Hej, fråga ang kopparrör och pex rör.
Har en sommarstuga som vi använder relativt mycket på vintern också. Vvs är inte vinterisolerat så vi tappar ur systemet när vi inte är där. Det blir inte jättekallt på vintern men tillräckligt för att rör ska frysa. När vi nyttjar stugan slår vi på värmekabel och en del av rören har isolering. Detta funkar oftast bra. Vi har haft ett par frysningar men det har varit när vi inte varit tillräckligt noga med att tömma systemet. Rören hänger under huset så rätt lätt att laga men såklart, finns roligare saker att göra.
Nu till min fråga:
-Jag funderar på att byta ut alla rör, det är lite gammalt och lagat och tanken är att förbättra /underlätta avtappningen också. Samt isolera rören tillsammans med värmekabel bättre.
Befintliga rör är kopparrör. Jag tänker att pex rör kanske är lite lättare att jobba med, tål ev kyla nåt bättre, vid ev frysning lättare (och billigare) att ha pex rör liggandes som reserv (stugan är på en ö, så besvärligt att "hämta" delar). Kanske använda isolerade pex rör.
Men hört att pex rör är sämre om man har möss. Nu har vi egentligen inte problem med möss men de finns såklart och jag vill verkligen inte få problem med ev läckage på de rören som går i väggarna.
Så min fundering är om jag ska låta kopparrören som går i väggarna vara kvar och sen ersätta alla rör under stugan med pex (finns ju en liten risk med gnagare på rören under huset också men ett läckage där är inte så farligt, huset står på plintar) .
Är det ok att blanda koppar och pex rör? Eller är det nån fördel att behålla allt i kopparrör?
Huset står på plintar, relativt lite rör som går i vägg kanske ca 10 meter totalt, under huset gissar jag på ca 30 meter. Vattnet är alltid avstängt när vi inte är i stugan.