Jo, men det är det jag inte riktigt fattar varför bara telia ska det inte vara lika för ALLA eller ska dom straffas bara för att dom är störst?
 
Swetrot skrev:
Jag vet faktiskt inte om Telia har några egentliga fördelar av sin befintliga tinfrastruktur när fiber skall dras till ett helt nytt bostadsområde där ingenting alls finns draget tidigare. Jag kan inte tänka mig att Telia gör det billigare och bättre än någon annan baserat på att de skulle ha några dolda och hemliga fördelar. Däremot har de erfarenhet av att bygga nät, de känns naturliga att ringa och fråga hur man skall få telefon och de utför tjänsterna. De andra telebolagen hoppas som vanligt kunna "snylta" och sno åt sig kapacitet i en infrastruktur som någon annan byggt åt dem.
Även om området är nytt så utnyttjar man ju befintlig infrastruktur när man drar fram fiber till det nya området. Telia drar ju inte helt nya fiberanslutningar hela vägen till coreswitcharna i Stockholm (eller var de nu ligger) varje gång ett nytt område skall anslutas.
 
När det gäller öppningen av Skanovas nät så ligger grunden i EU direktiv som sedan blev lagen om elektronisk kommunikation, även konkurrenslagstiftningen är med på ett hörn. De man pekar ut där är leverantörer med betydande inflytande på marknaden, sen är det upp till respektive land att avgöra vilka det är, i Sverige pekade man först ut Telia/Skanova och sen har det tillkommit fler leverantörer på telefoni. Jag känner inte till att man har pekat på någon fler på datasidan ännu.

Iom uppdelningen mellan Telia och Skanova så är det ju Skanova som bygger och äger nät och de ska enligt regleringen få lika mycket betalt oavsett vem det är som kör ovanpå. Modellen blir således mer av den vi har på järnväg där banverket äger spåret och ett flertal bolag kör ovanpå. Skillnaden är att Telia fortfarande är ägare till Skanova men man har lovat att detta inte ska påverka Skanovas rätt till oberoende på markanden.

Därmed är det tänkt att Skanova inte ska drabbas/straffas utan de ska vara en oberoende leverantör och det är sen den trafikhanterande delen av Telia( heter de nära fortfarande på privatmarknaden?) som får möta kunkurrens på jämna vilkor.
 
sandhall skrev:
Även om området är nytt så utnyttjar man ju befintlig infrastruktur när man drar fram fiber till det nya området. Telia drar ju inte helt nya fiberanslutningar hela vägen till coreswitcharna i Stockholm (eller var de nu ligger) varje gång ett nytt område skall anslutas.
Eeeeh? Vet du vad du snackar om här egentligen? Telia ansluter sig till Sk. Internet Exchange Points som finns i sverige. Det är fritt val för vilken operatör att ansluta sig dit där. www.netnod.se. Telia har en gång i tiden byggt fiber fram till dessa anslutningspunkter och det är faktiskt upp till var och en att bygga sådana punkter.

Skillnaden är att Telia är så stora så de har en backbone som går genom sverige och flertalet andra länder. Detta har dock även Birgersson byggt med föredetta Framfab.

Har Telia fördel med att redan ha kopparledningar nergrävda?
Ja, självklart för de har alla avtal redan klara, MEN den stora kostnaden är inte att få till markavtalen utan det är faktiskt kostnaden att gräva ner skiten! Markavtalen är bara en fördel tidsmässig vinst om man skall rulla ut fibrering i hela Sverige! Oftast så är kopparn inte nergrävd i rör!
 
Den bit som är mest avgörande idag är inte backbones, där finns det massor av kapacitet att tillgå utan problemet är just att nå ut till områdena med en vettig ekonomi eftersom det är såpass dyrt att få ned kabel som det är.

Det är här Telia i mycket stor grad utnyttjar de fiberkablar man la ned/hängde på stolpe vid AXE utbyggnaden på 80 och tidiga 90 talet.
Dessa ledningar anser PTS vara en del av kravet på bitströmsaccess och kräver därmed att Skanova ska tillhandahålla dem på samma vilkor för alla leverantörer, frågan är just nu ett domstolsärende och vi får se vart det leder
 
mats_o skrev:
Den bit som är mest avgörande idag är inte backbones, där finns det massor av kapacitet att tillgå utan problemet är just att nå ut till områdena med en vettig ekonomi eftersom det är såpass dyrt att få ned kabel som det är.

