Hej!

Jag ska skruva upp takfästen till duschdraperistången. Medföljande plugg och skruv funkar nog inte eftersom taket består av en gipsskiva med luft bakom. Samtidigt har jag hört att expander och badrum inte är bästa kombinationen.

Hur löser jag detta på ett korrekt sätt?

Om det bara är till en duschdraperistång bör du kunna använda Fischer UX-plugg i lagom storlek. I enkelgips är rekomenderad belastning för denna plugg ca 10 kg.

om det är i taket du skall skruva så är det väl glespanel pakom gipsen. Kan du lista ut var denna sitter kanske du kan skruva direkt i den...

Nej, det är ett sänkt innertak som det ska skruvas i. Dvs originaltaket (gips på panel) finns kvar ca 5 cm ovanför detta. Reglarna till gipset ligger på sidorna eftersom det är snedtak så jag måste fästa dessa i bara gips med luft ovanför.

Fischer UX-plugg alltså? Funkar det i badrum? Så att man kan få tätt och så.

• IMG_6639.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ingen plugg i världen som håller tätt. Det får du fixa med silikon.

Jo, jag har ju silikonat de pluggar jag satt i kakelväggen men en expanderplugg känns svår att silikona. Funkar det bra med UX-pluggarna?

UX-pluggen är som vilken plasplugg som helst, förutom att den bildar en klump bakom skivmaterialet. Kan även användas som vanlig plugg i homogen vägg.

fischer-ux-2.jpg

Fanns inga Fischerpluggar på XL Bygg, köpte Bårebo Skivplugg "Stella" istället. Är också nån slags plastplugg som ska expandera. Borde väl vara OK?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.