Hej
Jag såg en intressant video på youtube,
De bygger en elmotor med magneter som, utan tillförd energi, driver en generator. Det kan ju inte fungera i längden, men vad är det som stoppar den? Utarmas magneterna eller är det något annat?
Den omskrivna legeringen, aluminium/silver, verkar ju finnas, men vad gör den för nytta?
De bygger en elmotor med magneter som, utan tillförd energi, driver en generator. Det kan ju inte fungera i längden, men vad är det som stoppar den? Utarmas magneterna eller är det något annat?
Den omskrivna legeringen, aluminium/silver, verkar ju finnas, men vad gör den för nytta?
Du har 100% rätt! Det fungerar naturligtvis inte. Varken generatorn eller elmotorn har 100% verkningsgrad. Dvs det finns alltid förluster som märks i form av värmeutveckling.M Mats_R skrev:Hej
[media]
---------------- Vad beror detta på?? ----------------------
A) Om du skulle behöva en hjärttransplantation. Vem skulle du helst fråga?
- En YouTuber?
- En politiker?
- Eller en utbildad hjärtkirurg?
B) När det gäller att lösa Sveriges elförsörjning. Vem skulle du helst fråga?
- En YouTuber?
- En politiker?
- Eller en utbildad civilingenjör i Elektroteknik?
De allra flesta har inte ens kunskaper att bedöma det mest elementära om varken hjärttransplantationer eller kärnkraft och elnät. Av någon anledning lyssnar de på expertis i det första fallet men inte i det andra. Resultatet ser vi på elräkningen.
Vad beror detta på?
Att videor visas på youtube ger inkomster. Det spelar ingen roll om tittaren tror på innehållet eller inte. Man behöver inte fundera kring teknik när det gäller sådana filmer. Skall desinformationen sluta spridas måste de flesta sluta att titta på dem. Och det lär inte hända.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Nej det funkar naturligtvis inte.M Mats_R skrev:Hej
[media]
I ett idealt system utan några som helst förluster kan det i teorin då funka.
Men en sådan där setup ser man driekt tat det finns förluster i tex drivremmen (friktion -> värme) och dessutom i både motor och generator (det är ju bla därför det finns kylflänsar på motorn).
Om man bygger det extremt bra så kan man få ett sådant system i "självsvängning" under en begränsad tid genom att tillföra inital energi (tex via el eller för hand genom att "putta igång" det). Men en sån där setup skulle nog max klara ett par sekunder.
Det där är ett klassiskt youtube-scam. Varje visning ger en inkomst (eller iaf likes)
Mer serösa försök till "nästan evighetsmaskin" är Beverly Clock som finns på the University of Otago. Den har gått sedan 1964 utan att någon dragit upp den. Ibland säger man att det är en evighetsmaskin, men asnningen är att den drar upp sig själv genom de temperaturskillnader (och därmed tryckskillnader i luften) som blir mellan dag och natt.
Självklart tittade jag inte på den. Självklart för den som har koll på fysiken.A Avemo skrev:
Nä, knappast. Vilket leder tillbaka till min fråga: Vad beror detta på?A Avemo skrev:
Passar citatet "folk är inte så dumma som man tror, de är dummare" här kanske.
Men det är nog snarare frågan om "ren okunnighet om den egna okunnigheten" än dumhet.
"man måste veta för att veta att man inte vet" sägs det oxo
Knaske en variant av Dunning-Kruger-effekten.O skrev:
Ja, vi är väl alla överens om att det inte kan fungera, men min fråga var varför? Är det endast på grund av energiförluster vid friktion, eller finns det fler orsaker?O skrev:
Självklart tittade jag inte på den. Självklart för den som har koll på fysiken.
Nä, knappast. Vilket leder tillbaka till min fråga: Vad beror detta på?
Passar citatet "folk är inte så dumma som man tror, de är dummare" här kanske.
Men det är nog snarare frågan om "ren okunnighet om den egna okunnigheten" än dumhet.
"man måste veta för att veta att man inte vet" sägs det oxo
Magneterna och metallegeringen, kan de påverka något, eller är de bara med för att göra det hela mer "spännande"?
Vad lägger du i begreppet "fungera"? Jag orkade inte titta på hela videon och såg inte om de påstår att man kan få ut energi från den. Om påståendet är att den snurrar för sig själv utan att leverera något så är det omöjligt därför att det inte finns något sätt att hålla prylen snurrande helt utan friktion. Om å andra sidan påståendet är att man kan få ut energi från den så är det svårare att motivera. Det bryter mot termodynamikens första huvudsats. Energi kan inte skapas eller förstöras. Den kan bara omvandlas mellan olika former. Det blir lite som att fråga varför saker faller nedåt och inte uppåt. Ingen har någonsin observerat hur energi skapas. Därför är det accepterat som en grundförutsättning i vetenskapliga sammanhang.M Mats_R skrev:
... på sommarn ger den varm, då kan man koka gröt i tratten...M Mats_R skrev:Hej
[media]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamikens_andra_huvudsats
//