Hej!
Jag skulle behöva 4mm furuplywood som är bredare än 1250 mm till ett projekt, vet någon om detta går att få tag på? Jag har kollat Sonsab och Holms i Stockholm och de stora byggmarknaderna men de verkar inte ha detta. Har någon ett tips på en leverantör? Jag har kollat på fanerad MDF men inte heller det verkar finnas med furufaner.
Ett alternativ skulle annars vara att hitta plywood som har ådringen på "fel ledd" dvs ytskiktet tvärs längsrikningen, (finns denna produkt över huvud taget?)

/H

J
Plywood finns i många olika tjocklekar, 0,4 – 50 mm, beroende på vilket träslag den är tillverkad av. De vanligaste tjocklekarna vi använder i Sverige är 9, 12, 15, 18 och 21 mm. Formatet bestäms av den maskinella utrustningen men vanliga standarder som efterfrågas är 1220 x 2440 mm, 1525 x 1525 mm, 1525 x 3050 mm.
Nu var det ett tag sen men visst finns det 1525x3050 i storlek men frågan är om den finns i den önskade tjockleken och materialet..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nej, det behöver vara furu tyvärr.

Jag tänker att man borde kunna laska ihop två sjok genom att ta bort ett lager i taget så man får en trappa från ena sjoket till det andra och sedan limma. Tänker att "trappsteg" om ett par centimeter kan vara lagom.

U
Om du har firma kan du göra en specialbeställning. Det blir dyrare såklart, särskilt om du inte ska ha mycket. Kolla t.ex med Kärnsund eller Glimåkra.

Eller försök hitta ett finsnickeri som pressar mycket, de kanske kan ta det tillsammans med någon annan limning om det inte är bråttom. Det ska inte vara någon jättesak att tvärfanera en 3 mm MDF, givet att fanerarken finns, pressen är varm och limspridaren framme. Men det blir såklart en arbetskostnad ändå.

Tack för alla tips! Blir att ringa runt lite i veckan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.