6 474 läst ·
45 svar
6k läst
45 svar
Explosionsartad ökning av luftkonditionering driver upp energikonsumtionen
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 3 684 inlägg
Energikonsumtionen i världen drivs upp av vårt behov av att kyla ner våra byggnader, menar analytiker.
Du kan läsa artikeln här: Explosionsartad ökning av luftkonditionering driver upp energikonsumtionen
Du kan läsa artikeln här: Explosionsartad ökning av luftkonditionering driver upp energikonsumtionen
Tror det är för att folk är mer bekväma av sig, samt att vi som bor i länder där kyla knappt behövs skaffar det för att vi har råd.
Däremot saknar många äldreboenden möjlighet till kyla, och där tycker jag att det behövs
Däremot saknar många äldreboenden möjlighet till kyla, och där tycker jag att det behövs
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 732 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 732 inlägg
"Ett problem som man ser är dock att de som bor i lägenheter av regelskäl är utelämnade till att välja en portabel enhet."
Inte i alla länder dock. Kollar man på bilder från t ex Ukraina så ser man utedelar till värmepumpar utanför vart och vartannat lägenhetsfönster. Jag brukar alltid undra hur bökig servicen är och hur ofta det hänt att en enhet trillat ner, men eftersom man inte hör något om olyckor verkar det fungera. (Antar att de används både till uppvärmning och nedkylning.)
Inte i alla länder dock. Kollar man på bilder från t ex Ukraina så ser man utedelar till värmepumpar utanför vart och vartannat lägenhetsfönster. Jag brukar alltid undra hur bökig servicen är och hur ofta det hänt att en enhet trillat ner, men eftersom man inte hör något om olyckor verkar det fungera. (Antar att de används både till uppvärmning och nedkylning.)
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag har räknat litet på kostnaden att köra modern LLP typ Daikin Caldo 40 i kylläge. Obetydlig förbrukning typiskt som mätt via deras app, handlar om några kWh/dygn bara dvs några kronor.
Så mitt råd till svärmor med denna anläggning: ställ den på 23 grader och njut av en dräglig innetemp oavsett dessa värmeperioder vi har ibland.
Sedan ska vi inte tala om vinsten under uppvärmningssäsongen. Generellt för moderna luft-luft-VP så handlar det om att vi har anläggningar som drivs till ca 80% av solenergi för att producera värme (och kyla när det är aktuellt).
Att det finns maskiner med otroligt mycket sämre effektivitet betvivlar jag inte, bara säger att det kan vara extremt effektivt och även "klimatsmart" som man brukar säga nu för tiden.
Så mitt råd till svärmor med denna anläggning: ställ den på 23 grader och njut av en dräglig innetemp oavsett dessa värmeperioder vi har ibland.
Sedan ska vi inte tala om vinsten under uppvärmningssäsongen. Generellt för moderna luft-luft-VP så handlar det om att vi har anläggningar som drivs till ca 80% av solenergi för att producera värme (och kyla när det är aktuellt).
Att det finns maskiner med otroligt mycket sämre effektivitet betvivlar jag inte, bara säger att det kan vara extremt effektivt och även "klimatsmart" som man brukar säga nu för tiden.
Problemet är inte de luftvärmepumpar som sitter i villor i Sverige och används för att kyla ett par månader om året. Det finns städer i världen med fler invånare än Sverige där man aldrig behöver använda värmepumpen för värme och solel inte finns på kartan.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ser att jag var litet otydlig här. Vad jag ville säga är att en modern luft-luft-VP typiskt ger 5 kW värme ut för varje kW man matar in i form av elenergi. Det är litet olika beroende på utetemp men jag säger "typiskt". Då blir det med automatik att man kör ca 80% solenergi.H Harald Blåtumme skrev:
I denna inmatade elenergi finns ju en viss energimix som I Sverige består i runda slängar av 1/3 kärnkraft, 1/3 vattenkraft och 1/3 övrigt bla sol- och vindkraft men även en del förnyelsebart och fossilt.
Så i Sverige är det inte orimligt att man som LLP-användare kör med kanske 90% solenergi när man använder anläggningen för att generera värme under den kallare delen av året.
Saknar uppgifter om effektivitet vad gäller kylning under sommarmånader men skulle tro att effektivitetsgraden är jämförbar, dvs att man till övervägande del kyler med solenergi. Det är en mycket intressant teknologi som inte synts så mycket i allt ståhej kring statsbidrag till solceller, vindkraft osv.
Precis. I de FLESTA länder har även lägenhetsinnehavare rätt att montera LLP.Magnus E K skrev:
"Ett problem som man ser är dock att de som bor i lägenheter av regelskäl är utelämnade till att välja en portabel enhet."
Det är bara i Sverige man bestämt det. Och antagligen inte i alla hus heller.
Det finns kunskap men man struntar i det i många fall. Byggen med gigantiska glasfasader åt söder, sedan är det kutym bland nyblivna tomtägare att rensa bort varenda skuggande träd. Inte konstigt att husen blir varma som bastu sommartid och måste kylas med ännu mer energi.
Tänk om folk kunde planera lite också.
Tänk om folk kunde planera lite också.
Behöver inte vara nån 100 meter tjock granskog. Räcker med något högre träd framför som ger skugga mitt på dagen när det är som värst. Dessutom med högväxande träd tillräckligt nära huset så får man skugga när solen står högt (sommar) men släpper genom det när solen står lågt.
Nej, använd naturen i planeringen istället för att besinningslöst bara avverka allt och bygga in sig i korkade energiberoenden som lätt kunde undvikas.
Nej, använd naturen i planeringen istället för att besinningslöst bara avverka allt och bygga in sig i korkade energiberoenden som lätt kunde undvikas.