För någon vecka sedan bestämde jag mig för att göra ett litet experiment. Michael ska byta värmesystem, men till vad? Jag startade en forumdiskussion för att se vilka råd Michael kunde få där. Sedan frågade vi en VVS-konsult och en energirådgivare, vad de hade för råd att ge. Till sist skulle Michael få tycka till om hur han tyckte bäst om att få råd om sitt värmesystem. Från experter eller Byggahus forum?

Du kan läsa blogginlägget här: Experimentet avslutat, Michael har valt

Tror jag är ett bra val.

nu bor ju Michael nere i skåne så man kan väl belasta markslingorna hårdare där än vad man kan häruppe i norrland men jag skulle ändå vilja se en liten beredskap för att stoppa ned lite mer slang.

Det stora pluset som jag ser är att jordvärme är tyst.

Roligt expriment. Jag upplever också att det är hög nivå på många av svararna i forumet. Då är jag ändå själv processingenjör.

Enda missen här är att man redan i första inägget i tråden berättar att det är ett experiment och att tråden kommer att jämföras mot en artikel baserad på experters rådgivning.

Det gör att deltagarna i tråden kan få ett helt annat fokus och agerande än vad de annars skulle haft, och man kan därför inte säga att tråden är representativ.

Bättre hade varit om michael själv, precis som så många andra, hade startat en tråd med sina frågor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.