Nya iaktagelser:
Jag ändrare start GM till -60 och tillåten diff mellan beräknad och verklig framledningstemp till 15. VP startade jobba innan GN= -60 men ovanljud och jag begrep att det var varmvattenladdning. Under den tiden var CP inte igång, röret ut från VP till fram förblev kallt. Den uppmätta framledningstempen i VP ökade till över 55 C. Vid GM= -60 gick även CP igång så det var väl OK. Röret mellan VP och UKV blev varmt, men inte röret på utgång från CP.
Den uppmätta framledningstempen i VP gick ned till 42-46C.
VP jobbade på och efter många minuter blev även utgången av UKV varm. Det är ju detta vatten som går ut till BV och ÖV. Efter ett tag kände jag på avsticket till ÖV och där var det varmt på röret ut till ÖV men kallt på returledningen.
Röret till ÖV var varmt vid avsticket men kallare en meter bort mot ÖV. När detta började stabilisera sig hade GM ökat till 0 och VP la av.
Min slutsats är att det tar alldeles för lång tid mellan at VP startar pumpar varmt vatten till värmeslingan till ÖV får något av det.

Om nu UKVn bara är en volymsförstorare så kan den ju sitta som en blindtarmen vid sidan om.
Min tanke är att koppla ÖV-slingan direkt till VP innan UKV. Kortaste vägen. Vad säger ni?

Det är samma cp som används till värme som vid vv laddning och den går hela tiden kompressorn går. Vp styrs enbart av framledningen ut ur vp så om det tar lång tid för värmen att gå ur ukv tanken gör egentligen inget men beror på det låga flödet. Eftersom du inte har extern cp ska den interna gå hela tiden gör den inte det ?

D
Thomas_Blekinge skrev:
Nya iaktagelser:
Jag ändrare start GM till -60 och tillåten diff mellan beräknad och verklig framledningstemp till 15. VP startade jobba innan GN= -60 men ovanljud och jag begrep att det var varmvattenladdning. Under den tiden var CP inte igång, röret ut från VP till fram förblev kallt. Den uppmätta framledningstempen i VP ökade till över 55 C. Vid GM= -60 gick även CP igång så det var väl OK. Röret mellan VP och UKV blev varmt, men inte röret på utgång från CP.
Den uppmätta framledningstempen i VP gick ned till 42-46C.
Jag tror inte du skall bekymra dig så mycket över hur framledning och pump verkar fungera när du har VV-laddning. Cirkulationspumpen går öven under VV-laddning, men de märker inte det på rören som går ut ur VPn eftersom cirkulationspumpen cirkulerar vatten runt VV-beredaren då. Allt du har noterat under VV-laddning och därefter är helt normalt.

Huvudsaken var framgången att pumpen därefter började beta av gradminutrarna och kunde köra ända tills de var avverkade. Låt nu pumpen arbeta så och bekymra dig inte över att det inte verkar komma värme ut ur UKVn. Värmen försvinner inte utan kommer att komma ut ur UKV så småningom.

Nu har du följande uppgifter framför dig:

A. Ställ alla termostater (om du har några på max). Blir det för varmt i ALLA rum så drar du ner värmekurvan och vänta ett dygn typ. Är det fortfarande för varmt överallt så fortsätter du dra ner kurvan. När det är lagom varmt i något rum (och har varit så ett dygn typ) så ställer du ner termostaterna på den temperatur du vill ha. Detta är alltså ett långtidsprojekt. EDIT: Förresten... kanske modifierar detta lite, eftersom vi vet att nedervåningen har så mycket bättre värme, så behöver du inte maxa termostaterna på dessa.

B. Parallellt med att du arbetar med A så letar du efter varför du har sådant problem med flödet. Leta efter smutsfilter, det BÖR finnas eftersom det ingår 2 st i leveransen av 1245. Leta dessutom efter strypningar/ventiler som jag sa tidigare.

Redigerat av moderator:
Du ha alla termostater på max eftersom du redan har lågt flöde och sen måste du kolla upp vad som gör att flödet är så lågt ta in en kunnig rör mockare som kan flödes reglera dina radiatorer om du inte fixar det själv för flödet måste höjas. 1 rörs är inte enkelt att justera men det är inte bra för vp som det är i dag.

Justera in radiatorventilerna på 2-rörskretsen först och främst. Antagligen är de fullt öppna vilket gör att det mesta av flödet går igenom där. Som jag skrev tidigare, vad är det för radiatorventiler till 2-rörskretsen?

Men det leder inte till ökat flöde genom vp.

D
Men TS har två problem. Dels att han får för lite värme i övervåningen dels att flödet över värmepumpen är för lågt. Nu har han konfiguerat om pumpen så att den förhoppningsvis kan leverera ut värme som den skall. Men nu måste ju den värmen distribueras på ett vettigt sätt och då är det ingen lösning att göra undervåningen 30 grader varm och övervåningen 10 grader och säga att medelvärmen trots allt är 20...

Öppnar man alla termostater i undervåningen fullt så kommer flödet i ettrörskretsen att sjunka. Eftersom TS har ett ettrörssystem som ligger parallellt med tvårörssystemet så kan jag inte heller tänka mig att själva radiatorsystemet skulle vara orsaken till flödesproblemet (om det inte är igensatt eller strypt någonstans).

Om man kollar i den gamla loggen så ser man att det tar lång tid innan returen stiger det gör det inte i ett system som är för lite strypt ska man göra nått bör man nog öppna upp på övre plan. Vp går fortfarande i stort sett lika illa och kommer så göra så länge flödet inte höjs och det blir definitivt inte högre om man stryper mera.

D
VP går DEFINITIVT inte lika illa nu som den gjorde tidigare. Tidigare gick den kort tid och stannade på hög diff och nollade gradminutrar utan att ha betat av dem. Det betydde att den inte producerade värme enligt kurvan och kurvan fick justeras upp på grund av det, så att pumpen hamnade på stora minusgradminuter igen så att den skulle starta snabbt efter ett sådant "panikstopp". Det betydde att pumpen fick jobba korta intervall och starta ofta.

Hur kan du säga att den i princip går lika illa nu när den får beta av gradminutrar på det sätt som det är meningen, så kurvan kan justeras ner? Det kommer ge betydligt färre start/stopp och bättre reglering.

Maxa termostaterna i ettrörsslingan där uppe där det är för kallt, det är vi väl överens om. Men varför öppna termostaterna på bottenvåningen där det tidigare var tillräckligt varmt och där det kommer bli ännu varmare när pumpen går mer nu? Öppnar man upp termostaterna på bottenvåningen nu så kommer värmen på andra våningen att bli lidande.

Anledningen till att det tar lång tid för returen att stiga kan ju bero på att det är bra volym i systemet. Det är ju ingen som helst nackdel att det tar tid för returen att gå upp.

Redigerat av moderator:
Stämmer detta: TS får ut värme till nedervåningens 2-rörskrets samt att temperaturen på nedervåningen är OK, dvs runt 20grader? Övervåningens 1-rörsslinga blir inte varm på tilloppet samt att övervåningen är kallare än undervåningens 20grader? JA eller NEJ?

Redigerat:
DIY_freak skrev:
VP går DEFINITIVT inte lika illa nu som den gjorde tidigare. Tidigare gick den kort tid och stannade på hög diff och nollade gradminutrar utan att ha betat av dem. Det betydde att den inte producerade värme enligt kurvan och kurvan fick justeras upp på grund av det, så att pumpen hamnade på stora minusgradminuter igen så att den skulle starta snabbt efter ett sådant "panikstopp". Det betydde att pumpen fick jobba korta intervall och starta ofta.

Hur kan du säga att den i princip går lika illa nu när den får beta av gradminutrar på det sätt som det är meningen, så kurvan kan justeras ner? Det kommer ge betydligt färre start/stopp och bättre reglering.

Maxa termostaterna i ettrörsslingan där uppe där det är för kallt, det är vi väl överens om. Men varför öppna termostaterna på bottenvåningen där det tidigare var tillräckligt varmt och där det kommer bli ännu varmare när pumpen går mer nu? Öppnar man upp termostaterna på bottenvåningen nu så kommer värmen på andra våningen att bli lidande.

Anledningen till att det tar lång tid för returen att stiga kan ju bero på att det är bra volym i systemet. Det är ju ingen som helst nackdel att det tar tid för returen att gå upp.
Termostaterna ska vara helt öppna men det är inte dom man justerar flödet med det ska göras i radiator kopplen. Visst du har rätt vp går lite bättre nu men den går illa i alla fall så nått måste göras och det är inte vp det är fel på.

Först några bilder för sök av smutsfilter:

Jag har ökat systemtrycket några delsträck och justerat till -60 gm som startvärdet och 15 grader som max diff. Systemet svarade med larm 50: för högt prfessostattryck men förklaring att värmen inte kan transporteras bort tillräckligt snabbt, och andra felmöjligheter.
Jag öppnade alla BV-ventiler, gick ned i källaren och återstartade. GM var på -399. VP körde på, fram närmade sig 53-55 C, returen närmade sig 45-50C. Elementen i BV var varma, ÖV inte.
Jag öppnade alla termostater på ÖV.
Fram var kvar runt 53-55C, Åter på 48C. Plötsligt gick ÅTER ned till 38C. Fingerkänslorna på avasticket till ÖV visade att det gåt upp varmt vatten men väldigt litet ned.
Slutsats: Flödet är svagt och ännu svagare till ÖV. Inte så konstigt med tanke på byggsättet.
Jag har tittat i manualen och sett att två smutsfilter ingår i leveranssättet men jag kan absolut inte hitta något filter!!!

• IMG_0607.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0608.JPG
    Skapa konto
  • IMG_0609.JPG
    Skapa konto
  • IMG_0610.JPG
    Skapa konto
D
Har du plast runt vpn? Går rören in bakom pumpen mellan pumpen och väggen? Har du tittat där emellan?

Jag har ett annat förslag. Stämga alla radiatorer både ÖV och BV. Det verkar vara stopp nånstans, antagligen på returen. Om det flöder som det ska då öppna först ÖV och se om det blir varm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.