Det är här Telia i mycket stor grad utnyttjar de fiberkablar man la ned/hängde på stolpe vid AXE utbyggnaden på 80 och tidiga 90 talet.
Dessa ledningar anser PTS vara en del av kravet på bitströmsaccess och kräver därmed att Skanova ska tillhandahålla dem på samma vilkor för alla leverantörer, frågan är just nu ett domstolsärende och vi får se vart det leder
Såg att LRF & Skanova har ett sammarbete gällande det här, de delar på kostnaden vid nyinstallation och LRF grävandet sista biten. Lovar mycket gott för landsbygden.
 
Onekligen. låter verkligen som ett drömavtal mellan de som faktiskt kan lägga ned tråd och de som äger marken. Finns det fasta ersättningsnivåer och sådanna bitar i avtalet så spar man ju enormt i projekteringsstadiet
 
aedwall skrev:
Eeeeh? Vet du vad du snackar om här egentligen? Telia ansluter sig till Sk. Internet Exchange Points som finns i sverige. Det är fritt val för vilken operatör att ansluta sig dit där. www.netnod.se. Telia har en gång i tiden byggt fiber fram till dessa anslutningspunkter och det är faktiskt upp till var och en att bygga sådana punkter.

Skillnaden är att Telia är så stora så de har en backbone som går genom sverige och flertalet andra länder. Detta har dock även Birgersson byggt med föredetta Framfab.

Har Telia fördel med att redan ha kopparledningar nergrävda?
Ja, självklart för de har alla avtal redan klara, MEN den stora kostnaden är inte att få till markavtalen utan det är faktiskt kostnaden att gräva ner skiten! Markavtalen är bara en fördel tidsmässig vinst om man skall rulla ut fibrering i hela Sverige! Oftast så är kopparn inte nergrävd i rör!
Nu kanske man ska vara lite försiktigare innan man rackar ned på andra, självklart så drar skanova/telia bara fiber inom ett område och ansluter det till en station med befintlig fiber. Att sedan telia måste ansluta sig till ex netnod för att kunna nå övriga internet har inget med din internetanslutning i villan att göra. Du måste ju köpa en tjänst (internet) av telia för att komma vidare till bla netnod och därmed är du låst till just telia.

På kopparanslutningar så har andra operatörer egen utrusting på de lokala stationerna och man delar sedan på kopparen ut till kunden, dvs ditt hus. På fiber finns ingen sådan teknik att dela på en fiber (i dessa situationer dvs), det skulle då kräva att telia antingen använder sig av våglängdsutrustning eller att de i sin tur säljer en transporttjänst till andra operatörer, inget av detta finns på plats idag.

I stadnäten så använder man sig av just transporttjänster, dvs den lokala operatören säljer bara en transport till närmsta interconnect med en tjänsteleverantör.

Dvs, köper du en fiber av telia så är du låst till just telia som internetleverantör. Sedan kan du självklart köpa andra ip tjänster, ex telefoni, av andra operatörer men du behöver som sagt internet av telia.
 
Bigtree skrev:
Nu kanske man ska vara lite försiktigare innan man rackar ned på andra, självklart så drar skanova/telia bara fiber inom ett område och ansluter det till en station med befintlig fiber. Att sedan telia måste ansluta sig till ex netnod för att kunna nå övriga internet har inget med din internetanslutning i villan att göra. Du måste ju köpa en tjänst (internet) av telia för att komma vidare till bla netnod och därmed är du låst till just telia.

På kopparanslutningar så har andra operatörer egen utrusting på de lokala stationerna och man delar sedan på kopparen ut till kunden, dvs ditt hus. På fiber finns ingen sådan teknik att dela på en fiber (i dessa situationer dvs), det skulle då kräva att telia antingen använder sig av våglängdsutrustning eller att de i sin tur säljer en transporttjänst till andra operatörer, inget av detta finns på plats idag.

