Självklart men jag har uppfattat det som att TS har flera separata problem och det ena av dem med ÖV har sina lösningar av olika slag. VP driften ger jag mig inte in på det finns redan de som har bättre vana och erfarenhet av det i tråden.

Varför kan du inte bara i justera flödena med en reglerventil på 2rörsystemet?

D
GK100 skrev:
Självklart men jag har uppfattat det som att TS har flera separata problem och det ena av dem med ÖV har sina lösningar av olika slag. VP driften ger jag mig inte in på det finns redan de som har bättre vana och erfarenhet av det i tråden.
Jo, det kan ju hända att han har. Jag menade bara att det är helt omöjligt att jobba med systemet som det är nu. UKVn installerades antagligen av någon anledning så det primära borde vara att få det mest grundläggande med värmepumpen att fungera så kan TS sedan se hur det fungerar.

För anledningen till om det blir kallt nu ligger säkerligen i att pumpen inte kan skicka ut värme som den skall.

GK100 skrev:
Har du möjlighet att flytta inkopplingen behöver du ingen ventil däremot troligen en pump till ÖV. Att öka pumparbetet så mycket att det räcker upp med befintlig pump och sen försöka strypa NV är att gasa och bromsa samtidigt och då kan du lämna alla fina pumpars energieffektivitet därhän. Man ska pumpa så lite som möjligt i båda kretsarna och när det nu blivit snetänkt på flera sätt är det bästa att stötta sämsta delen med egen pump och flyttad inkopplingspunkt.

Och all förbrukning ska du väl rimligtvis lägga efter UKV dvs både ÖV och befintliga.
Om man stryper flödet genom cp drar den inte mera energi den drar mindre energi eftersom den utför mindre arbete.

Om du har en nyare nibe vp 1245 eller 1226 så har dom inbyggd usb loggning kör loggning i ett dygn med loggning 1 gång per minut och bifoga loggen till forumet så ser man hur vp går. Går cp med samma hastighet hela tiden ?

Thomas_Blekinge skrev:
Tack för alla tipsen, jag tror ni förstår mitt elände. Vad skulle då vara en lämplig strypventil om jag avgrenar till ÖV direkt vid VP?
En anna fråga: Installatören har satt en Nibe UKV 100 i framledningsröret. Jag vet ej vad den är bra för men faktum är att när VP går igång så blir det rätt hög framledningstemp. men innan den går igenom UKV'n så slår VP av igen och det blir ingen riktig värme ut.
Jag antar att jag ska sätta avgreningen till ÖV före UKV?
Nej, alla avgreningar ska vara efter UKV. Det måste finnas nån extern CP som sitter efter UKV. Saknas du den ?! Om extern CP saknas efter UKV då är det feltänkt. Det brukar vara så.
Det är inte så konstig om VP lägger av efter ett tag. Det blir helt enkelt för varmt i framledningen som inte når ut ens till andra sidan av UKV och ännu mindre till elementerna.

D
Nibes Ukv kopplas ofta i serie som en ren volymförstorare. Då behövs ingen extern cirkulationspump.

Oj vilket engagemang!
UKV är kopplat i serie med bara två rör. Ett rör kommer från VP in i toppen på UKV. Sedan kommer ett rör ut från UKV i botten och detta är framledningen till samtliga raddar. Ingen CP här inte. Beskrivningen som Matsj ger stämmer med verkligheten. När VP går igång kommer det ut nästan 50C i röret mot UKV. På UKV utgång är det dock fortfarande ljummet. Sedan slår VP av igen och GM hoppar till 0.
Jag har loggat ett antal dagar och ska ge mig på att tolka ut.
Sedan ska jag återgå till fabriksinställningar.

D
Har du haft problem med knäppningar i radiatorerna? Vet du varför du har en Ukv? Den inkoppling du beskriver är korrekt och fungerar. Har det själv på det sättet.

Allt tyder på att du har för lågt flöde, om du inte har fipplat med inställningen för tillåten diff mellan vb ut och vb bör. Är det en nyinstallerad värmepump? Kan du inte beskriva historiken lite bättre.

När du säger att du inte har någon fart på vattnet på ÖV, betyder det att bara första elementet blir varmt? eller inget? Blir rören på ÖV varma? Man kan ju tänka sig att något element har blivit bytt och så har det hamnat ett tvårörskoppel i enrörsslingan? Jag har fyra enrörsslingor i mitt hus och kör pumpen på lägsta så pumptrycket borde räcka till om inte flödet smiter lättaste vägen genom ett oinstrypt element i tvårörsdelen?

smurfen72 skrev:
Om man stryper flödet genom cp drar den inte mera energi den drar mindre energi eftersom den utför mindre arbete.
Nu var det inte frågan om mindre flöde utan mer. Ska TS göra det vid högre difftryck för ÖV och oförändrad BV är strypning lika med förlust. Varför tror du varvtalsreglering är populärt vid alla enkla centrifugalmaskiner som följer de grundläggande affinitetslagarna?

Prova sätt cp på fast fastighet 100 % både när kompressorn går samt i vänteläge och se om flödet räcker till så att vp inte bryter.

GK100 skrev:
Nu var det inte frågan om mindre flöde utan mer. Ska TS göra det vid högre difftryck för ÖV och oförändrad BV är strypning lika med förlust. Varför tror du varvtalsreglering är populärt vid alla enkla centrifugalmaskiner som följer de grundläggande affinitetslagarna?
Det handlar nog till stor del om att omfördela flödet från nedre till övre plan. Menar du att 2 st cp drar mindre än 1 st cp som jobbar mot öppen övre plan och strypt nedre plan och sen tillkommer kostnaden för cp också. Utan att ha sett loggen eller systemet så gissar jag att det finns stora förbättringar att göra med befintlig utrustning om det justeras in rätt. Den slutsatsen drar jag eftersom vp bryter på max diff framledning vilket brukar vara 10 grader på Nibe har jag för mig och en vp som gör det är inte inställd alternativt fel installerad och då är det troligt att det finns en del annat som även går att optimera.

D
Jag tror inte heller att en strypning av tvårörssystemet skulle påverka energiförbrukningen på cirkulationspumpen så mycket. Det handlar om att få upp flödet i övervåningen och det kräver ju den pumpkraft som krävs, oavsett hur tvårörssystemet på nedervåningen ser ut.

Tänk dig att tvårörssystemet inte finns alls, utan att bara övervåningen skulle ha funnits. Då hade viss pumpkraft krävts. Sedan modifierar du detta ettrörssystem på två olika sätt:

A. Du kopplar en bypass (=tvårörssystemet) över hela ettrörssystemet. Nu krävs det mer pumpkraft på grund av ökat flöde, men det är ju bara för att flödet ökar.

B, Istället för en bypass som i A, så kopplar du in en totalt strypt bypass (=inget flöde alls). Det förstår man ju att det inte påverkar pumpkraften som behövs i ettrörssystemet eftersom det inte förlorar något tryck/flöde. Det är ju samma sak som att bypassen inte finns.

Alltså så går det inte åt mer energi för att man stryper tvårörssystemet.

Energiförbrukningen av CP (gammel eller ny) är intge så avgörande, bara jag får något flödet uppe.
VP med UKV nyinstallerades 2010 när vi flyttade in. Hur det var innan med den gamla elpannan vet vi inte för det var ett dödsbo.
Flödet i ÖV har fungerat ibland, oftast inte eller inte bra. Ibland har jag lyckats starta flödet i ÖV genom att stänga alla raddar i BV men det tog en bra stund innan flödet uppe kom igång.
Jag har kollat alla koppel i ÖV så att de var inställda för enrörs. Faktum att det ibland faktiskt blev flödet visar att den inställningen stämmer.
Flödet är dock även då ganska liten. Jag har inget att mäta med elementen blir varma nästan bara närmast termostaten.
Men jag tror att det är fler olika problem. VP's korta pumptid och de hoppande GM är kanske det första att åtgärda.
Jag tackar iaf för all hjälp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.