Byggahus.se

Expanderbar vattenslang eller gardena roll upp?

1. M
    Medlem · 22 inlägg

marcusL79

Medlem
    Vi behöver en ny lång (+40m) vattenslang. I dagsläget har vi en gammal skitslang som vi får dra runt huset. Slangen veckar sig hela tiden och nyper av flödet. Som det är nu är det såpass omständigt att varje dag släpa/hänga upp slangen att den får ligga mer eller mindre ute hela tiden. Söker därför en ny smidig och hållbar lösning.

Det självklara alternativet tror vi är gardena roll upp 35m, men tom den är tyvärr lite kort så vi kommer väl fånga en lös slangvinda stående ute i trädgården som vi kan koppla på/förlänga.
    Funkar det att rycka lite i slangen för att den ska rulla in sig när slangen går runt hörnet på huset, eller måste man gå till själva rullen och rycka?

Ni med längre expanderbara vattenslangar, hur är de rent praktiskt? Säg att vi köper en 50m som vi hänger upp på väggen, kan den då hänga kvar där när slangen vattenfylld fast man kanske bara behöver 5m?
    Annat att tänka på när det gäller de expanderbara? Har inte hört så mycket om dem.
    Kvalité? (Tänker inte köpa den billigaste)

Jag är inne på gardena roll upp, min fru är inne på en expanderbar.

Väldigt tacksam för erfarenheter, tips eller förslag.

2. F
    Medlem · Stockholm · 1 820 inlägg

fiskbuggaren

Medlem
    Jag tycker inte att det funkar att rycka runt hörn. Inte heller behöver man gå fram till vindan men du vill ha fri väg och sträckt slang mellan dig och vindan när du rullar in.

3. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 548 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Gräv ner en pem-slang och ha en utkastare med sommarvatten.

4. M
    Medlem · 22 inlägg

marcusL79

Medlem
    Vi har faktiskt en nedgrävd pemslang kopplad från brunn/pump med två utkast ena sidan av huset. Dock så har den en tendens att (nästan) sina på sommrarna även om vi inte vattnar.

Men det är klart att det går att gräva en pem från utkastet i väggen (som vi inte har än) och som kommer upp på lämpligt/lämpliga ställen i trädgården. Blir ju dock ett lite större projekt, men kanske rätt för framtiden

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.