10 781 läst ·
79 svar
11k läst
79 svar
Ev. köpa äldre gård
Vi sa att man får ju bo där och se vad man behöver göra helt enkelt. Förresten, vad går gränsen mellan plank och timmer? Hehe..M Marcussjogren skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Kan inte definitionen, men plankväggar brukar väl vara runt 2-3 tum tjocka, timmer mellan 6-10 tum.C ChrSal85 skrev:
Timmer betyder väl egentligen bara att det är en hel trästock som används, plank är väl att det är utsågade brädor som överskrider den definierade bredden för en bräda, typ så
Det jag har förstått är att många med större timmerhus har värmeräkningar (med bergvärme) på under 20.000 / år - givetvis spelar det enorm roll om man badar 4 ggr/dag, har 25 grader - eller är sparsam och eldar då och då. Vi har taskigt tillägsisolerad plankstomme och ca 160kvm i 1.5 plan och gör av med ca 6kWh / år på värmen...M Marcussjogren skrev:Gällande isolering förresten - vi har en timmerstomme utan isolering eller vindpapp, drar ca 90kWh/m2/år. Dvs drygt 11 000 kWh/år. Finns ingen tilläggsisolering i världen som kommer vara värd varken pengar eller arbete då.
Så det är ganska individuellt för husen hur mycket dem kräver. Mycket hänger nog på hur väl det är isolerat mellan stockarna när huset byggdes. Plankstomme är troligtvis helt annorlunda om det nu är det.
Vindisolering bör sitta ytterst, så sätta skivor på insidan undrar jag om det gör så mkt nytta?
Krångligt men jätte bra svar. Hehe tack så mycke.M Marcussjogren skrev:
Rätt inställning.C ChrSal85 skrev:
Troligen så är isolering av vind och en jord eller bergvärmepump det bästa att börja med, det kan mycket väl räcka.
Som någon skrev, om fönstren klarat sig 100 år så klarar de 10 till, så ha inte för bråttom att renovera - behåll hellre originalfönstren. Även om rutorna är bytta, så är det en bonus om bågarna är äldre. Fönster med lösa innanfönster är rätt OK isoleringsmässigt... Bättre än kopplade 2-glas...
Jo det får väl bli så. Om nu huset blir vårat.J JohanLun skrev:Rätt inställning.
Troligen så är isolering av vind och en jord eller bergvärmepump det bästa att börja med, det kan mycket väl räcka.
Som någon skrev, om fönstren klarat sig 100 år så klarar de 10 till, så ha inte för bråttom att renovera - behåll hellre originalfönstren. Även om rutorna är bytta, så är det en bonus om bågarna är äldre. Fönster med lösa innanfönster är rätt OK isoleringsmässigt... Bättre än kopplade 2-glas...
Hur tilläggsisolerar men en vind på bästa sätt när de ser ut så här?
Hur är det uppvärmt idag? Att slänga på isolering på vind och sätta in en bergvärmepump bäddar för framtida problem med mögel på vind.
Det är väl någon isolering idag under brädorna förhoppningsvis? Kolla hur det är i vinter innan du gör något, och tar du bort eldning+isolerar får du räkna med att du förändrar husets förutsättningar att transportera bort fukt.
Det är väl någon isolering idag under brädorna förhoppningsvis? Kolla hur det är i vinter innan du gör något, och tar du bort eldning+isolerar får du räkna med att du förändrar husets förutsättningar att transportera bort fukt.
Det brukar vara spån på golvet och inget utåt.