I stadnäten så använder man sig av just transporttjänster, dvs den lokala operatören säljer bara en transport till närmsta interconnect med en tjänsteleverantör.

Dvs, köper du en fiber av telia så är du låst till just telia som internetleverantör. Sedan kan du självklart köpa andra ip tjänster, ex telefoni, av andra operatörer men du behöver som sagt internet av telia.
Du måste skilja på vad jag diskuterade. Jag pratade enbart om Fiber. När Telia drar nytt fiber till ett bostadsområde så behöver kapaciteten till stationen byggas ut till 99,9% dvs nytt fiber krävs från Stamnätet ut till stationen. När en annan operatör skall bygga fiber till ett område så ställer de en liten kåk bredvid telestationen där de drar dit eget fiber och sen ut i bostadsområdet.

När du nu begrundar ovanstående så betyder det att kostnaden för Telia att bygga ut är detsamma som vilken annan operatör som helst. Förutom det jag nämnde med att markloven redan är klara för utbyggnad av fiber till stationen.

Du vill gärna diskutera kopparn, så jag kan ta den delen oxå. I vissa fall så bygger operatörer egen utrustning i Telias stationer, MEN i de flesta fall så bygger de en kåk utanför stationen och drar en operatörstrunk till Korskopplingen i telestationen. Observera att de INTE använder Telias befintliga fiber här heller, utan de drar eget fiber till sitt egna hus.

Det finns dock undantag där operatören köper kapacitet av skanova (Vilket Telia gör alltid) och där köper de en dedikerad hastighet som de kör med VPN ut i sitt egna nät.

I stadsnäten fungerar det så att det finns vissa uppsamlingspunkter där de olika operatörerna sattt dit fiberswitchar. Beroende på vilken leverantör man vill ha så stoppar man in fibern i den switchen. Därifrån har sen den egna operatören en egen fiber med eget nät som i sin tur går till tex Netnod. Detta gör att även här kan man märka skillnad på surfhastighet trots det är samma lokala stadsnät, emn olika operatörer. Operatörerna köper kapacitet av tex netnod och alla köper inte tillräckligt mycket.
 
Hej

Vi har fiber från Telia. Vi har dock endast valt att beställa bredband av dom, inte IP-telefoni eller IP-TV. Där har vi valt IP-telefoni från Tele2 respektive Boxer.

Det är relativt ofta driftstörningar på förbindelsen, kanske med 1-2 månaders mellanrum. Det har blivit lite bättre sen dom bytte utrustningen. Det längsta avbrottet var när förbindelsen gick ner en lördag och dom inte skickade ut en tekniker förrän följande vardag. Har du då köpt hela paketet blir du utan bredband, TV och telefoni.

Ett annat stort problem är Telias kundtjänst inte kan hantera produkten fiberlan. Dom har ingen kunskap om produkten, inga verktyg för felsökning och ingen driftinformation tillgänglig. Ibland om man har tur så träffar man på någon i supporten som faktiskt gör det där lilla extra och tar reda på vad felet är, men det tar tid.

Vi betalade endast runt 700 kr för att bli anslutna, viket var ca en tiondel mot vad jag hade budgeterat, så jag är inte helt missnöjd (Stadsnätet skulle ha gått på 15 000 och priserna/tjänsterna var inte sådär jätteimponerande). Jag har dock funderat på att skaffa en 3g-router för fast installation i stället, problemet är dock att man inte får någon publik IP-adress (inte hos 3 iaf) och det då blir svårt med IP-telefonin från tele2.

/fredrik
 
fredwel skrev:
Hej

Vi har fiber från Telia. Vi har dock endast valt att beställa bredband av dom, inte IP-telefoni eller IP-TV. Där har vi valt IP-telefoni från Tele2 respektive Boxer.

Det är relativt ofta driftstörningar på förbindelsen, kanske med 1-2 månaders mellanrum. Det har blivit lite bättre sen dom bytte utrustningen. Det längsta avbrottet var när förbindelsen gick ner en lördag och dom inte skickade ut en tekniker förrän följande vardag. Har du då köpt hela paketet blir du utan bredband, TV och telefoni.

