Medlem
· malmöhuslän
· 113 inlägg
Hej. Har haft dålig eller ingen alls värme I elementen både nere och på ovanvåningen. Har luftat och motionerat piggarna. Ingen luft har kommit alls. Upptäckte häromdagen att det inte fanns luft i expansionskärlet, tryckte in 0,5 bar, med kompressor. Händer fortfarande ingenting i elementen. Ventilen verkar hålla tätt. Hur vet man hur mycket vatten man ska ha i expansionskärlet? Eller det sköter sig själv?
Släpp ut vatten med helst någon ventil tills manometern visar noll,går med säkerhetsventilen med. Fyll luft till 0,6 bar, släpp ut mer vatten, osv tills det är 0,6 bar luft och manometern inte rörs sig högre, det ska var tomt på vatten i kärlet. Sen fyller du vatten till ca 0,9 - 1,1 bar FÄRDIGT
Medlem
· malmöhuslän
· 113 inlägg
Hej. Tack för snabbt svar. Du menar att jag ska fylla på luft 0,6 på expansionskärlet och under tiden tömma med säkerhetsventilen så att manometern går i botten? Och när manometern är helt nere och expansionskärlet har 0,6 bar först då fyller jag på till manometern står på 0 9-1,1?J jonaserik skrev:
Medlem
· malmöhuslän
· 113 inlägg
Medlem
· malmöhuslän
· 113 inlägg
Medlem
· malmöhuslän
· 113 inlägg
Medlem
· malmöhuslän
· 113 inlägg
Medlem
· malmöhuslän
· 113 inlägg
Medlem
· malmöhuslän
· 113 inlägg
Medlem
· malmöhuslän
· 113 inlägg
J jonaserik skrev:
Ja jag har tömt nu med den röda säkerhetsventilen. Då gick manometern snabbt ner och har nu rätt tryck i expansionskärlet och på manometern.J jonaserik skrev:
Då är det bara att vänta och se vad som i elementen?
Medlem
· malmöhuslän
· 113 inlägg
Ok det ska jag göra. Och om det nu bara kommer vatten från elementen, så ska värmen komma förr eller senare? Vi har golvvärme i en stor del av huset också, där ett rum slutat ge värme. Då kan man lufta golvvärmesystemet också?J jonaserik skrev: