Hej!

Jag läser byggnadsingenjörsprogrammet med inriktning mot arkitektur och ska snart påbörja mitt examensarbete. Jag vill vara ute i god tid med att hitta både ett bra ämne och en plats där jag kan genomföra examensarbetet.

Mitt första förslag ”Användning av KL-trä som stomme i byggnadskonstruktion” blev tyvärr inte godkänt, och därför har jag nu funderat på området återbruk och hållbart byggande. Jag är dock osäker på om mina idéer är tillräckligt lämpliga och avgränsade, och skulle därför uppskatta tips och råd kring vad man kan skriva om.

Ett exempel på ett ämne jag har funderat på är:
  • Ekonomisk och miljömässig analys av återbruk av innerdörrar vid rivning av kommunala byggnader
Jag är särskilt intresserad av hållbart byggande, återbruk av byggmaterial och energieffektivisering. Alla förslag som kan hjälpa mig att hitta ett tydligt och genomförbart ämne tas tacksamt emot!

Ungefärliga kostnadsuppskattningsmallar för till exempel stockbyte eller för fönsterrenovering. Vi vet alla att tidsåtgången kan variera oerhört beroende på svårighetsgrad men genom att analysera vilka faktorer som ingår och sätta in dem som variabler i algoritmen borde det gå att få tidsåtgången rätt åtminstone inom +-70%.

De skulle vara till stor nytta för planerare som funderat på ved som skall repareras och vad som skall rivas och vad som skall repareras.

I Finland finns det en dylik mall för stockbyte men jag har aldrig någonsin hört om någon som har klarat att arbeta så snabbt som mallen säger. Troligen har någon okunnig skrivbordsfacist tagit tid på hur länge det tar att nytimra och så har de bestämt att stockbyte skall gå på samma tid inräknat rivning och lyft.

Jag har haft en 50-60 handledaruppdrag för examensarbeten, men inom helt andra områden.

Jag kan inte byggnadsområdet på det viset, men något som överlappar kan vara att det är svårt/tar tid att samla data att analysera kring "kostnader" eller "miljöpåverkan" om det ska vara variabler i analysen som har verklighetsförankring. Har du funderat på hur du ska hinna samla in relevanta mängder data för att kunna göra analyser med relevant antal observationer? Kanske finns data redan?

Eller ska det bara vara teoretiska algoritmer som du tar fram, där var och en sedan kan stoppa in sina verkliga data för en analys samt ett mått på sitt projekt?

Ofta får man för att det ska hinnas med på en termin eller så begränsa antalet frågor samt mängden variabler samt observationer (man ska ju ändå bara mest visa hur man gör, inte nödvändigt få ett helt klart svar till 100% tillförlitlighet, det är en utbildning.

Varför blev inte ditt eget förslag godkänt? Inte tillräckligt specifikt? Det hade ju säkert gått att göra det lite smalare. Att bara skriva om KL-trä i allmänhet blir nog för brett och svårt att dra några slutsatser av.

Jag hade kurskompisar som skrev om återbrukat tegel. Vet inte om det går att bygga vidare på det eller hitta en intressant frågeställning, du hittar säkert deras exjobb genom att googla fram det.

Som verksam i branschen kan jag ibland häpnas av att miljötänket och arbetsmiljötänket inte kommit längre i projektering/utformningsstadiet.

Det är ju BAS-P ansvar att tänka på arbetsmiljön när det ritas vilket jag sällan tycker görs , eller bara delvis, snarare ritas det saker som man kliar sig i huvudet över hur det ska gå att utföra.

En specifik sak är utformning av stensättning i t ex stadsmiljöer. Jag kan tycka det slösas med sten något ofantligt för att det ska vara snyggt. Jag bygger en cirkulationsplats på jobb där det är flera varv av kantsten, där varven sedan fylls av gatsten och på toppen plantering. Att det krävs kantsten vid gatubyggen är en sak, men här slösas det med en resurs bara för att det ska vara snyggt, det syns knappt i mitt tycke då det är nergrävt och du swishar förbi i bilen. Där skulle jag vilja ifrågasätta miljötänket då den stenen inte är från Sverige och sedan tar en himla tid att lägga, allt bekostat av skattepengar.

Här borde man kunna undersöka miljötänket och utvärderingar av alternativa byggmaterial och metoder.
Utformning av cirkulationsplatsen har gjorts av någon arkitekt och får absolut inte ändras, men var är miljötänket undrar jag?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.