Ett annat stort problem är Telias kundtjänst inte kan hantera produkten fiberlan. Dom har ingen kunskap om produkten, inga verktyg för felsökning och ingen driftinformation tillgänglig. Ibland om man har tur så träffar man på någon i supporten som faktiskt gör det där lilla extra och tar reda på vad felet är, men det tar tid.

Vi betalade endast runt 700 kr för att bli anslutna, viket var ca en tiondel mot vad jag hade budgeterat, så jag är inte helt missnöjd (Stadsnätet skulle ha gått på 15 000 och priserna/tjänsterna var inte sådär jätteimponerande). Jag har dock funderat på att skaffa en 3g-router för fast installation i stället, problemet är dock att man inte får någon publik IP-adress (inte hos 3 iaf) och det då blir svårt med IP-telefonin från tele2.

/fredrik
Vi har också allt från Telia via fiber och oftast försvinner inte allt när det är tjall på linan. Det är inte heller den vanliga kundtjänsten man ska prata med som finns på 90200 utan det finns en speciell bredbandskundtjänst som brukar fixa det mesta och vara väldigt hjälpsamma.
Våra installationskostnader var 0:-, det kostade Telia desto mer då man inte kan bryta mot ett lovat datum och koppla in 3 veckor försent
 
aedwall skrev:
Du måste skilja på vad jag diskuterade. Jag pratade enbart om Fiber. När Telia drar nytt fiber till ett bostadsområde så behöver kapaciteten till stationen byggas ut till 99,9% dvs nytt fiber krävs från Stamnätet ut till stationen. När en annan operatör skall bygga fiber till ett område så ställer de en liten kåk bredvid telestationen där de drar dit eget fiber och sen ut i bostadsområdet.

När du nu begrundar ovanstående så betyder det att kostnaden för Telia att bygga ut är detsamma som vilken annan operatör som helst. Förutom det jag nämnde med att markloven redan är klara för utbyggnad av fiber till stationen.

Du vill gärna diskutera kopparn, så jag kan ta den delen oxå. I vissa fall så bygger operatörer egen utrustning i Telias stationer, MEN i de flesta fall så bygger de en kåk utanför stationen och drar en operatörstrunk till Korskopplingen i telestationen. Observera att de INTE använder Telias befintliga fiber här heller, utan de drar eget fiber till sitt egna hus.

Det finns dock undantag där operatören köper kapacitet av skanova (Vilket Telia gör alltid) och där köper de en dedikerad hastighet som de kör med VPN ut i sitt egna nät.

I stadsnäten fungerar det så att det finns vissa uppsamlingspunkter där de olika operatörerna sattt dit fiberswitchar. Beroende på vilken leverantör man vill ha så stoppar man in fibern i den switchen. Därifrån har sen den egna operatören en egen fiber med eget nät som i sin tur går till tex Netnod. Detta gör att även här kan man märka skillnad på surfhastighet trots det är samma lokala stadsnät, emn olika operatörer. Operatörerna köper kapacitet av tex netnod och alla köper inte tillräckligt mycket.

Nu tror jag att vi hamnar lite utanför grunddiskussionen men några svar måste jag nog komma med, det är relativt få operatörer som faktiskt har möjlighet att gräva egen fiber till sina skåp eller inplaceringar ute i landet och det stora flertalet använder sig nog även av skanovas fiber mellan stationerna också (svartfiber eller kapacitet).

Det är också få av stadsnäten som faktiskt säljer sin fiber som svartfiber till operatörer utan man får oftast köpa en kapacitet som lämnas av på ett vlan på närmsta interconnect. (för mindre operatörer kan avlämningen ske på fiber i en switch men du har sedan kapacitet i statsnätet)

Jag vet inte hur Netnod kom med i denna fråga då det bara är en av många utbytespunkter för internettrafik och inget ställe där operatörer växlar kunder med varandra, dvs netnod, eller annan mötespunkt i operatörens nät, behövs bara för att kunna "surfa" utanför den egna operatörens nät och möjligör inte på något sätt att kunna byta leverantör av internet hemma i din villa vilket var frågan från början i denna tråd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.