14 287 läst ·
30 svar
14k läst
30 svar
Expander till gipsvägg fungerar inte, varför...?
Är det enkel eller dubbelgips, den första nästan omöjligt att fästa en exspander i så den sitter fast, med dubbel så brukar det gå. Skaffa s.k butterfly, och långa skruv, finns utan krok med, men kommer inte ihåg namnet nu och används ofta i EL-yrket, andra kanske vet. Den ska dras med måtta så den bara nyper lite lätt. Viker ut sig på baksidan och spänner fast ,kan bli några stycken beroende på vad som ska fästas
tack! Ska höra mig för med järnhandeln!J jonaserik skrev:Är det enkel eller dubbelgips, den första nästan omöjligt att fästa en exspander i så den sitter fast, med dubbel så brukar det gå. Skaffa s.k butterfly, och långa skruv, finns utan krok med, men kommer inte ihåg namnet nu och används ofta i EL-yrket, andra kanske vet. Den ska dras med måtta så den bara nyper lite lätt. Viker ut sig på baksidan och spänner fast ,kan bli några stycken beroende på vad som ska fästas
Annars finns det ju speciella i stål för just enkelgips..
https://sandbergsjarn.se/produkter/...lC1_n9RAioI33Vuz6tdiykESF7xdEviRoC7UYQAvD_BwE
https://sandbergsjarn.se/produkter/...lC1_n9RAioI33Vuz6tdiykESF7xdEviRoC7UYQAvD_BwE
Den sorten fungerar, men för att få det bra så måste den dras fast med en s.,k mollytång som fäster och spänner ihop den på rätt sätt, nackdel med sådan att den är i princip omöjligt att ta bort om det skulle behövas. Det jag sa om butterfly finns även i en plastvariant som använd mycket på EL-sidan men har inget E-nummer för den nu, då behövs att köpa längre skruv, man borrar först i regeln och märker hålen i skivan, därefter sätts skruv och fäste i regeln och träs in i hålet , den ska gå så ångt in så den fäller in vingarna och dras med skruven tills man känner att det blir lite motstånd.
Produkter som diskuteras: "mollytång"
Metallexpandertänger
Metallexpandertänger är specialverktyg som är avsedda för montering av metallexpander. Dessa verktyg är utformade för att erbjuda en effektiv och enkel montering, vilket bidrar till att hålla nere kostnaderna på plats.
Läs mer
hej,J jonaserik skrev:Den sorten fungerar, men för att få det bra så måste den dras fast med en s.,k mollytång som fäster och spänner ihop den på rätt sätt, nackdel med sådan att den är i princip omöjligt att ta bort om det skulle behövas. Det jag sa om butterfly finns även i en plastvariant som använd mycket på EL-sidan men har inget E-nummer för den nu, då behövs att köpa längre skruv, man borrar först i regeln och märker hålen i skivan, därefter sätts skruv och fäste i regeln och träs in i hålet , den ska gå så ångt in så den fäller in vingarna och dras med skruven tills man känner att det blir lite motstånd.
Tack! Jag ska kolla på sånna idag.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
97 kr inkl moms
Läs mer
om man inte vill ordna längre skruv så kan man tex borra ett ca 15-20mm hål i reglen ca 30 mm in ,då behöver man bara en molly som klarar att greppa 15mm träJ jenbod91 skrev:
Använd Molly i stället. Då kan du expandera fast pluggen först, och skruva dit regeln i nästa steg.J jenbod91 skrev:Hej,
Just nu håller jag på att bygga en vägg. Jag har en regel 45x70 som ska fästas i en gipsvägg.
Jag har testat nu 2 olika gips plugg och expander. Olika längder på skruvarna, men inget fungerar. Man kan liksom bara dra ut regeln med lätthet. Alltså, pluggen har inte expanderat, och dessutom "snurrar" skruven bara när man skruvar in till max.
Vad gör jag för fel?
Andra tips på att få upp regeln på gipsväggen?