986 läst ·
6 svar
986 läst
6 svar
Expandera boendet
Hur funkar det med en expansion av villalånet, eller vad man ska kalla det. Jag är lite grön på detta. Det är en byggnad som redan finns i anslutning till huset som ägs av grannen jag har möjlighet att köpa på sikt. Hur ställer sig banken till en sådan affär? Självklart ökar väl värdet på hela fastigheten. Vad kallas en sådan affär / lån? Kan den bara bakas in i det befintliga lånet eller vad är brukligt?
Om du gör en så kallad fastighetsreglering och slår ihop fastigheterna så du fortfarande bara har en fastighet kan du baka ihop det med befintligt lån. Gör din bak en gemensam säkerhet på båda fastigheterna så kan du baka ihop lånet till ett även utan att slå ihop fastigheterna.
Annars är det normalt två skilda lån då det är två skilda fastigheter.
Annars är det normalt två skilda lån då det är två skilda fastigheter.
Jag kanske inte använder rätt benämningar, extrabyggnaden står redan på min tomt fast ägs av grannen (med nyttjanderätt förstås). Är det är någon skillnad på var byggnaden står för köpets / lånets skull, fördel / nackdel?
[edit] det är en förrådsbyggnad om det har någon betydelse
[edit] det är en förrådsbyggnad om det har någon betydelse
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Du kan ju alltid låna mer på din fastighet, om det finns ett värde att belåna. Prata med banken om hur de vill att du värderar fastigheten, de samarbetar med värderingsmän.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Lån får du baserat på säkerhetens värde och din återbetalningsförmåga. Om du köper en ytterligare byggnad ökar den rimligen fastighetens värde så att du kan låna mer givet att din återbetalningsförmåga bedöms vara bra nog.
Rent fastighetstekniskt låter det som att du kommer köpa en byggnad på ofri grund som per automatik kommer att bli en del av fastigheten. Detta i och med att fastigheten och byggnaden som står på den kommer i samma ägares hand.
Därmed kommer du alltså att ha samma säkerhet (fastigheten utökad med uthuset) för såväl gamla som nya lån.
Rent fastighetstekniskt låter det som att du kommer köpa en byggnad på ofri grund som per automatik kommer att bli en del av fastigheten. Detta i och med att fastigheten och byggnaden som står på den kommer i samma ägares hand.
Därmed kommer du alltså att ha samma säkerhet (fastigheten utökad med uthuset) för såväl gamla som nya lån.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Ren nyfikenhet. Hur kommer det sig att det finns en förrådsbyggnad med annan ägare på fastigheten?
Det är inte så konstigt som det låter kanske, det är flera hus som har hört ihop en gång i tiden och som styckats av förmodligen på grund av affärsmässiga (skattetekniska?) Ingen aning för övrigt. Jag är ny på det här.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara