Hej, jag är helt novis på detta så jag hoppas på hjälp härinne. Mitt expansionskärl till bergvärmepumpen tappar trycket, när jag fyller på med vatten så är allt bra men sedan så försvinner trycket igen. Jag hittar inget läckage på elementen. När jag släpper ut vatten via den röda ratten på bilden störtdyker den svarta mätaren mot noll. Kan expansionskärlet var fullt med vatten och ingen luft? Hur kollar jag sånt? Finns det något annat jag kan kolla? Vad kan vara fel?
Ingen luft i blåsan i kärlet , då dyker det eller ökeár snabbt vid fyllning
I botten på kärlet sitter det et plastlock och under är en ventil , samma sort som på bildäcken
Peta lite på piggen , då ska det pysa , kommer vatten så är det hål på blåsan bara byta kärl
Har du en kompressor eller en bilpump kan du fylla luft .
Släpp ut vatten til ca 0,5 bar fyll luft till 1,2 bar . släpp ut vatten igen fyll på luft , fortsätt tills det inte går att släppa ut mer vatten och trycket på luften är ca 1,2 bar , då reglerar du trycket ( samma sätt som en bil ) till
0,60 bar och sedan fyller du med vatten lite försiktigt till 1 bar , trycket ska då öka sakta
I botten på kärlet sitter det et plastlock och under är en ventil , samma sort som på bildäcken
Peta lite på piggen , då ska det pysa , kommer vatten så är det hål på blåsan bara byta kärl
Har du en kompressor eller en bilpump kan du fylla luft .
Släpp ut vatten til ca 0,5 bar fyll luft till 1,2 bar . släpp ut vatten igen fyll på luft , fortsätt tills det inte går att släppa ut mer vatten och trycket på luften är ca 1,2 bar , då reglerar du trycket ( samma sätt som en bil ) till
0,60 bar och sedan fyller du med vatten lite försiktigt till 1 bar , trycket ska då öka sakta
Du behöver inte springa och köpa på övertid , fyll bara så det har ca 0,6 bar så fungerar värmen
Men titta inte på manometern , den åker jojo med tempen på värmen , kan variera mellan 0,3 och 1,5 bar men gör inget ,blir det över 1,5 bar så öppnar säkerhetsventilen och släpper ut lite
Men titta inte på manometern , den åker jojo med tempen på värmen , kan variera mellan 0,3 och 1,5 bar men gör inget ,blir det över 1,5 bar så öppnar säkerhetsventilen och släpper ut lite
Klicka här för att svara