4 459 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Extra ytterdörr
Ok, här kommer nästa fråga från en som inte gillar att frysa 
Vår ytterdörr är en jättefin spegeldörr. Enda problemet är att hallen är iskall under vintern. Vi har satt upp ett draperi innaför, men eftersom dörren öppnas inåt är det ganska opraktiskt. Dessutom är det inte tillräckligt, även om det hjälper en del. Jag har hört att man förr ofta satte upp en extra ytterdörr, alltså samma princip som man gör med fönster, och det tycker jag låter som en bra ide. Dörrkarmen är bred och det ser ut att få plats med en extra dörr som öppnas utåt. Är det nån som har en sån lösning eller har sett det nånstans? Jag har fattat det som att det ofta var en lite enklare bräddörr.
Vår ytterdörr är en jättefin spegeldörr. Enda problemet är att hallen är iskall under vintern. Vi har satt upp ett draperi innaför, men eftersom dörren öppnas inåt är det ganska opraktiskt. Dessutom är det inte tillräckligt, även om det hjälper en del. Jag har hört att man förr ofta satte upp en extra ytterdörr, alltså samma princip som man gör med fönster, och det tycker jag låter som en bra ide. Dörrkarmen är bred och det ser ut att få plats med en extra dörr som öppnas utåt. Är det nån som har en sån lösning eller har sett det nånstans? Jag har fattat det som att det ofta var en lite enklare bräddörr.
Hej,
Vi har ett hus från 1937 i originalskick.
Med exakt den lösning du efterlyser, en ytterdörr med glasparti och en dito innanför så ljusinsläppet finns kvar.
Skillnaden är ENORM vi har ju haft neråt -20 mest hela vintern och dörren drar inte kallt.
Vi har ett hus från 1937 i originalskick.
Med exakt den lösning du efterlyser, en ytterdörr med glasparti och en dito innanför så ljusinsläppet finns kvar.
Skillnaden är ENORM vi har ju haft neråt -20 mest hela vintern och dörren drar inte kallt.
Åh vad glad jag blir
. Vi har nog också haft minus tjugo som mest och då var det runt noll grader inne i hallen. Jag skulle gärna slippa ett så brutalt uppvaknande på morgonen när man kommer nerför trappan...
Er dörr är originaldörren alltså? Du har möjligtvis inget foto?
Er dörr är originaldörren alltså? Du har möjligtvis inget foto?
Har ett hus från 1904 med orginal dörrarna kvar och de är dubbla par dörrar (4st dörrar
) och det funkar fint. Det är precis som hos TorpAnders glas i alla dörrarna. Nu är mina ytterdörrar under renovering så det har saknats lite lister mm runt dem denna vintern så det har allt dragit lite, men det lär det absolut inte göra sedan.
Vårt hus är från 1870-talet och vi har också dubbla ytterdörrar, fyra st alltså. De yttre finns det inget glas i, det är spegeldörrar. De inre har fina spröjsade fönster med lite krusiduller på. 
Fast vi använder mest köksingången på vintern.
Fast vi använder mest köksingången på vintern.
Klicka här för att svara