.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden