Hej!

Jag håller på att bygga ett plank. Platsen är vindutsatt, framförallt fyra plintar som inte ligger i lä för vårt hus. Av den anledningen är min plan att förstärka med egenlagd betong kring dessa fyra plintar, för att stärka konstruktionen. Nu när allt är förberett (har lagt armeringsjärn bla) uppkommer en fråga jag gärna vill ha svar på; Finns det någon risk att den egenlagda betongen kan skada plinten (också betong) i härdningsprocessen? Typ sprickbildning och då att min förstärkning snarare blir en försvagning?

Mvh.

Nej.

Nej det bör det inte göra. Dock hade det haft större effekt att gjuta en större egen klump än att bygga på en färdig. Risken för sprickbildning mellan de olika gjutningarna blir större vilket riskerar leda till rost i konstruktionen.

Nej, det är ingen risk, den bästa kontakten mellan plint och din gjutning uppnår du om stålborstar ytan på plinten , borrar in din armering och att du före gjutningen blöter ner plinten samt penslar på en blandning av ren cement (alltså inte betong) och vatten. Konsistensen ska vara som filmjölk ungefär.

Tack så mycket för era (snabba) svar!

Kromo-> Ja, gjuta eget hade varit ännu bättre. Jag TROR att egen gjutning hade inneburit en något större yta att gräva, då gjutrör är bredare än plintarna jag valt. Planket byggs där en trädallé funnits och är full med rötter, plus att det är väldigt stenigt. Både stora och små stenar. Så jag har kämpat på ordentligt med mina 14 hål :)

mexitegel -> Tack, ev gör jag ngt av det du beskriver. Blandningen du beskriver ska torka in först innan jag fyller på med betong?

Mvh.

Det brukar bli lagom att pensla på innan man börjar blanda betongen.

mexitegel mexitegel skrev:
Det brukar bli lagom att pensla på innan man börjar blanda betongen.
👍🏻 Tackar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.