3 620 läst ·
1 svar
4k läst
1 svar
expasionskärl till vedpannor
Det finns många sätt att koppla in ett öppet kärl på en vedpanneanläggning.
Jag har anammat förslagen från: www.energifirman.com
Botten på kärlet är kopplad till botten av acctanken.
Pannans stigarledning går också till kärlet men där är den ansluten högst upp på kärlet en bit ovanför kärlets skvallerledning..
Jag har även kopplat ihop tankens toppanslutning på detta vis och på så sätt betryggads en väl fungerande avluftning av panna och tank.
Jag har hällt i paraffinolja i kärlet för att få ett flytande lock som ska förhindra syresättning av systemvattnet.
Jag har anammat förslagen från: www.energifirman.com
Expansionskärl - viktigt!
Expansionskärlet bör i fastbränsleinstallationer vara av den öppna typen. Det är dessutom en viktig värmeförlustkälla. Av säkerhetsskäl måste nämligen kärlets stigarrör vara anslutet till värmesystemets högsta punkt. Det är tyvärr samtidigt det ställe där det varmaste vattnet i systemet finns och därmed är temperaturen i kärlet densamma som systemets högsta. Då det är vanligt att kärlet placerats i ett utrymme som inte tillhör den normalt uppvärmda delen av huset kommer också värmeförlusterna att tillhöra de direkta förlusterna. Visserligen är det en säkerhet mot att vattnet fryser i kärlet att ha tillgång till varmt vatten i kärlet men ett välisolerat kärl kan lika väl vara anslutet till den kallaste delen av systemet dvs. en lågpunkt. Säkerhetsaspekten tillgodoses i vårt system som också tipsar om hur man förhindrar att den öppna vattenytan i kärlet också är en källa till syresättning av pannvattnet. Det är den enskilt största källan till att livslängden på installationen ur korrosionssynpunkt blir begränsad.
Så här har jag gjort.Expansionskärl - öppet system
Eftersom expansionskärlets viktigaste uppgift inte bara är att ta hand om den ökade vattenvolym som uppstår därför att vattnet utvidgar sig då det blir varmare, utan också ska ta hand om volymökningen på grund av de ångblåsor som uppstår då systemet av någon anledning har bringats i kokning, är den enklaste anslutningen den på toppen av systemet. Där uppstår nämligen ångblåsorna eftersom det statiska trycket är lägst där. Problemet med att ansluta i högsta och därmed varmaste punkt, är att expansionskärlet därigenom utgör en stor värmeförlustkälla eftersom varmt vatten hela tiden pumpas ut och in i kärlet. Ett sätt att minimera förlusterna är att flytta den ordinarie anslutningen från kärlets gamla anslutning i botten till en punkt strax under toppen eller rentav på locket på kärlet. Dra sedan en ny anslutning från systemets lägsta punkt eller åtminstone från den kalla delen av systemet och anslut den till expansionskärlets bottenanslutning. Då får man ett expansionskärl som normalt arbetar med kallt vatten och värmeförlusterna minimeras.Skulle systemet koka så blåser vattenångan från den höga punkten till utrymmet ovanfär vattenytan i kärlet. En viktig källa till syresättning av systemvattnet är den fria yta som pannvattnet exponerar i expansionskärlet. Ett sätt att minimera detta är att lägga ett flytande lock som har en diameter som är något mindre än kärldiametern inuti kärlet. Ett expansionskärl skall vara dimensionerat för att kunna ta hand om den mervolym som uppstår på grund av att vattnet blir varmt. Dimensionering Antag att vattentemperaturen i extremfallet varierar mellan 20 och 100 grader C. Volymutvidgningen är då 3,8% (från 0,001007 till 0,001045 kg/m3). Ett expansionskärl som kan rymma systemets hela volym x 0,04 räcker alltså.
Botten på kärlet är kopplad till botten av acctanken.
Pannans stigarledning går också till kärlet men där är den ansluten högst upp på kärlet en bit ovanför kärlets skvallerledning..
Jag har även kopplat ihop tankens toppanslutning på detta vis och på så sätt betryggads en väl fungerande avluftning av panna och tank.
Jag har hällt i paraffinolja i kärlet för att få ett flytande lock som ska förhindra syresättning av systemvattnet.
Klicka här för att svara