Går det på ett inte allt för bökigt sätt att få sin fastighet såld på exekutiv auktion? Det skulle kunna vara ett sätt att slippa förvärvstillstånd för köparen... :D

Skaffa stora skulder hos kronofogden så löser sig problemet galant. :D Annars är det kört

Men jag är rädd att de säljer min fastighet med mäklare istället för på auktion...

Det är en ganska lång omväg att gå, och jag är rätt så säker att det finns bättre sätt att komma runt bestämmelser om förvärvstillstånd.

Jo, kanske. Men känner du till något?

En verksam metod är att överlåta fastigheten stegvis. Kommuner brukar inte trivas i rollen som hälftenägare av "sina" fastigheter. När kommunen valt att inte utnyttja förköpsrätten för första halvan av fastigheten kan man överlåta andra halvan. sannolikt kommer kommunen inte att utnyttja förköpsrätten heller för denna andel.

Om kommunen - mot förmodan - beslutar förvärva halva fastigheten i första varvet kan ägaren och en köpare därefter tillhandahålla kommunen också resten av fastigheten. Till justerat pris...

Tanken var att kringå tillstånd för juridisk perosn, inte kommunens förköpsrätt. Jag antar att samma metod inte är verksam i det fallet.

Men det vore ju en intressant sak, att deläga sin lantbruksfastighet med sitt eget AB...

Varför skulle samma metod inte vara gångbar med juridisk person? Om exempelvis ett företag vill sälja eller köpa en fastighet som omfattas av Förköpslagen gäller samma regler som för fysisk person.

Att förvalta fastighet genom juridisk person medför (påtal om det) den poängen att man kan överlåta fastigheten BÅDE genom direkt försäljning eller genom att överlåta själva bolaget med fastigheten kvar i samma ägo.

billy_baver skrev:
Varför skulle samma metod inte vara gångbar med juridisk person? Om exempelvis ett företag vill sälja eller köpa en fastighet som omfattas av Förköpslagen gäller samma regler som för fysisk person.
Jordförvärslagen krävar att alla juridiska personer skall skaffa förvärvstillståbnd för köp av lantbruksfastighett (gäller ej ex auktion). Detta har inget med den kommunala förköpet att göra, utan köpet blir helt enkelt inte giltigt om man inte får tillståndet.

Som MH själv säger har det ena icke att göra med det andra. I de fall köparen vägras förvärvstillstånd händer inget mer än att affären fastnar. Men i de fall köpet kan fullbordas återstår för kommunen valet att avstå från eller faktiskt utnyttja sin förtursrätt.

Jag förstår inte, det jag pratar om att komma undan är inte förköpsrätten, finns inge chans att kommunen är intresserad av fastigheten.

Det tanken var att kringgå är förvärvstillstånd för juridiska köpare.

Borde var fullt möjligt att erhålla förvärvstillstånd för juridisk person, om man gör det troligt att förfarandet är förenligt med lagens syfte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.