4 173 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Exklusivt nät hos Telia
Sida 1 av 2
Hej!
Talat med Telias kundtjänst ang nyanslutning av villa till deras nät. Mannen i kundtjänst sa att de skulle ansluta fiber i det område jag ska bygga i och att Telias nät är exklusivt för dem själva. Som jag förstod av honom så skulle det bara vara möjligt att använda Telias tjänster om de gör anslutningen från stationen.
Innebär då det att jag i samband med nätanslutningen väljer operatör?
Som exempel så går det alltså inte att byta operatör senare till tex bredband från Tele 2 eller Bredbandsbolaget?
Talat med Telias kundtjänst ang nyanslutning av villa till deras nät. Mannen i kundtjänst sa att de skulle ansluta fiber i det område jag ska bygga i och att Telias nät är exklusivt för dem själva. Som jag förstod av honom så skulle det bara vara möjligt att använda Telias tjänster om de gör anslutningen från stationen.
Innebär då det att jag i samband med nätanslutningen väljer operatör?
Som exempel så går det alltså inte att byta operatör senare till tex bredband från Tele 2 eller Bredbandsbolaget?
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Som jag förstått det så är det av den här anledningen Telia slutat dra koppar. Den är man tvungen att upplåta åt andra operatörer (ADSL och allt vad det heter). Fiber behöver de inte göra så med. Det sa iallafall Telia till mig för ett drygt halvår sedan, men man sa också att det eventuellt var en regeländring på gång här, vilket de inte gillade. Det finns säkert någon som är mer insatt än jag dock.
Har försökt tyda PTS texter och dokument, men blir inte klok på vad de menar. Är det på med reglering om fibernäten också?
Om jag ansluter mig till Telia, kan jag då få möjlighet att välja annan operatör framöver om det blir avreglering? Alltså att jag kan använda mitt befintliga nät från Telia.
Om jag ansluter mig till Telia, kan jag då få möjlighet att välja annan operatör framöver om det blir avreglering? Alltså att jag kan använda mitt befintliga nät från Telia.
Det ligger en bra bit fram i tiden innan beslut har fattas och det överklagats genom hela rättsväsendet. Det är heller inte helt självklart att man får igenom detta från PTS sida, eftersom det står vilket företag som helst fritt att dra kablar och nät idag. Varför skall man behöva dela med sig av fördelar man har vunnit på en konkurrensutsatt marknad?
Det är ju fortfarande så att man kan dra nytta av den gamla infrastrukturen, utnyttjar befintliga servitut o.s.v. Antar att man inte börjar om helt från scratch? Jämför med att banverket drar ett nytt spår på en befintlig banvall där ström o.s.v. redan är framdraget. Torde bli ett helt annat pris än om någon skall köpa in mark, anlägga banvall och dra fram ström och elektronink innan de kan lägga spåret.Swetrot skrev:Det ligger en bra bit fram i tiden innan beslut har fattas och det överklagats genom hela rättsväsendet. Det är heller inte helt självklart att man får igenom detta från PTS sida, eftersom det står vilket företag som helst fritt att dra kablar och nät idag. Varför skall man behöva dela med sig av fördelar man har vunnit på en konkurrensutsatt marknad?
Jag vet faktiskt inte om Telia har några egentliga fördelar av sin befintliga tinfrastruktur när fiber skall dras till ett helt nytt bostadsområde där ingenting alls finns draget tidigare. Jag kan inte tänka mig att Telia gör det billigare och bättre än någon annan baserat på att de skulle ha några dolda och hemliga fördelar. Däremot har de erfarenhet av att bygga nät, de känns naturliga att ringa och fråga hur man skall få telefon och de utför tjänsterna. De andra telebolagen hoppas som vanligt kunna "snylta" och sno åt sig kapacitet i en infrastruktur som någon annan byggt åt dem.
Telia/Skanova har fortfarande stora fördelar i många kommuner. Det gäller då främst avtal om grävrätter och markhyror.
Den prisreglering som gäller idag bygger på att den som bygger och äger nätet får skäligt betalt för detta oavsett vilken leverantör som sen använder nätet. Prismodellerna för detta har tagits fram mellan PTS och telebolagen där det var Telia som var aktivt drivande för lägre priser. Det mest använda exemplet här är avgiften för delad ledning som internetleverantören betalar skanova för att få utnyttja ADSL frekvensbandet på skanovas kopparkabel till kunden.
Kraven på valfrihet för kunden när det gäller tele och internetleverantör år inte knytna till koppar som media så det är frågan om det krävs någon ny reglering eller om man kommer att stödja sig på den befintliga
Den prisreglering som gäller idag bygger på att den som bygger och äger nätet får skäligt betalt för detta oavsett vilken leverantör som sen använder nätet. Prismodellerna för detta har tagits fram mellan PTS och telebolagen där det var Telia som var aktivt drivande för lägre priser. Det mest använda exemplet här är avgiften för delad ledning som internetleverantören betalar skanova för att få utnyttja ADSL frekvensbandet på skanovas kopparkabel till kunden.
Kraven på valfrihet för kunden när det gäller tele och internetleverantör år inte knytna till koppar som media så det är frågan om det krävs någon ny reglering eller om man kommer att stödja sig på den befintliga
Det som är lite konstigt i det hela är att tex. här där jag bor bygger den lokala elleverantören ut fibernät på bla. landsbygden ( med statligt stöd) och i deras fibernät är det kan man välja mellan tre olika bredbandsleverantörer. Man kanju undra varför inte alla får tillgång till det nätet om nu alla ska ha tillgång till telias nät????
Det är nätägaren som bestämmer det, alla bananoperatörer kan inte släppas in såsom i en del andra nät. Ska du in i ett stadsnät ska du ha bra infrastruktur nationellt och internationellt, långt ifrån alla har det.elmont skrev:Det som är lite konstigt i det hela är att tex. här där jag bor bygger den lokala elleverantören ut fibernät på bla. landsbygden ( med statligt stöd) och i deras fibernät är det kan man välja mellan tre olika bredbandsleverantörer. Man kanju undra varför inte alla får tillgång till det nätet om nu alla ska ha tillgång till telias nät????