Hej,

Vi har köpt hus och hållit på en hel del med det och fått offerter på både det ena och andra. Men när vi fick offert för att ta bort asbestos så var det utan moms? Jag är inget företag. Jag var förvirrad när jag pratade med honom om fakturan och förstår fortfarande inte. Han sa vi kunde dra det på skatten eller nåt, alltså inte rot. Någon som kan hjälpa att förklara?

Tack.

• Offert för asbestsanering: 14 380 kr och 8 706 kr efter ROT-avdrag. Inklusive sanering, rapportering, och transport av farligt avfall. Exklusive moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
L Ljusa skrev:
Han sa vi kunde dra det på skatten eller nåt, alltså inte rot. Någon som kan hjälpa att förklara?
Om det var lite lagom otydligt var det kanske ett förslag att de skulle köra jobbet svart. A.k.a "skattefritt", "momsfritt", "rostfritt", "utan kvitto", osv. - kärt barn har många namn. Fast i så fall tycker jag det var på tok för dyrt.

C cpalm skrev:
Om det var lite lagom otydligt var det kanske ett förslag att de skulle köra jobbet svart. A.k.a "skattefritt", "momsfritt", "rostfritt", "utan kvitto", osv. - kärt barn har många namn. Fast i så fall tycker jag det var på tok för dyrt.
tack, jag tyckte det verkade dyrt utan moms... det är liksom en vanlig vägg som är typ 3m bred?
Jag trodde bara jag inte förstod vad han menade. Jag kan absolut inte all jargong vid prisuppgifter. Och när han sa att man gör det själv när man deklarerar/skattar ja men då är det ju så 🤪

Det ser ju ut som rappakalja.

Han offererar 14380 kr plus moms. Blir 17 975 kr ink moms
Han skriver att 50% av det är 8 706, plus moms. Det blir fel oavsett om han menar att 8706 är hälften av 14380, eller hälften av 17 975 kr.

Ett företag måste alltid ange pris inkl. moms, till en privatperson. Jag tror att om man är lite ful som beställare och får ett sådant här pris ex moms, så¨kan man betala det angivna priset och i princip säga moms, vad är det? Som konsument är du inte skyldig att kunna räkna ut vad priset blir ink, moms.

Vad det gäller skatteavdraget så skriver de ju 50% Rot. Kan tänka mig att de är ovana vid att jobba åt privatpersoner. Är det en firma som anlitar dem, så är ju kostnaden i sin helhet avdragsgill, från den intäkt firman får från sin slutkund.

Man ska komma ihåg att allt som folk säger, inte är rätt. När "glada laxar" börjar prata svävande om att det kan man dra av hit och dit. Då ska varningsklockorna ringa. Du kommer behöva betala moms på deras priser och du kan inte dra av den.

Som hempularen säger så skulle du kunna ha rätten på din sida, men att processa kräver energi och kompetens så om man inte är juridiskt kunnig och genuint gillar att bråka så skulle jag inte rekommendera att gå in i en affär som man vet redan på förhand leder till en tvist.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
skulle jag inte rekommendera att gå in i en affär som man vet redan på förhand leder till en tvist.
Ja det håller jag med om. Ser man redan innan man börjar att hantverkaren räknat fel på något sätt, så skall man givetvis se till att det rättas. Både av moraliska och praktiska skäl.

H hempularen skrev:

Han skriver att 50% av det är 8 706, plus moms. Det blir fel oavsett om han menar att 8706 är hälften av 14380, eller hälften av 17 975 kr.

Ett företag måste alltid ange pris inkl. moms, till en privatperson. Jag tror att om man är lite ful som beställare och får ett sådant här pris ex moms, så¨kan man betala det angivna priset och i princip säga moms, vad är det? Som konsument är du inte skyldig att kunna räkna ut vad priset blir ink, moms.

Vad det gäller skatteavdraget så skriver de ju 50% Rot. Kan tänka mig att de är ovana vid att jobba åt privatpersoner. Är det en firma som anlitar dem, så är ju kostnaden i sin helhet avdragsgill, från den intäkt firman får från sin slutkund.
Jag läser det som att priset är:

(14380+8706) = 23086 kr + moms = 28857 kr

Med ROT-avdrag inkl moms: 17975 kr

S sjoelund skrev:
Jag läser det som att priset är:

(14380+8706) = 23086 kr + moms = 28857 kr

Med ROT-avdrag inkl moms: 17975 kr
Det är en möjlig tolkning, men den blir ju ännu mer felaktigt skriven.

Tolkar som @sjoelund .
17975 ink moms.
Specat att de dragit av 8706 ex moms för rot.
Men det är nog bättre att snacka med offertskaparen om förtydligande på offertens totalbelopp ink moms.

H hempularen skrev:

Kolla i allabolag.se om de har F-skatt om inte så kan de inte utföra ett ROT-arbete. Du riskerar också att få betala deras sociala kostnader.
Är de ok kan du får ROT-avdrag på hela beloppet, dvs inkl moms.
Asbestsanering är väldigt arbetskrävande och dyrt tror att det t.o.m. kräver särskilt tillstånd för det. Man måste ha helskyddande dräkter och munskydd då det är så farligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.