Enklast är väl att bara sätta ett T-rör på inkommande ledning och en ventil i anslutning till T-röret. Jag vet ju inte vad du har för dimension på röret men 12 eller 15 är ju vanligast om det inte är så pass gammalt att det är 16 mm.

Sen behöver du en bussning till ventilen för diskmaskinsanslutningen är oftast r20 (3/4").

Nja, det är inte riktigt så enkelt om man frågar sitt försäkringsbolag. Av och påsättning av vattnet måste vara lätt tillgänglig och det blir det sällan om man sätter en balofix på inkommande ledning.

Bor i hyreshus så att göra något med inkommande vattenledning är inte ett alternativ :/

Eftersom du bor i en hyresrätt, bör du be fastighetsägaren att montera ett uttag.

De gör inget sånt.

Jag tänkte närmast på den ledning som matar köket....där bör det ju sitta avst ventiler och om det inte gör det kan väl hyresvärden stänga av vattnet 30 min.

eller öppna alla fönster i vinter,, så vattnet fryser, sedan kapa och montera T skarv...

eller kontakta en rör kille...

Hasti skrev:
...inte gör det kan väl hyresvärden stänga av vattnet 30 min.
Som jag skrev gör de inget sånt, har frågat hyresvärden men de hjälper inte till med nånting som rör extra vattenuttag och göra en permanent ändring i den fasta installationen var inte heller ok.
Så enda alternativet är att koppla diskmaskinen till den befintliga kranen och då genom ett extra vattenuttag.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.