Hej!
Har nyligen köpt hus och är helt grön på detta. På fasaden har färgen släppt (se bilder).
Hur bör jag göra här, räcker det att måla om, eller behöver jag göra mer innan? Vad beror det på att färgen släppt?
Har nyligen köpt hus och är helt grön på detta. På fasaden har färgen släppt (se bilder).
Hur bör jag göra här, räcker det att måla om, eller behöver jag göra mer innan? Vad beror det på att färgen släppt?
Skrapa bort allt löst, grundolja där det blir trärent (om träet är ok och inte mjukt alltså), och måla med ny färg 2 ggr. Så brukar jag göra iaf.
Sånt här underhållsplock kommer du att få hålla på med lite då och då, framförallt på södersidan.
Sånt här underhållsplock kommer du att få hålla på med lite då och då, framförallt på södersidan.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Verkar ju även vara nån halvknepig konstruktion där locken livar med yttre kant på plattan?
Kan vara läge att tjocka på det hela genom tilläggsisolering så att fasaden (och det vatten som rinner nerför den) kommer utanför utanför plattan?
Kan vara läge att tjocka på det hela genom tilläggsisolering så att fasaden (och det vatten som rinner nerför den) kommer utanför utanför plattan?
Det som ser ut som plattan är en kabel, panelen går utanför som den skallK Kasken skrev:
Bild tre ser ut som ngn larv….
Ändträ på stående panel är känslig, regn mm bildar droppar där och sugs upp i panelen om det inte ok gjort. Det skall vara luftigt vid ändträt och helst skall panelen vara kapad snett så det blir en droppnos samt behandlad så fukt inte sugs upp.
Panelen vid trallen ser helt slut ut, rötskadad och behöver bytas. Avståndet till trall är för litet, går inte underhålla och fukt sugs upp. Ni kan byta skadade brädor och görs det rätt kan det hålla länge, men är inte optimalt.
Kabeln dikt an mot panelen gör också att fukt samlas där och panelen tar stryk. Skulle låta ngn flytta ned den ett par cm.
Ändträ på stående panel är känslig, regn mm bildar droppar där och sugs upp i panelen om det inte ok gjort. Det skall vara luftigt vid ändträt och helst skall panelen vara kapad snett så det blir en droppnos samt behandlad så fukt inte sugs upp.
Panelen vid trallen ser helt slut ut, rötskadad och behöver bytas. Avståndet till trall är för litet, går inte underhålla och fukt sugs upp. Ni kan byta skadade brädor och görs det rätt kan det hålla länge, men är inte optimalt.
Kabeln dikt an mot panelen gör också att fukt samlas där och panelen tar stryk. Skulle låta ngn flytta ned den ett par cm.
Nu vid en återblick så ser jag vad du menar, det blev lite synvilla över det hela.Kalle B skrev:
Men även om locken är utanför plattan så måste det vara precis bara locken som är utanför, bottenbrädan livar med plattan? Bottenbrädan borde i min värld även den vara ordentligt utanför plattan. Jag kanske tänker fel?
Stort tack för allas engagemang, det uppskattas. Det låter som att jag på egen hand kan börja med ovan, alltså skrapa bort det som är löst, grundolja och sedan måla.H HJ-C skrev:
Sedan behövs det ett större ingrepp på garagefasaden vid trallen, som verkar ha ruttnat. Det behöver jag nog hjälp med.
Vet du när det blev målat senast?D Djungelfrukt skrev:
Någon har ju spikat panelen senare (bild 2), man undrar ju varför. Är träet mjukt där? Kan hända att det inte räcker att pensla i mera färg...
Hela fasaden ska ha målats 2018. Har ingen aning varför det sitter spikar där.. Det känns inte mjukt där iaf.S Sir Duke skrev:
Bild 2 och 3 känns ju inte så problematiska. Bild 1 där allt slutar tätt mot trall är ju mer bekymmersamt precis som andra påpekat. Både läget/konstruktionen i sig, och det synliga skicket. Hur känns träet där? Lär ju ha kunnat suga upp stående vatten underifrån, eller att slagregn blöter ner det, eller blöta höstlöv, snödrivor etc.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


